Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Glastron

HJÄLP, Volvo penta 8,1 OSI Bra eller Arne?

Rekommendera Poster

Hej jag behöver lite stöd/synpunkter från er...

Min gamla 454 Magnum är slut, den rasade i höstas.

Min tanke är att skaffa en nyare modernare maskin, tittar lite på 496or både merc och volvo

Som jag förstått det är Volvon lite billigare i inköp med har dyrare reservdelar...

 

Jag har tittat på blocker och jag hittar ett par st för under 80k. som jag kan stå ut med den summan.

den ena är en -05 och en -06 jag kollar på.

Är det ett bra köp eller bör jag lägga på 25k extra och köpa en Mercruiser?

 

Kom med råd och erfarenheter....

 

// förvirrad och motorlös

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ena blocketannonsen var borttagen.Återstår VP 8,1.Beteckningen Osi sälja bara i USA!

Kommer motorerna därifrån?Finns drevet?Ta reda på det 10-siffrigamotornumret så kan en VP-verkstad se när dom är levererade eller meddela mej...Broschyroch handbok kan du hämta på  www.volvopenta.se   (motordatabas)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, endast i USA.

Jag frågade säljaren om motorerna var nyimporterade han sade att motorerna suttit i en svensksåld sunseeker.

Då det är en amerikansk båt så kan det ju stämma?

Jag tänkte kolla på motorerna men man kanske ska börja med ett motornummer innan man börjar åka?

 

Tanken är att jag ska ha den sitta mot ett bravo one och jag kunde få med mercruiser sprängkåpa.

Tack för bra tips ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunseeker är en engelsk båt så om motormodellen bara såldes i USA så har säljaren hittat på nån historia för dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, jag avvaktar nog med den här...

Bara att leta vidare, hoppas det dyker upp flera alernativ.

Annars för man köpa en svart hos VMT men det svider i plånboken crying....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla vp bensin skruvas ihop i mexico så det spelar väll ingen roll om motorn är ämnad för usa eller sverige.

Skillnaden tror jag endast är styrboxen som i usa är anpassad till något lägre bränslekvalite jämfört med det vi har i sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då jag lyssnar runt en del så har jag snappat upp ett och annat.

Om det är rätt eller fel att tro på allt man hör kan ju diskuteras.

Det jag hört är att när en motor gått ca 1500-2000 tim over there så byts den ut mot en ny. den nya motorn körs ett antal timmar och sedan byter man styrbox mellan motorerna.

Den gamla motorn säljs utomlands med 2-300 timmars gångtid men i själva verket så har den gått 10 ggr så mycket.

jag vill vara väldigt noga med att poängtera att detta är något jag hört.

Vet någon om det är teknikst är möjligt att göra så här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att du hört det från en svensk säljare :)

Hur som helst. Det är rent skitsnack. Jänkarna skulle inte orka göra en sån sak helt enkelt. Motorer byts på löpande band i slit och släng landet så en sån typ av blåsning läggs inte tid på.

Möjligtvis att det görs av svensken som importerar men inte särskilt troligt det heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...