Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
vatab

Strömförsörjning ombord

Rekommendera Poster

Har ni funderat på hur ni ska försörja alla era el prylar ombord ?? nu finns nog den bästa lösningen, kanske inte den billigaste men den efektivaste och miljövänligaste.

HYDROGENERATOR från Watt&Sea i Frankrike, det är en generator som profsseglarna använder sig av. Har själv  införskaffat mig en sådan inför min jordenrunt seglingen som går av stapeln den 15/6-2013, den kommer att ge mig all el som behövs och lite till förmodar jag.

Inget knorr på en släpande propeller, startar vid 3knop och ger 500w vid 8-9knop lätt att montera och demontera ,laddar dygnet runt.

 

sy-newlife.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan borde gå att bygga av en elutombordare. Ta bort hastighetsregleringen och byt till en propeller med lite högre stigning, eventuellt genom att hetta upp och böja om den befintliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant produkt, fast mest för långseglare kanske? Eftersom den är så dyr? 50-60 papp är ju en del?

 

Slog på deras website men kunde inte hitta data på den regulator de levererar. För en intelligent sådan behövs nog för att hantera upp till 40-60 Ampere dag efter dag... Mig veterligt är det endast Sterling som har fristående regulatorer med den kapaciteten? Finns kanske fler?

 

Vad har du för batterier i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gott om små utombordare som värmenypt eller har saltade tändspolar m.fl krämpor som ska på tippen. De har goda förutsättningar till ett förlängt liv i omvända världen. Dvs ge istället för ta energi.

 

Provade själv lite halvhjärtat med en liten växelströmmare från bil. Monterade den direkt på den vertikala axeln efter att ha plockat bort motorn från riggen. En enkel koppling med gummislang och slangklämmor på axeln och sen ett test på segelbåten. Fick ut några ampere med befintliga lilla propellern på fyrahästarn Johnson.

 

Med en anpassad propeller kan jag tänka mig att några tiotal A vid 5-6 knop som en möjlighet. Sen fixa en helt tät kåpa.

 

Ett test med longtailvarianten kan vara ännu enklare att få till. Behövs ju ganska enkla medel faktiskt. Nästa möjligt att fixa med grejer man kan hitta på en öde ö. Bortsett generatorn. Proppen går att snida ur ett rotstycke från ett träd. Hittar man rätt träd med rotklump kan den kvistade stammen vara huvudaxel i longtailexperimentet.

 

Propellern kan behöva tyngas ned av en justerbar vikt så den kan trimmas beroende på fart och vågor så den inte hoppar upp. Bilgenerator laddar vi ganska låga varv med inbyggd regulator så propeller med ganska hög stigning kan lämpligt varv om man ska behålla regulatorn. Tar man bort den kan man ta ut energin vid önskat varvtal men regleringen blir svår att få ut optimal effekt.

 

En permanentmagnetmotor är nog den enklaste varianten. Elsnurra låter nästan för bra för att vara sant. Är de permanentmagnets? Kanske 24V skulle vara bäst.

 

Byta propeller känns spontant nödvändigt men varför inte kolla. Minskning av farten är ofrånkomlig särskilt i svag vind. Så den hänger nog ute för eltillverkning när det blåser så båten börjar nå sin toppfart. Då märks inte bromsning med nån hk så det stör. Snarare bra med broms när det börjar gå för fort i vågorna.

 

Vem blir först med en rotklumpsgenerator av longtailtyp?

 

Fram med motorsågen vetja!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni? Skulle jag kunna använda min elmotor Minn Kota 55 som är, gissar jag,  på ca 600W som en vattendriven elgenerator? I så fall vad skulle den kunna ge vid ca 6 knop?

Jag får kolla vid något tilltfälle när jag är ute med trailerbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför menar du att denna produkt är den bästa lösningen ?

Duogen, som måste vara dubbelt så bra pga funktionen, har ju funnits länge. Och kostar bara hälften. Dvs fyra gånger bättre per krona.

Nä, det här låter som smygreklam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror verkligen inte detta komer fungera. Om du inte tänker köra motor halva dagarna iland. Satsa på riält med solceller.

 

Saken är ju att på en normal långsegling. Eller jag skulle vilja säga strssad så ligger du 2/3 på ankar.

 

Jag kanskeninte har de pengarna eller en stor båt, men vi seglarjust nu. Och de flesta med släpgenerator får problem. Och många med vindgenerator. Solceller är biligt, och går egentligen aldrig sönder.

 

Btw....allt rostar..

/simon

 

Theinspiration.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter otroligt spännande. Det finns några som seglat långt här på MG, försök få input av dem.

Den enda erfarenhet jag kan bjuda på är när jag själv hade en väldigt stor segelbåt som led av konstant elbrist trots solcell och biffig generator. Det jag gjorde var att gå åt andra hållet, dvs istället för att mata in mer ström i form av större batteribank, mer solceller vindkrafterk mm, så försökte jag minimera strömförbrukningen.

Steg 1 är ju att ersätta samtliga glödlampor ombord med LED, bara där spar man mycket, särskilt på lanternorna. Kylen bör vara kompressor, helst den som lagrar kyla vid motorgång. Vindinstrumenten drar nog inte så mycket el, däremot autopiloten är en riktig strömförbrukare. Vindroder alternativt styra själv är nog melodin där. Alternativt att mata på med vindkraft mm.

Kolla gärna in Vende Globe seglarna på bl.a. Youtube, de har ofta konstant brist på el, vilket säkert kan vara stressande. Därför körs motorn med jämna mellanrum. Så en motordriven generator/elvärk kan kanske också vara ett alternativ? Eller släpgenerator. En targabåge fullsmetad med solceller är väl steg 1. Maxpower regulator så klart. Och vindgenerator.

Posta gärna info om planering och hur det går sen. Otroligt intressant att läsa om!

EDIT: såg nu på bloggen att den redan är inköpt, såg intressant ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina bilder på bloggen.

Jag är själv intresserad av denna lösning så ser fram mot dina erfarenheter av denna produkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med någon föregående talare med att man skall minska på förbrukningen så mycket som möjligt. Självklart. Rika människor tenderar att slösa mycket och derför får köra mycket motor tyvärr. Men jag gillar tanken från startaren av tråden. Att det skall vara miljövänligt. Men med tanke på hur länge solceller håller gentimot hur mycket egenrgi de ger så är det ganska mycket okej;) en släpgenerator funkar absolut, men man skall nog se den som ett kompliment. Och lägga i i ekvationen att den kommer dra ner framfarten ordentligt. 1-2knop blir ganska mycket på 20 dagar:p

 

Tack för välkomnandet!

Har dock varit medlem ett tag och läst bloggar om långsegling. Säkert 7år jag va okunnig som attans och trodde på allt eller hade svårt att vara kritisk Men såhär i efterhand när man seglat lite längre så blir jag trött på att se hur komplicerat alla gör det. Och hur mycket de lyssnar på fel personer. Derför jag skriver lite mer:p

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först en kommentar till inlägget ovan; jag gissar att id'en från tillverkaren av släpgeneratorn är att farten ska minska mindre än 1-2 knop.

 

De gör ju en ännu mer optimerade profil för RACING? Där är nog 2 knop för mycket för att accepteras, så de har garanterat tänkt på saken?

 

Sedan till trådskaparen, som tillägg till mitt inlägg längre upp.

 

Jag har pluggat på nu och bedömer att även Ctek's lösning fungerar, förutom Sterling då? Men om du tror att förbrukningen hela tiden är större än vad dina olika strömgenererande grejor ger i input så behövs ju ingen mer reglering... Många regulatorer är så enkla att de vräker på allt de kan tills batterierna håller tex 14,3V en tid och då reglerar de ner.

 

Motorgeneratorn är oftast ännu dummare, de reglerar aldrig ner... Jag tror ett och annat batteri knäckts vid lång motorgång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...