peter253 0 Postad 22 Januari , 2013 hej alla.. jag har nyss köpt en Ancas Queen24 med en volvo B20 motor i. det jag undrar är vilka år tillverkades Ancas Queen och vad kan det vara för drev på B20 motorn.. jag är helt noll när det gäller innombordare kan dock meka en del med B20 därför föll valet på just denna båt.. men det fanns inga papper med tillverkningsår varken på motor eller båt.. finns det något nummer på båten och motorn som man kan se vilket år. samt om man kan läsa sig till vilket drev som sitter på.. kan ju vara bra att veta om man skulle behöva någon reservdel nu när jag startar upp den när våren börjar komma. någon som vet hur man kyler en innombordare när den står på land.. hoppas ni därute kan hjälpa mig det skulle vara helt fantastiskt.. Peter Hedfors. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gposkar 1 Postad 22 Januari , 2013 Ancas queen tillverkades mellan 1964-1979.Det ska sitta en skylt på höger sida som talar om vad du har för motor.På dervet sitter en skylt med ett nr.dom första sifrorna talar om vad du har för drev.Jag skulle tro att du har ett 100 eller 250 drev.Du kan gå in på Drevia och kolla.Där kan du okså aladda ner en instruktionbok.Marinpartseurope har sprängskisser på motor och drev. Drevia,Drevdelar.se och crommarine har okså reservdelar.Jaag har en Ancas Queen från 69 till en AQ131 med ett 275 drev och färskvatten kylning så det är nog inte likadant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 22 Januari , 2013 qposkar tack för ditt svar.. ska kolla detta med skylten och även på drevet. sötvattenkyld ? hur vet man om man har det ?.. det går en slang ner till botten i skrovet från vattenpumpen.. pumpar den upp kylvatten från det hålet och kyler motorn tro.. som sagt är helt ny på detta med innombordare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 Januari , 2013 Ett tips är att ta lite bilder och lägga upp här så blir det mycket enklare att se vad du har för grejer. VP-dreven är ganska enkla att identifiera när man ser dem (helst med sin sköld), samma gäller ifall din motor är färskvattenkyld eller sjövattenkyld. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 23 Januari , 2013 Tack Fred jag ska ta lite bilder och lägga upp här så hoppas jag på en identifiering.. man behöver väl massa nummer och grejjer till föräkring oxå eller. för jag måste ju föräkra båten såklart.. det har jag ju inte gjort ännu.. nått förslag på billig och bra föräkring kanske finns här oxå.. Peter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 Januari , 2013 När jag försäkrade vår gamla båt så var det inte så jättenoga med nummer. De sa att visst är det bra om jag hittar dem och kommer in med dem senare men det var inte avgörande för att teckna försäkring. När det gäller priser så tror jag inte att det skiljer så mycket mellan bolagen. Premien blir inte så stor när det gäller så pass gamla båtar som vi har, tror vi betalar runt 1700/år, så skillnaden mellan bolagen kan inte vara mer än någon/några hundringar. Den stora skillnaden ligger nog i ifall man samlar sina försäkringar och om man har nautisk kompetens vilket brukar ge rabatt. Lustigt nog var det högre premie för båtar inombordare än med utombordare i vårt bolag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 23 Januari , 2013 Låter bra det Fred.. jag kollade lite för skojs skull på svedia.se och där skulle en försäkring gå på 1246 om värdet på båten var 80000:- så det är ju inte mycket att snacka om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
45perarne 0 Postad 23 Januari , 2013 Bra sprängskisser finns även på: www.volvopentashop.com Men först måste du komma fram till vilken motormodell du har.B20 är ju bara ett motorblock som man byggt ett 30 tal olika modeller på.Foton kan vara bra för oss som kan hjälpa till med identifiering här på guiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 Januari , 2013 Får man 80000 för en Ancas...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 23 Januari , 2013 Vet ej men alla annonser som ligger ute är mellan 65-100 tusen ungefär.. sen beror det ju självklart på skick.. men jag vet inte,, jag googlade lite bara för att få en liten prisuppfattning.. själv köpte jag min för 30 000:- men det är lite småfix.. den är ju inte i toppskick... vart tror du det rätta priset ligger annars då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 23 Januari , 2013 jag ska fixa bilder på motor och båt utvändigt så fort det blir lite varmare och jag kan lossa presseningen.. nu är det svinkallt.. men till helgen skulle det bli lite bättre väder.. tror till och med det skulle bli plussgrader--- även på skölden och drevet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 Januari , 2013 Jag har ingen aning om priset men jag tyckte det lät lite högt med tanke på hur beg.båtsmarknaden är. Det var någon av båttidningarna som hade en artikel om att vi båtägare ofta övervärderar våra båtar när vi försäkrar dem vilket gör att vi betalar onödigt höga premier. Bolagen tittar tydligen endast på något slags snittpris när det gäller ersättning vid helskada så det spelar ingen roll hur fin eller välutrustad båt man har...man får alltså lika mycket som båtgrannen med värsta vraket (av samma båttyp) skulle få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 23 Januari , 2013 aha,, åh fan... ja jag skulle väl tippa på att min ligger runt 45 000:- som läget är nu... men jag ska ju göra iordningen den och ha den många år.. jag tycker att denna båt är stor och bra och ganska lagom faktiskt.. så tror inte jag kommer byta båt på många år.. jag ska åka mellan vänern och vättern via göta kanal och då känns denna båt ganska lagom stor och bra... men jag köpte den för 30 000:- och det tyckte jag var riktigt billigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gposkar 1 Postad 25 Januari , 2013 om du ska ner till båten så kan du kolla i garderoben,har du tur kan du hitta ett tillverkningsnummer.Min båt har 26 69.Båten är tillverkad 1969.Jag tror attdet är båt nr.26, från 1969.Men är inte säker kanske bara en slump.Någon annan Ancas Queen ägare kanske vet .Det skulle vara kul om ni kunde höra av er. mvh Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter253 0 Postad 27 Januari , 2013 jag ska kolla detta så fort jag åker ner till båten.. kommer även bli lite bilder här oxå.. men lite för kallt ännu... det ska bli mildväder nu i veckan så då kommer jag åka och ta bort presseningen så man kan gå i båten... då blir det både motorbilder och drev och sköld.. ha det gott tills dess.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser