Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
goranw

Färdmål Rügen

Rekommendera Poster

Hur många av er har seglat till gamla svenskbygder som Rügen och Stralsund?

Är det i så fall någon som har legat för ankar i Rügens innanhav (Bodden)?

Jag skulle gärna vilja ha tips på bra ankarplatser och för den delen även hamnar och naturhamnar i området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där kom de upp igen!

 

Tråden fick visst inte fäste riktigt. Hade du glömt att dra fast den?

 

Vi seglade dit 2011 via Stora Bält och utgick från Stubbeköbing. Kom in norra vägen och gick till Vitte via smala muddrade rännor. Så är det hela vägen ned till Stralsund. I båda fallen trevliga ställen att besök. Hyrde bil ett par dagar och tog oss till Ruegen med semesterorter, tufftufftåg och sånt. Bilhyra en tusing per dag. Stralsund är kul med svenska gator och en del som vi svenskar tycker är kul. Att se att vi var en halvstor makt en gång.

 

Naturhamnar är lite dåligt med. Nu vände vi i Stralsund och gick via Vitte tillbaka hem så jag kan bara svara för det området. Det är bara muddrade rännorna som har djupet så ankring eller landknytning är svårt att hitta. Men trevlig tur var det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hade förtöjt litet dåligt. Tack för informationen! Det lockar att ta en tur till denna gamla svenska ö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rugen är fint, även om jag kom dit med TT-line, men att kalla det gamma svenskbygd ska man nog vara försiktig med,  Delar av nordtyskland  var under perioer ockuperat men aldrig svenskt i någon egentlig bemärkelse.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nytt för mig.

Jag fick redan i realskolan och även i gymnasiet för oändligt många år sedan lära mig att bland annat Rügen och staden Stralsund tillföll Sverige efter Westfaliska freden 1648 och att vi fick avträda områdena till Preussen i samband med Wienkongressen 1814-1815.

Men senare historieforskning kanske har lett till att man numera har dragit andra slutsatser? Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad du stöder dina uppgifter på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marrexxx, du skriver: Rügen är fint, även om jag kom dit med TT-line, men att kalla det gammal svenskbygd ska man nog vara försiktig med,  Delar av Nordtyskland  var under perioder ockuperat men aldrig svenskt i någon egentlig bemärkelse.

Inte svenskt i egentlig bemärkelse! I vilken bemärkelse var det då svenskt?

Är det samma sak med till exempel Bohuslän? Visserligen fick Sverige Bohuslän vid freden i Roskilde 1658, men svenskt är det kanske inte i egentlig bemärkelse - vi bara ockuperar landskapet Bohuslän, som egentligen fortfarande är norskt - eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va?

Vad är Sverige (inte sverige) om inte svenskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...