Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
kema

Köpråd Ryds Camping

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en ryds camping. Vad ska jag tänka på, fel etc som jag ska leta efter?

Vilken är  den minsta motorstorlek jag behöver?

Alla synpunkter välkomna.

kema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Några specifika fel finns det nog inte om inte åldern sätter käppar i hjulet, utan titta på skicket på båten du är intresserad av.

Att båten ser välskött ut.

Att kapellet är av den högre modellen (blir ståhöjd inunder).

Att föredra årsmodell 1976 och senare (bara en sidoruta, årsmodell 1975 och äldre har två sidorutor).

Att motorn har minst 60 hk (gärna 70 hk).

Lycka till!

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej där!

Jag äger en Ryds Camping just nu som är till salu. Du kommer se ganska snabbt om båten är välbehållen eller ej. Jag vill rekomendera att du har en motor på minst 70 hk. Du ska även försöka hitta en Ryds Camping med en nyare motor, finns så mycket skräp där ute. Min motor är från början på åttiotalet och det är en riktig jävla tjurskalle som man inte kan lita på alltid, och att lägga ner massa kostnader på en så pass gammal motor är en dålig affär. Det är även en dålig affär att sätta en splitter ny motor på din båt då andrahandsvärdet blir jävligt dåligt med tanke på båtens ålder.

Försök också ta reda på om det dragits ny el i båten, är elkablarna lika gamla som båten kan det va tjurigt..

Kontrollera så att alla tofter är hela, jag kollade på 4 ryds camping och på två av dom var där sprickor i främre tofter.

Kontrollera styrstag så det går lätt och fint. Finns en del tomtar som har styrning för 40-50 hk motorer men där sitter en motor på 70-80 hk. då blir det jävligt tungt att styra och risken att det smäller av är större.

Som alltid så ska du kontrollera båtens botten samt båtens gelcoat. 

Vad gäller motor så ska du alltid provköra, gör gärna ett kompressionstest om du har möjlighet för det. Finns att låna om du känner nån mekaniker eller liknande.

Tänk även på i vilket vatten du ska ha båten, jag har min i södra östersjön för vrakfiske och trolling, det går oftast lite sjö här och då kan man glömma att ligga på marschfart då detta ekipage är extremt stampigt i sjö.

Tänk även efter vad du vill få ut av din ryds camping.

Du kan höra av dig om du undrar mer då jag ägt både Camping och Lillebroren Tumlaren.

Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett utförligt och bra svar, uppskattar att jag kan återkomma när och om jag behöver fler svar. Tycker camping är en riktigt fin båt så jag hoppas det kan bli en sådan, men jag måste även ha med min andra hälft i beslutet också :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...