Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Arne_Anka

Danvikstullsbron stängd mars-oktober

Rekommendera Poster

Läste i lokalblaskan Nacka Värmdöposten att Danvikstullsbron ska vara stängd 4 mars till månadsskiftet sept/okt pga renovering. De inser att detta kommer att skapa problem för seglare var de kommer att sätta upp mastkranar på vardera sidor om bron.

Kan ju vara intressant för er som har segelbåt på insidan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att detta inte kan göras under lågsesång är dåligt,mycket dåligt.

I många andra länder i europa hade detta inte accepterats.

Frågan är varför man gör det på sommaren?

Planerade renoveringar på öppningsbara broar i Nederländerna görs alltid på vintern.Om det inte handlar om stopp som sträcker sig över ett par timmar.

Det skulle inte förvåna mig om brorenoverarna tar semester och bygget står still när bron som mest behövs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man ställer upp mastkranar på var sida bron och därmed anser sig lösa seglarnas problem är tyvärr inte så mycket tröst. De segelbåtar som berörs, alltså de med master som är högre än 10-12 m, är ganska omständiga att masta på och av. För min 17-meterspipa behöver jag några gubbar/gummor till hjälp och det tar någon timme att plocka av segel och bom, sedan ska masten åter justeras in då den kommit upp igen. Det hela blir ett projekt som  logistiskt och tidsmässigt gör att alternativet att köra S-tälje kanal kanhända blir vettigare trots omvägen.

Sedan ska man inte bara tänka på de Mälarbåtar som vill ut i saltsjön, det finns faktiskt turistande båtar som vill in i Mälaren under sommaren också. Gästhamnar som Mariefred, Strängnäs m.fl lär märka nedgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka är att ha 25-30centimeter till godo till vindex men VHF antennen kommer o bli konstig o ful.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir säkert högt vattennivå när du skall passera !!!

Fö så förstår jag nu varför de har återigen avgiftsbelagt slussen i S-tälje som varit avgifri under några år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är att byggarna gör en ställning som sitter fast under bron.

Iallafall ett skyddsnät och så var det bara att masta av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att man inte tänkte på att boka upp en massa båtplatser i saltsjön inför säsongen 2013, då kunde man tjänatt massor med kosing...

Den enes död den andres bröd eller vad var det begravningsentreprenören sa.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle börja transport - tera/segla båtar för att drya ut pensionen. wink

Ja - varför inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske sulle börja transportera båtar - för att dryga ut pensionen. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att ideen m Ruffhäxan ala SOS kanske kommer å praktiseras i verkligheten.   Tur att jag har platts i saltsjön,men några mälar-besök  blir det troligtvis ej i år för att stoppa tillväxten av havstulpaner, det blir att skrubba botten m rotborste i sensommar solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också lite ledsen, hade tänkt passera genom mälaren påväg söder ut på semestern 2013. Nu blir det inte så...

...jo kanske, om de som fattat ett urdåligt beslut ändrar sig.

Maceky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att de flesta inte seglar på vintern?

Vad kommer det sig att man vill göra den typen av jobb på den varma årstiden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen - här i norr finss ett medium som heter is. Än så lägge.

Vi seglar ut genom Södertälje och hoppas att dom öppnat igen i Oktober när vi seglar hemåt igen.

För några år sedan tänkte dom stänga under en kortare period under seglinggsäsongen men då tror jag de fick skjuta upp det.

Arbetet det ska göra nu kanskr bara går att göra i plusgrader - ingen asfalterar tex på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ursprungliga förslaget från tjänstemännen i Stockholms stad gick ut på att man skulle genomföra reparationerna i två etapper, en etapp på våren och en etapp på hösten. Då skulle både båt- och biltrafik flyta på (ha, ha) bra under sommaen 2013 när tydligen även Essingeleden ska repareras.

Sedan vet jag inte vad som häntde.   no

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du slog huvuedet på spiken

De allra flesta seglar några dagar, några få veckor, sommartid. Då är det relativt varmt och skönt.

Vintertid är det snö och is och kallt och otrevligt. Blåser det så kan kyleffekten bli avsevärd.

Jag vet - har jobbat utomhus under en stor del av mitt yrkesliv. Jag är ganska övertygad om att resultatet blir sämmre när jobben utförs vintertid - och dyrare.

Läste en sammanställning om renoveringen med de tre alternativ som stod till buds. Det är ett ganska omfattande jobb.

Är det all båttrafik som berörs, eller bara de båtarna som kräver större segelfri höjd?

Är det det denare så är det ju ganska få båtar/männinskor som berörs och fri passage får väl nästan betraktas som ett särintresse.

Nu berör ju inte detta mig. Har aldrig varit i Mälaren och lär väl aldrig komma dit på egen köl -tyvärr, så jag ser ju kanske på problemet mer objektivt.

Kommer ihåg ett tillfälle när vi grävde i ett par gator för Smögen, för att lägga nya kablar. Jag tror aldrig vi fått så mycket skäll. En dam, av den sorten vi kallar för badgäster, kunde för sitt liv inte förstå varför vi måste gräva utanför hennes sommarhus just den veckan hon tänkte vad där den våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelfri höjd under sommaren kommer att vara som vanligt (11,7 m) med stängd bro, så har i alla fall jag uppfattat det. Det måste vara en saftig windex du har... :-)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under delar av renoveringsarbetet kommer en ställning byggas under bron som sänker den seglingsfria höjden med 1,5 m, men i den skivelse jag f¨ått av Lars Matz på Stockholms stad kommer denna ställning inte vara på plats under sommaren,

I ANSÖKAN OM INSKRÄKNING AV SEGELFRIHÖJD AV SÖDRA DANVIKSBRON kan man läsa Under perioden 2013-04-15 t.o.m. 2013-09-30 kommer den segelfria höjden under bron att vara oförändrad. Det finns även ett alternativ 2013-03-04 t.o.m 2013-09-30 också.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt, då kan jag montera windexen.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...