Gedda 24 Postad 22 Januari , 2013 Godkväll! Packningarna har nog gått i min holk, blir inge vidare spolning osv. kollade då givetvis vad nya skulle gå loss på och det var då runt 800:- då tänkte jag lägger man till ett par hundra så får man en holk på Biltema. Någon som har erfarenhet av deras holkar? eller vad ska man köpa? Har en gammal jabsco par som funkade finfint men som sagt, en ny för 1000:- lockar mer än en packningssats på 800:- och nytt är ju alltid nytt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 22 Januari , 2013 Jag satte in en från biltema i min förra båt fungerade helt perfekt . // Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 22 Januari , 2013 Hade du el eller vanlig pump? lite sugen på el men vet inte om det är så behövligt egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 22 Januari , 2013 Hej! Jag hade samma tankar förra våren och kom fram till att el-toa var dumt. Man kan inte skita när man har låg batterispänning. Toan låter mer än en vanlig handpumpad, viktigt på natten. De flesta el-toor använder mera vatten än handpumpade, mer svartvatten och tätare besök på sugtömningsstationerna. Det finns bra saker också, som att kvarnen mal ner skiten och det blir mindre risk för stopp, det verkar som att de håller bättre och så är det lättare för ovana båtskitare batt använda en el-toa. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 23 Januari , 2013 Hej Jag tog den med handpump . Mvh Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 23 Januari , 2013 Erlandssons Brygga säljer toaletter för 798:- . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Januari , 2013 Min gamla frös sönder för något år sedan, bytte till biltemas, inget fel på den, men jag upplever den som att skålen är mindre och lägre. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Januari , 2013 Behöver och behöver, det kan man nog säga om det mesta när det gäller båt. Jag pratade med en båtgranne som bytt till eltoa och han var väldigt nöjd. Efter det har jag pratat med ganska många som har eltoa, jag syslar lite med kurser och träffar ganska mycket folk. Alla verkar så nöjda så skulle jag byta idag så blir det definitivt el. Det folk säger är att det aldrig blir några stopp vare sig i toalett eller tank. Tanken fylls inte liak snabbt. Energimängden som går åt per spolning är väldigt liten. Skulle man ha dåligt med ström så kan man lugnt nödmata från startbatteriet. Ljudnivån är högre, framförallt på de äldre toaletterna. Men ingen som har toaletten tycker det är ett problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 23 Januari , 2013 Tror nog att det blir en manuell, Har ju den stora skålen idag och biltemas verkar vara betydligt mindre vilket jag ser som ett rätt stort minus. är inte bredarslad men det är ändå gött att sitta på lite bredare sits. Ang frysrisker i toan, funderade lite på om man kunde köra i spolarvätska i systemet, det luktar ju gott och håller det isfritt. eller tror ni att det tar styggt på packningarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 23 Januari , 2013 Jag var inne på Båtaccenten för några år sedan och framför mig i kön stod en äldre seglare som hade köpt en enklare toa förstod jag efter ett tag. Denna hade redan efter två år gått sönder, vet inte hur, men han var mycket upprörd över att affären inte rekommenderat en bättre stol för nu behövde han ju dra om slangar och göra nya hål. Han hade hellre betalt mer och fått en hållbarare stol för för honom var arbetet att byta den avgörande frågan. Om man vänder över till frysrisker i toan och till spolarvätska kan du ju kolla den här tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=467408 Man kan nästan undra om du, som i övrigt varit en frekvent besökare, har varit ute och seglat eftersom du missade denna tråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 23 Januari , 2013 Jadu Christer, jag har faktiskt vart borta från MG en bra stund nu. Byggs en Arena här i Alingsås där jag bor och eftersom man är extremt engagerad i handbollen här i alingsås så har det vart mycket jobb med det i höst. Men skummade igenom lite i den länken du skicka och det verkar som att glykol är det som gäller och även lite matolja efteråt. Tror jag ska vänta med att köpa dass tills jag kommer ner på mässan i gbg! lite bättre förhandlingsläge där kan jag tro! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 23 Januari , 2013 Låter skit-bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser