Faderullan 722 Postad 20 Januari , 2013 För ett tag sedan kom jag över tre Volvo B20 motorblock, två topplock och ett par lådor med övriga delar. Den historien kan läsas av eventuellt intresserade på: http://uupee.wordpress.com/2013/01/16/den-enes-skrot-den-andres-guld/ Under veckoslutet har jag plockat sönder motorerna för att avgöra vad som är värt att behålla och vad som åker vidare till återvinningen. Bra praktik är det ju också att skruva med motorerna. En till fördel är att man har delarna lösmonterade och tillgängliga när de behövs. Motor nummer 1 är en bilmotor som motorhögens förra ägare hade tänkt använda som bas för det sedan avsomnade projektet. Den motorn visade sig vara borrad och renoverad och är nog den jag kommer att använda när jag skruvar ihop min reservmotor. Skall man säga något om den är att det är viktigt att använda motorolja av god kvalitet och byta den allt emellanåt också. Det fanns alltså en hel del kletiga substanser i oljetråget som inte behagade rinna ut genom avtappningshålet utan hjälp. Motor nummer 2 är resterna av en till synes välskött AQ130. Den motorn bekräftar tesen att en glykolsköljning om hösten inte är fel. Den har spår av lite korrosion i blocket, men inget katastrofalt. Den skulle säkert vara en helt okej bas för en till en fungerande motor. Kanske skruvar jag ihop den bara för att det är kul... Motor nummer 3 bekräftar också tesen att en glykolsköljning om hösten inte är fel. Den här motorn är den nyaste av de tre, men utan tvekan den sämst skötta. Den har slutat sina dagar med vattenblandad olja i tråget. Här har blocket rostat så pass att det är tveksamt om man får topplockspackningen att täta mellan cylindern och de av korrosion förstorade kylkanalerna i blocket. Kamaxeln är helt ok men vevaxeln har på grund av vattenblandad olja rostat i lagerbanorna. Det här blocket blir kanske en utmärkt fyrcylindrig blomkruka utanför garagedörren i vår. Generellt bekräftas också min tes att man sällan hinner nöta ut sin sjövattenkylda motor rent mekaniskt innan korrosionen har käkat upp den inifrån. Ingen av de båda båtmotorerna har några vändkanter i cylindrarna. Däremot ser det ut som att lager och kamaxeln har mera slitage, antagligen på grund av att man kör båtmotorn med högre varvtal. Passade också på att öppna en av oljekylarna. Det jobbet lärde mig vikten av att ha ett hyggligt bra sjövattenfilter som man regör då och då. Inne i kylaren fanns flagor och allehanda skit som med tiden täpper till någon öppning. Alltid kan man lära sig något av en skrothög :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 23 Januari , 2013 Kul att få följa med dig på din obduktion;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Januari , 2013 Kul och bra information!! Mer sånt på MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 24 Januari , 2013 Mycket intressant.....och en tankeställare för den eller de som inte ids göra en ordentlig höstkonservering av sin motor....... Ska med nöje följa länken till din blogg. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 24 Januari , 2013 Kan bara instämma, intressant läsning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser