Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Kalabra

Kylvattnets anslutning på avgaskröken

Rekommendera Poster

Hej,

Jag måste få ventilera följande frågeställning med er ang sjövattenutblåsets anslutning på avgaskröken på min YSB motor.

Konstruktionen med att anslutningspunkten ligger på motorsidan (se pilen) istället för på avgassidan efter att kröken böjer känns märklig. Sitter det någon klack eller liknade i kröken som styr vattnet mot vattenlåset och avgasslangen eller förlitar man sig helt och hållet på att utblåset från motorn tar med sig vattnet? Känns som om det är rakt ner i motorn med den ansluning som är nu. Jag bifogar en bild som ni förhoppningsvis förstår att tolka. 

Min plan är att sätta ett t-rör på denna slang med en skvallerslang istället för vakumventil men blir fundersam om kröken sitter åt fel håll..

post-10023888-1394237383,777_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgaskröken brukar vara dubbelmantlad så sjövattnet kyler kröken och strömmar bakåt i yttermanteln en bit innan det går ihop med avgaserna.Viktigt att resten av avgassystemet har rätt utformning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är nog som sagt mantlat och själva blandningen sker rimligen i nedförsbacken på avgassidan. Felvändning är väl förresten knappast möjlig, gängor respektive slanganslutning i krökens ändar?

Finns en tidigare tråd där jag lade in en annan bild med olika mått, kanske har du inte sett den? Alltså en bild med olika installationsmått gällande en snarlik YSM-motor.

[själv använder jag f.ö. en tredje metod, en trevägskran innan insläppet till avgasslangen på min albinmotor. Några sekunder innan motorn stoppas skjutsar jag med kranen ut vattnet genom diskbaljans genomföring så att avgassystemet blir torrt. Omvänt vid start. Lite yxigt med en extra kran, men jag nämner metoden ändå.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här har du en bild hur det ser ut på min Yanmar 8YSM. Samma krök men min går upp till en avluftning som då är placerad så den är ca 20 cm ovanför vattenlinjen. Det har sett ut så sedan den var ny. En skillnad till är att min motor har sjövattenkylning du verkar ha slutet system. Men eftersom det är utgående kylvatten så borde det ha sett ut på liknande sätt men kanske anorlunda pga att du får samma funktion via expansionstanken. Var har du din expansionstank till kylsystemet. Edit ! ..Här blev det lite fel tänk från min sida.

När jag läste Pentax kommentar nedan insåg felet, Tack för korrektion.

 

Nytt tillägg: Det vatten som kyler ditt slutna kylsystem via värmeväxlaren bör då åka ut denna väg på samma sätt som det gör här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS båt är nog en snipa där motorn ligger tillräkligt högt för att han inte ska behöva någon ventil för att häva hävertverkan på kylvattnet när han stänger ner maskinen.

Jag vill minnas att måttet från vattenlinjen till inloppet i avgaskröken ska vara över 200 millimeter för att det ska funka utan vacumventil, om jag inte har fel så har Thomas 1 här på forumet en utmärkt skiss med aktuella mått i frågan. 

Slutet kylsystem och expansionstank har inget med detta att göra, då det är två helt skilda system, det vatten som kommer in i avgaskröken i TS fall är sjövatten som går genom värmeväxlaren och kyler motorns kylvätska. Utsläppet måste ligga över angivet mått oberoende av om man har direktkylning av sjövatten eller man har värmeväxlare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag kan tolka det så är expansionskärlet integrerat i värmeväxlaren. Du ser att värmeväxlaren har ett lock för påfyllnad och när man tittar ner i den så ligger det ca 10cm fritt utrymme ovan själva växlaren invändig och locket med något grövre dimension än övriga röret. Systemet är från tidigt 80-tal och det är Martec som levererat fast då hette de typ Marinspecialisten.

 

Ang skiss över ventil för hävert med mått etc. så är jag intresserad av den.

Jag har +210mm mellan avgaskröken och vattenlinjen, sjövattenintaget ligger ca 50 cm under avgaskröken.

Behöver jag inte fundera över detta då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan länkat skissen inuti tråden i mitt förra inlägg ovan. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...