Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
steenwinkel34

sumlogg

Rekommendera Poster

Hej. Finns det någon som har eller vet var man kan få tag på en beg. sumlogg

0-30 knop. Min slirar och det är inte fel på wiren eller propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det ska gå att använda VW bubblans mätarwire efter lite omändring.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du befinner dig, men jag var inne på Tackel och Tåg Råseglarhuset på Skeppsholmen, Stockholm och köpte en elektronisk sumlogg till kompisen för ett par månader sen. För en spottstyver.

Hittade samtidigt två lika luckhållare - precis samma som jag tänkt. Också de för en spottstyver.

http://www.tackel-skeppshandel.nu/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte tummen mitt i handen så är det inte svårt att göra en vajer.

Men den bör vara rostfri.

post-571-1394237382,8503_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen inget fel på varken vajer eller impeller i TS fall enligt trådhuvudet. Ovanligt, men själva instrumentdelen där varvtalet översätts mekaniskt till visarutslag kan tydligen också paja/slira? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liggandes. Fungerade när jag en gång på 90-talet (står på 2477 Nm) bytte till dig. ekolod med fartgivare. Pris? Inte mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en loggivare över, någon här sökte en men hörde aldrig av sig så jag satte ut den på tradera, fick så mycket betalt att jag skämdes när jag skickade den.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givarna är lite av Den Deliga Graal när det gäller VDOs gamla sumloggar. Kommer någon ut på marknaden säljs de för stora pengar eftersom de är så sällsynta. Jag hade tur och fick tag i en relativt billigt så nu gäller det att vara rädd om den.

Jag behövde en givare med grön propeller eftersom bytte från -30 kn till -40 kn-mätare på min båt så även jag har en -30 mätare liggande om någon är intresserad.

Mvh



Fred

EDIT:

Ändrade från givare till mätare så ingen tror att jag har en propeller liggande! surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag mailar dig ifall du inte skulle komma överens med Lutra6300.

Mvh

Fred

P.s Ett tips är att inte skriva ut din mailadress i klartext, speciellt inte som en länk. Det finns spamrobotar som dammsuger nätet efter mailadresser för att kunna bomba med skräppost. D.s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm.... Rätta mig om jag har fel nu? Men jag plastade igen hålet till sumloggen på min förr-förra segelbåt. Av säkerhetsskäl.

 

För var det inte så att vajern är vattensmord? Så risk finns för vattenläckage? Jag övergick till GPS helt enkelt.

 

Visste inte det fanns värde i dessa prylar, jag har ev kvar mina grejor?

Om någon är rysligt intresserad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det finns en risk för läckage med dessa sumloggar. Jag vet inte om wiren är vattensmord per se men eftersom givaren sitter under vattenytan och wiren går i ett hölje där vattnet står i så kommer det börja läcka om höljet skulle skadas.

Detta kan dock ganska enkelt förhindras genom att man trär på en slang (gärna genomskinlig) utanpå wirehöljet som tätar längst ned och slutar ovanför vattenlinjen. På så sätt hålls vattnet inne om det skulle gå hål på höljet under vattenytan.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var dom utförda när dom va en nyhet, en centimetertjock gummislang längst ner.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså, det visste inte jag. Inget jag sett på monteringsanvisningen heller men så har jag inte kollat så jättenoga heller...angel

Jag är inte helt säker på hur jag ska lösa slanggrejen...wirehöljet sitter med en liten slangklämma mot givarens genomgående rör och säkerhetsslangen måste ju gå över denna slangklämma och ändå kunna täta mot röret...får klura lite på det där när det är dags för montering igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sumlogg som varit i båten sen den sjösattes 1980. Båten ligger i året runt sumloggens givarslang har inte gjort något åt på alla år. Min teori är att det fryser innifrån och ut. Loggproppen får stryk i iskörning så att till sommaren då båten skall upp kommer troligtvis loggen att monteras ut. Nya reservdelar är svårt att få tag på. För att enkelt demontera loggproppen har jag slipat ner en 14 mm nyckel.

post-571-1394237383,4849_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har läst om anledningen till att höljet går sönder är att den skavs igenom från insidan. Höljet är ju bara en plast (gummi?)-slang där wiren snurrar och i böjarna ligger wiren emot insidan. Med åren har slitaget blivit så stort att det blir hål. Därför är det viktigt att se till att böjarna har så stor radie som möjligt och att inspektera den del av slangen som befinner sig under vattenytan noggrant då och då.

Frysning kan säkert också vara en orsak...is har ju som vi alla vet en väldigt stor sprängkraft!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isens sprängkraft är stor om den inte kan expandera. Normalt så fryser båten innifrån och ut. Således fryser vattnet i sumloggslangen, sett från instrumentet, uppifrån och neråt.  Någon innestägning av fryskraften föreligger ej.  Därför flyter min båt fortfarande efter >15 år i sjön året runt. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska byta vajer i min sumlogg efter brott ungefär på mitten av den.

Demonteringen vid instrumentet var enkel men nu sitter den som berget nere i givaren. Jag har uppfattat det som att man bara ska kunna dra ut den, stämmer det eller behöver jag montera loss och isär givaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wiren är bara intryckt i givaren men den kan sitta väldigt hårt. För att förklara konstruktionen: tänk dig att wiren är fyrkantig i änden och propellern har ett fyrkantigt hål rakt genom sin axel som gör att wiren roterar när propellern gör det. Änden på wiren sticker ut lite olika långt i olika propellrar, på en del jag sett kanske upp till en centimeter medan den på min sitter precis jämt med propellerns nav.

Det man kan göra för att få loss en wire som sitter hårt är att be någon dra på insidan av skrovet samtidigt som du med ett smalt vektyg, t ex dorn eller liten skruvmejsel, knackar med en hammare precis i centrum av propellerspinnern. Gör detta mycket försiktigt...givarna är som redan nämnts väldigt svåra att få tag i om man råkar ha sänder något!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett medelande men kan inte svara på det.

Ang pc navigation..



Hej! Du använder dig av PC som navigator hörde jag.

Finns det även nån möjlighet att använda ekolodet på en datorskärm alternativt koppla in givaren till datorn på något änster?

De flesta navPCprog kan visa djupet i siffror via NMEA gränssnittet som flertal ekolod kan lämna.

Det finns ekolod/bottendel som lämnar NMEA ut.

Interphase och Echopilot har lod som kan köras i PC finns troligtvis fler fabrikat.

 

http://www.interphase-tech.com/

http://www.echopilot.se/images/katalog2010.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för bra svar!

Det låter som att man ändå bör ta isär det för att kunna montera en ny wire i givaren.

Såg att Lasse L tipsade om en nedslipad 14 nyckel för att demontera spinnern, ska testa det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är wiren som ska bytas behöver du inte skruva av propellern. Jag skulle faktiskt undvika att göra det med tanke på risken för att något går sönder.

Lossa slangklämman som håller wirens hölje mot givarens gängade rör och dra upp höljet. Knacka på utsidan så får du ut wiren och hela givardelen sitter kvar i båten komplett. När wiren är bytt är det bara att stoppa i den i röret, se till att den hamnar rätt i fyrkanthålet, trä höljet över röret och dra åt slangklämman. Komplettera gärna med säkerhetsslangen som vi pratat om tidigare i tråden.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog ändå ta loss givaren eftersom jag inte har någon orginalwire och behöver klura ut infästningen i den fyrkantiga delen på givaren.

Anslutningen mot instrumentet ska vara ok då jag lyckats ta loss nippeln från den tidigare wiren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tål att varnas för eländes elände när nåt börjar läcka i båtar i isen.

Det är inte alla som vet hur en Sumlog är konstruerad. En produkt från sextiotalet. Man kanske tror att den har en tätning som håller vattnet ute som de i denna tråd känner till. Skulle vara på sin plats med information i hamnar till de som ska vinterlägga sina båtar i sjön att se upp med Sumloggen m.fl. risker när isen spränger. Ploppar slangen av - det kan gå stegvis per frysning - så rinner vattnet in.

Fryser slangen och hasar ut en mm är det inte troligt att den går tillbaka en mm när det tinar. Den kraften saknas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara bra av flera anledningar att ta isär gamla saker ibland. Dels kan man identifiera svaga punkter som kanske är på väg att fallera och, kanske framförallt, för att lära sig hur saker är konstruerade. Om du är som jag så tar du isär sin givare vad som än skrivs här! wink

För de som inte vill dissikera sin givare men ändå vill veta hur den är konstruerad så kan jag förklara.

Det är i grunden en mycket enkel konstruktion. Den wire som vidarebefordrar propellerns rotation till mätaren är slipad till en fyrkant i änden. Denna fyrkant passar som tidigare nämnts i propellerns hål. Propellern är gängad på ett kort rör som är lagrat runt givardelens (den med den lilla skäddan) smalare rör som ingjuten i den samma i en vinkel för att böja wiren upp genom skrovet.

Jag har en kasserad givardel liggande så om så önskas kan jag ta några bilder på hur delarna ser ut.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig Forgus!

Det är ju säkert en av anledningarna till att konstruktionen förändrats, risken för läckage är för stor.

Nu är det ju inte så jättevanligt att man låter båten frysas in så tillhör man den elitgrupp som gör det gäller det ju att informera sig ordentligt om de risker som det innebär.

För att klargöra: berörd typ av sumlogg har alltid, och har alltid haft, vatten i sin slang upp till vattennivån när båten ligger i sjön. Ett hål under denna nivå sänker båten om ingen åtgärd sätts in!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar mycket tacksamt del av bilder där man ser hur wiren är fäst i givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK!

Wiren är kvar i båten så jag kan inte visa hur det ser ut när den är monterad, men som jag skrivit flera gånger så är den bara inskjuten i det fyrkantiga hålet från insidan.

post-5151-1394237383,8381_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...