Torgny-3055 30 Postad 25 Februari , 2013 Är det inte som så att ctek laddarna känner av när batterierna börjar bli full laddade och minskar effekten för att förhindra öveladdning . Bör ju även va likadant vid recond ?? // Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 25 Februari , 2013 Gick in på hemsidan som happysix skrev in lite längre ner på sidan . Där står det om ctek laddning intressant. // Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 25 Februari , 2013 från ctek sida.... Cteks laddare går upp till maxspänning och minskar sedan automatiskt strömmen för att undvika överladdning. MEN påvägen till maxspänning(15,8v)borde det gå åt lite vatten. Det är själva kokningen av batterisyran som blandar denna,och i sin tur avsulfaterar batteriet. Detta är vad jag kan förstå en överladdning som kostar lite vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 25 Februari , 2013 Vi har själva inte ctek men en mastervolt laddare denna har ett rekondläge kallat equalizemode. Detta läge rekondar batteribanken med att ladda till 16v med svag eller lite A. Då bubblar det rejält i batterierna,mina batterier skall bara reknodas upp till 15,6v.(cell utjämningsladdnig någonting?) Så vi har koll på voltmätaren till batteribanken når 15,6v,därefter tillbaka till float 13,4v. Detta kostar vatten i våran batteribank,inte mycket men varannan gång fyller vi litegrann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Februari , 2013 Jag kollade på Youtubesnuttarna. Där ser man att ett batteri kan öppnas och elektrolyten kollas som på ett öppet batteri. Så vill man ha det omaket att på ett lite mer komplicerat sätt sprätta up korkarna är SMF batteriet ganska underhållsfritt. Det håller väl som regel vattnet kvar i cellerna och i undantagsfall släpper ut lite vattenånga. Tycker för egen del att den årliga kontrollen av vätskenivån i ett öppet batteri är att föredra. Lätt att skruva av kapsylerna. Det var extremt små hål i det underhållsfria batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2013 Ett litet tips för oss Göteborgare TH Pettersson rear batterier idag, köpte Tudor Marine Dualism 350 för 750 riksdaler, klart hyfsat pris för 80 Ah. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
031212000 0 Postad 8 April , 2013 Hejsan, Det bästa är nog att ringa eller maila mig killen på Nordic Battery så hjälper vi dig att reda ut alla begrepp och dom vanligaste frågorna om förbrukningsbatterierna i båtar. Cykler, laddning, serie el pararellkoppling, mm. Mvh Martin martin@nordicbattery.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 15 Juni , 2013 orkade inte läsa igenoom allt, men på frågan om batt så kan jag rekomendera AGM batterier,, helt sjukt bra, slängde ut alla mina 6st 100Ah marinbatt syra, och köpte 3st 200Ah AGM , vilket jä**la skillnad , vanlig förbruk ser ut ungefär, tv 22tum, igång ca 4timmar perdag,kyl igång, 8st lampor igång när det blir mörkt, 2 stereo en inne och en ute, plotter,landtärnor,vattenpumpen då tokkör jag allt utan att snåla, på kvällen har jag förbrukat ca 12 % utav batteribanken, 20 min efter solen gått upp så är det på 100% igen, ( men då har jag ca 600w i solceller och Mppt regulatorer och 3,5m2 kablar) förra året så hade jag blåst lite mindre än hälften utav dom vanliga batterierna på ungefär samma förbrukning och då snålade jag på strömmen också.. kan verkligen rekomendera en gubbe som är nyinflyttad från villelmina till skåne billig och snabb i frakten, jätte trevlig om man får problem med något.... http://24volt.eu Lycka till om du inte redan löst problemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 7 April , 2014 Den där engelska artikeln hade många vettigasynpunkter. Men vissa var lite ofullständigt belysta och vissa var fel. Orsaken att författaren menar att det är lättare att snabbt ladda våta batterier är att om man lägger på överspänning som får dem att gasa (bubbla) rejält så kan man pressa in laddningen fortare, varpå man ofta får fylla på destillerat vatten. Så höga laddspänningar är inte nyttiga för AGM och i synnerht inte GEL, gasblåsorna blir lätt kvar i gelet. Och man kan inte fylla på det avgående vattnet som trots allt finns i båa typerna. Med normala kvalitetsladdare och intelligenta laddningsregulatorer till motorgeneratorn så blir inte laddspänningen så hög för någon av typerna inklusive våta. Allmänt kan man säga att det finns ett samband mellan kallstartströmvärdet (CCA eller MCA) och batteriets förmåga att ta emot ladding vid sin rekommenderade maxladdspäning. Många GEL-modeller är inte bra på stora strömmar ut, och följaktligen måste max laddspänning också hållas ned. En viktig livslängdsfråga är även hur elsystemet är uppbyggt. Gissningsvis så är det oavsiktliga djupurladdningar som minskar livslängden mest. Typiskt är att någon glömmer belysningar osv på, och sen när man lämnar båten glömmer man huvudbrytaren. Efter två veckor är batterispänningen neråt 0 Volt, och batteriet har fått en allvarlig åldring. Att i detläget ha kostat på sig dyra batterier är extra sorgligt. Man undviker sådant genom att sätta ett batteriskydd på batteriet så att det slår ifrån vid c:a 12V. Hej. Skulle du vilja ge några exempel på intelligenta laddningsregulatorer till motorgeneratorn? bästa hade ju varit med en temp mätare mellan gel banken och generatorn så att generatorn anpassade laddningen efter gel batteriernas temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 9 April , 2014 Mitt råd: Kör på AGM och en alldeles för stor batteri-bank så att du bara använder "toppen" utav styrkan. Så om 10år när du ska byta dom så kommer du ha glömt bort vart du ställde dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 9 April , 2014 Den där engelska artikeln hade många vettigasynpunkter. Men vissa var lite ofullständigt belysta och vissa var fel. Orsaken att författaren menar att det är lättare att snabbt ladda våta batterier är att om man lägger på överspänning som får dem att gasa (bubbla) rejält så kan man pressa in laddningen fortare, varpå man ofta får fylla på destillerat vatten. Så höga laddspänningar är inte nyttiga för AGM och i synnerht inte GEL, gasblåsorna blir lätt kvar i gelet. Och man kan inte fylla på det avgående vattnet som trots allt finns i båa typerna. Med normala kvalitetsladdare och intelligenta laddningsregulatorer till motorgeneratorn så blir inte laddspänningen så hög för någon av typerna inklusive våta. Allmänt kan man säga att det finns ett samband mellan kallstartströmvärdet (CCA eller MCA) och batteriets förmåga att ta emot ladding vid sin rekommenderade maxladdspäning. Många GEL-modeller är inte bra på stora strömmar ut, och följaktligen måste max laddspänning också hållas ned. En viktig livslängdsfråga är även hur elsystemet är uppbyggt. Gissningsvis så är det oavsiktliga djupurladdningar som minskar livslängden mest. Typiskt är att någon glömmer belysningar osv på, och sen när man lämnar båten glömmer man huvudbrytaren. Efter två veckor är batterispänningen neråt 0 Volt, och batteriet har fått en allvarlig åldring. Att i detläget ha kostat på sig dyra batterier är extra sorgligt. Man undviker sådant genom att sätta ett batteriskydd på batteriet så att det slår ifrån vid c:a 12V. Hej. Skulle du vilja ge några exempel på intelligenta laddningsregulatorer till motorgeneratorn? bästa hade ju varit med en temp mätare mellan gel banken och generatorn så att generatorn anpassade laddningen efter gel batteriernas temperatur. De vanligaste är väl Ctek´s och Sterling´s intelligenta laddningsregulatorer som båda fungerar som DC-DC-laddare. Det är ungefär som att koppla en modern 220V-laddare men mata den från generatorn. Ctek´s D250S Dual laddar med upp till 20 A http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL Om generatorn kan ge högre laddning (vilket en modern generator oftast kan) så behöver du koppla till en Ctek Smartpass och kan då få 80A i laddning http://www.ctek.com/se/sv/chargers/SMARTPASS Sterlings laddningsregulator http://www.odelco.se/Sterling.html finns för 80A, 130A, 160A och 210A. Sterlings regulator har temperatursensor till både generatorn och batterierna som begränsar laddningsströmmen (rekommendationen i båt är dock att inte använda sensorn till generatorn eftersom de instängda motorrummen ofta blir så varma att sensorn signalerar "minska laddningen" och det syns bara på en liten lysdiod som sällan uppmärksammas). Jag har själv en Sterling och är väldigt nöjd med den. Den går att ställa in för olika batterityper (olika laddspänningar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 10 April , 2014 Den där engelska artikeln hade många vettigasynpunkter. Men vissa var lite ofullständigt belysta och vissa var fel. Orsaken att författaren menar att det är lättare att snabbt ladda våta batterier är att om man lägger på överspänning som får dem att gasa (bubbla) rejält så kan man pressa in laddningen fortare, varpå man ofta får fylla på destillerat vatten. Så höga laddspänningar är inte nyttiga för AGM och i synnerht inte GEL, gasblåsorna blir lätt kvar i gelet. Och man kan inte fylla på det avgående vattnet som trots allt finns i båa typerna. Med normala kvalitetsladdare och intelligenta laddningsregulatorer till motorgeneratorn så blir inte laddspänningen så hög för någon av typerna inklusive våta. Allmänt kan man säga att det finns ett samband mellan kallstartströmvärdet (CCA eller MCA) och batteriets förmåga att ta emot ladding vid sin rekommenderade maxladdspäning. Många GEL-modeller är inte bra på stora strömmar ut, och följaktligen måste max laddspänning också hållas ned. En viktig livslängdsfråga är även hur elsystemet är uppbyggt. Gissningsvis så är det oavsiktliga djupurladdningar som minskar livslängden mest. Typiskt är att någon glömmer belysningar osv på, och sen när man lämnar båten glömmer man huvudbrytaren. Efter två veckor är batterispänningen neråt 0 Volt, och batteriet har fått en allvarlig åldring. Att i detläget ha kostat på sig dyra batterier är extra sorgligt. Man undviker sådant genom att sätta ett batteriskydd på batteriet så att det slår ifrån vid c:a 12V. Hej. Skulle du vilja ge några exempel på intelligenta laddningsregulatorer till motorgeneratorn? bästa hade ju varit med en temp mätare mellan gel banken och generatorn så att generatorn anpassade laddningen efter gel batteriernas temperatur. De vanligaste är väl Ctek´s och Sterling´s intelligenta laddningsregulatorer som båda fungerar som DC-DC-laddare. Det är ungefär som att koppla en modern 220V-laddare men mata den från generatorn. Ctek´s D250S Dual laddar med upp till 20 A http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL Om generatorn kan ge högre laddning (vilket en modern generator oftast kan) så behöver du koppla till en Ctek Smartpass och kan då få 80A i laddning http://www.ctek.com/se/sv/chargers/SMARTPASS Sterlings laddningsregulator http://www.odelco.se/Sterling.html finns för 80A, 130A, 160A och 210A. Sterlings regulator har temperatursensor till både generatorn och batterierna som begränsar laddningsströmmen (rekommendationen i båt är dock att inte använda sensorn till generatorn eftersom de instängda motorrummen ofta blir så varma att sensorn signalerar "minska laddningen" och det syns bara på en liten lysdiod som sällan uppmärksammas). Jag har själv en Sterling och är väldigt nöjd med den. Den går att ställa in för olika batterityper (olika laddspänningar). ja sterlingen verkar ju helt klart intressant och troligtvis ngt billigare än ctek combon. får man fråga var du köpte din sterling och till vilket pris? har du köpt ngt utöver grunpaketet , tex fjärr-övervakning el dyl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 10 April , 2014 Sterlingen är varvsmonterad så jag vet inte priset "på burken". Ingen fjärrkontroll utan kollar laddningsstatus med en Battmeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 April , 2014 Att sätta in en DC-DC omvandlare mellan generator och batteri är väl ändå att gå över ån efter vatten? Generatorn är ofta inte speciellt bra på att ladda batterierna på ett bra sätt. Men generatorn kan ladda rätt om den förses med en “riktig” laddningsregulator. Tex STERLING AR12VD, kostar en dryg tusenlapp i UK. Finns även en “pro-modell” med möjlighet till fjärrkontroll mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 10 April , 2014 Sorry om jag formulerade mig "för populärvetenskapligt". Den Sterlingprodukt jag skrev om är en "alternator to battery-charger". Den styr generatorn så att batterierna får en högre laddningsström under längre tid än vad generatorns standardregulator ger. Den har en laddningskurva som liknar moderna batteriladdare. Jag har fått snabbare laddning av min batteribank vilket var det jag strävade efter. Som jag förstådd skillnaden mot den produkt du rekommenderar så kräver den en mer komplex installation med ingrepp i generatorn. Sterlig skriver ju så här i sin installationsbeskrivning: " for modern engines and vehicles look at the Sterling Alternator to Battery charger or the Battery to Battery charger units as they will achieve the same enhanced alternator performance but not touch the vehicles primary system and so not cause ECU problems" Jämför gärna kopplingsschemorna för de olika produkterna innan du väljer vad du ska köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 April , 2014 Sterling alternator-to-battery-charger är en kanonprodukt och mycket enkel att koppla in. Dessutom finns ett inbyggt skiljerelä. Nackdelen är att den är 2,5 - 3 gånger dyrare. Båda laddar batterierna lika bra. Nackdelen med AR12VD är att man måste koppla in den på generatorn vilket brukar innebära att man måste plocka bort generatorn. Själva inkopplingen brukar inte vara något problem, det är egentligen samma operation som att ersätta en krånglande regulator. Här är en video om dessa regulatorer. https://www.youtube.com/watch?v=hKURbJOoICk Sterling har fö många bra produkter, jag har erfarenhet av deras 230V-laddare. Dessutom ganska billiga om man köper i UK. Sterlings alternator-to-battery-charger än en betydligt bättre produkt än Ctek D250S Dual. Ctek laddar max 20A, Sterling 80A. Men så finns Ctek Smartpass. Vad gör den? Jo, när batteriet är kraftigt urladdat så kopplar den förbi D250S och då kan laddningen bli upp till 80A, förutsatt att generatorns laddningsregulatorn tycker det är lämpligt. Men de är väl få som drar ur sina batterier kraftigt idag? Så de flesta kommer bara att få 20A i laddning. Men kalaset kostar 4 papp. Visserligen får man en solcellsregulator på köpet, det kan ju vara värt några hundra. Hur smart det sen är att ha en regulator till både sol och generator kan man diskutera, lägger den av så har man ingen laddning. Vad jag vet så saknar den också inställning för batterityp, fast det är klart, med bara 20A laddning spelar det kanske ingen roll? — Anekdot: Jag har ett 230V nätaggregat som lämnar 23A@18VDC. Detta kopplas till solcellsregulatorn som får administrera laddningen av husbatteriet. För att testa stängde jag av generatorns laddning av husbatterierna och kopplade in en 230V inverter på startbatteriet när generatorn laddade. Detta fungerade utmärkt, jag fick betydligt bättre laddning än när generatorn själv laddade husbatterierna. Visserligen blir det mer förluster jämfört med att ladda direkt. Men bättre laddning med prylar som redan fanns ombord. Kanske köper jag två 350W nätaggregat och seriekopplar, då får jag 46A laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 9 Juni , 2014 Nu är det installerat och klart , Sterling proreg AR 12W samt pro split R 123. Jag återkommer med omdömme när jag testat det ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser