Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
KaptenAbsolut

Nivåmätning i septitank

Rekommendera Poster

Jag skulle gärna vilja få höra lite erfarenheter av olika mätprinciper för nivåmätning i septitank. Själv har jag en liten tank i rostfritt stål ca 15 cm hög och rymmer ca 25 liter. Jag har tittat lite på WEMA som har en flotörgivare från ca 10 cm men som kräver att man gör ett ganska stort hål på tanken för flänsanslutning och hur gör man det på ett bra sätt? Gobius har ju givare som är beröringsfri utanpåliggande och passar alla material men är dyr och kräver kanske lite högre tank än min. Läste i senaste Praktiskt båtägande om självhäftande LCD termometrar som Jan Smede satt på sin tank. Enkelt och billigt men kanske svåravläst. Ultraljud en princip som är beröringsfri men man måste göra hål i tanken från toppen. Hur stort och var ligger prislappen? Jag kan endast tömma tanken på tömningsstationer. Därför är det viktigt att den tål kraftigt undertryck. Tackasam för synpunkter och erfarenheter. //Kapten Absolut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste också PB-tipset om de där självhäftande LCD-termometrarna. För mig känns det genialiskt enkelt och jag tror inte att de behöver vara så svåravlästa. Om lufttemperaturen varit ovanligt jämn kan man ju lura klisterlapparna genom att hålla en blöt handduk emot dem en liten stund. Då sänks ju temperaturen på alla men så fort luften värmer upp de ovanför vatten-nivån i tanken kommer det bli en markant skillnad och nivån kan enkelt avläsas.

Hur det än är så antar jag att klisterlapparna är billiga vilket gör att du kan testa utan varken hål i plånboken eller tanken. Funkar det inte tillräckligt bra för dig så kan du ju gå vidare med varianter som innebär ingrepp i tanken och ekonomin.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns även en tankmätare som inte kräver nån håltagning alls, Gobius för ca 2800:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monterade själv en Gobius på min toatank för ett par år sen.

Min tank är 40 cm hög, så det blev 10 cm mellan givarna.

Problemet med en så låg tank är att det skall va min 10 cm mellan undre givaren och tankens botten och min 10 cm mellan övre givaren och locket, samt min 10 cm från någon av sidorna.

Möjligen skulle man, på en tank som är 15 cm hög, kunna sätta övre givaren mitt emellan locket och botten och mitt på tanken.

Hade ett litet montageproblem, så jag ringde firman och frågade. Killen som sålde grejerna var mycket trevlig att tala med. Ring och prata med honom. Han har kanske nåt förslag. 

http://www.gobius.se/Svenska.html

Fördelen - man behöver inte ta hål i tanken.

Nackdelen är ju att betala 2800 kr om det inte fungerar.

Att ta hål i tanken är ju inte så märkvärdigt. Det finns många sätt, tex månnga små hål med ett klent borr, hålpunch mm. Du kanske måste plocka ur tanken, men det är väl egentligen heller inte så märkvärdigt - eller!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte för några år sedan några saker som man skulle sätta dit och som mätte om det var vätska eller inte på andra sidan, har varken monterat de eller öppnat förpackningen än, få se när det görs men till vår så behövde man inte borra något hål i tanken, det enda var att man behövde ström från batteriet, men det är lätt ordnat. Tror det var tre sensorer som man kunde placera på valfri plats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår tank sitter lätt åtkomlig i ett skåp ovanför toaletten. Har märkt att om jag knackar på plåten får jag ett annat svar om jag knackar över eller under vätskenivån.

Kolla själv om ni kan avgöra nivån med lite knackningsövningar. Bättre än inget när man undrar om tanken börjar bli full och det ligger en båt med sin sittbrunn strax intill överfyllningshålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gobius har en billigare variant som mäter med endast en givare. Den skall monteras så att den registrerar när tanken är fylld til 2/3-delar. Den kan byggas ut senare med två extra givare och blir då enligt den son toaen har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knackningsmetoden är inte dum. Tänk så många reglar man har hittat på det sättet. Nu finns det ju elekroniska hjälpmedel - regelsökare. Jag har två. De gånger jag behövt dem har de inte fungerat av olika anledningar. Men knogen eller baksidan på skruvmejseln brukar alltid fungera.

Men det är lättare på en hög tank att höra skillnad på ljudet än på en låg.

Oljetankar i villor har man ju knackat på ett antal gånger för att kolla om det fanns nån olja kvar eller om aggregatet stannat av nån annan anledning.

Hålrum eller släpp i plastlaminat. Det finns otaliga exempel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KaptenAbsolut skrev: Gobius har ju givare som är beröringsfri utanpåliggande och passar alla material men är dyr och kräver kanske lite högre tank än min.

Märkligt hur man kan missa hela meningar vid genomläsning, klart slarv ifrån min sida.blush

Gillar annars enkelheten i Forgus innovativa knackmetod liksom i den föreslagna metoden med påklistrade tempsensorer, och föreslår därför ytterligare en tänkbar mätprincip - nämligen död räkning. Att hålla reda på antalet spolningar eller här kanske snarare spolpumptag kan måhända ge tillräcklig info, och detta även i fall då toatanken är utom räckhåll?

Alltså bara en lös fundering men en lantligt bosatt kompis till mig använder ett manuellt räkneverk för att veta när husets septitank behöver tömmas, ett klickräkneverks-tryck likt bildens för porslinsfåtöljens lilla spolning och två för den stora är regelverket. Via slamsugarbilens återrapporterade mängder plus lite statistik-räkning så rymmer hans tank som minst ca 890 klick, metoden funkar kort sagt skitbra för att minska oron för överfyllnad. :) Haha, nu kan väl detta tyckas litet yxigt för hus, informera gäster etc? (Men vad gäller båtdass så är väl minst ingenjörs-utbildning ändå befogad, kranar, pumpar hit&dit, så skillnaden blir kanske inte så stor av ett räkneverksklickande i den redan digra instruktionslistan?)

post-10006646-1394237382,8726_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS: Du skriver att tanken måste tåla kraftigt undertryck.

Det behöver den inte, och skall heller inte behöva utsättas för undertryck. Du skall ha en luftning på tanken med ordentlig innerdiameter via vilken trycket kommer utjämnas vid sugtömning. Normen säger minst 19mm innerdiameter, men 25mm skulle jag defintivt rekommendera. Undertrycket är i tömningspumpen och sangen, inte i din tank. Ju mer undertryck du har i tanken (=sämre diameter på avluftningen eller insläpp av luft via toastolen) desto sämre tömmer det.

Gobius är en bra lösning om du vill ha enkel installation. Men den kostar en hel del. Ett annat trevligt alternativ är ultraljudsgivare (se t ex Hjertmans katalog) som dock kräver hål i tanken för att få in den och kunna monteras i taket.

Men har du ingen inspektionslucka i tanken så du kan få in ultraljudsgivaren ?  Om inte, skulle jag om jag var du passa på att ta upp hål och montera en sådan. Förr eller senare behöver du rengöra tanken eller fixa någon genomföring i den....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag köpt en solo nivåvakt, som ska monteras under vintern. Verkar smart och prisvärd, inga rörliga delar. Men jag har som sagt inte inte hunnit prova än. Marinwebben säljer den bl a. /Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tumme upp för pumpräknemetoden!

Finns ju elektriska om man vill ha en avancerad lösning. Mikrobrytare på pumphandtaget eller varför inte stegräknaren direkt anbringad på handtaget.

Det finns ju den lilla varianten man sätter på bältet när man kollar hur många steg man gått på en dag. Den får säkra skakningar monterad på handtaget på nåt bra sätt.

Går det inte att sätta den direkt på handtaget kunde skakningen vidarebefordras av ett snöre, t.ex snöre-stegräknare-gummisnodd eller en pinne, typ.

Ska absolut testa varianten i sommar. Stegräknare finns några redan i skräplådor och pumpstången på den gamla toan blir den enkel att montera. Tre dm lång och horisontell som den är.

Tack för tipset Thomas. Ska bli kul att se hur säker metoden är.

Med död räkning vad blir då nya benämningen på pumphantaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

forgus,

Stegmätare kan nog bli lite missvisande om man är ute i lite sjö och båten stampar i vågorna...cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får inte segla för häftigt i krabb sjö i sommar bara.

Ett antal distansmiuner och toatanken markeras som full.

Det är nog säkrare med microbrytare eller mekaniskt räkneverk som indikerar på pumpen.

Fast du skulle väl kunna testa båda parallellt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstone och Toaen!

Tänkte inte på det!

Kanske kommit på en stampmätare, en sån skulle båttestar-Curt ha med i båten. Indikerar den till sjöss är det en inomskärsbåt. Räknar den inte vågor passar båten på Nordsjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på en helt annan metod - väga hela tanken?

Om dess infästning är en smula flexibel kan den trycka ihop nån fjäder kopplad till en visare för att ge stort utslag. Eventuellt en pianotrådsvajer emellan för valfri placering av visaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägning av tanken är ju inte dumt. Rör den sig några mm från tom till full kan jag tänka mig att det går att förstora utslaget och göra en enkel skala. Det är ju inga exakta värden man behöver man får räkna med att ha en liten marginal för överfyllnad.

En annan modell kan vara trådtöjningsgivare monterade längst ned på själva tanken där plåten buktar. Eller på ett upphängningsfäste som mäter vikten när fästet påfrestas. 

De kan vara väldigt känsliga och ger utslag för en töjning i materialet den klistras på. T.ex kan man sätta en trådtöjningsgivare på en dragkrok och mäta dragkraften då stålet töjer sig, proportionellt mot kraften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjäna..

om du kommer åt luftningsröret på ett smidigt sätt/enkelt så kan du ju alltid använda dig av en mätsticka, funkade skitbra i min disel tank på segelbåten. Typ en tummstock kanske....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller nivåmätning i septiktanken tror jag knappast att man vill doppa en mätsticka... men du får gärna prova. Knackning kan säkert ge en indikation och död räkning av antalet pumpslag kan fungera - förutsatt att alla som använder toaletten kommer ihåg att uppdatera räknaren. Själv har jag beställt följande för utvärdering:

http://www.ebay.com/itm/Thermochromic-Liquid-crystal-sheet-20-C-to-25-C-Self-Adhesive-150-x-150mm-/390530404206?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5aed6d0f6e

Tanken är att klistra remsor av det termokroma materialet så att de täcker hela septiktankens höjd. Materialet ändrar färg vid intervallet 20 till 25 grader C och kan alltså värmas upp med t ex handpåläggning. Då det sedan kyls ned borde det gå att se var vätskeytan befinner sig om vätskan kyler ned tankväggen snabbare än luften. 

post-10010271-1394237383,3923_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Carl_XII,

Det är precis den principen tidigare nämnda LCD-termometer jobbar med (säkert tillverkade av samma material). Dock kan jag tänka mig att de du länkar till kan ge en snyggare installation om man klipper till remsor av dem istället för ett gäng runda efter varandra på höjden som tipset i PB hade.

http://www.clasohlson.com/se/LCD-termometer-2-pack/Pr241824000 

Annars finns ju även de här: http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=398

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En riktbar elekronisk termometer borde kunna fungera, (en såndär som lyser med en röd prick där man pekar) med en sådan bör man kunna lista ut var nivån ligger, borde fungera även på en tank i syrafast stål. Skall prova detta till sommaren.

Knackningsmetoden är en metod som är beprövad, men kräver en del övning. Jag tror tex att det är mycket lätt att höra om tanken är tom eller halvfull. Betydligt svårare är det att höra om tanken är proppfull eller nästan full.

För övrigt angående Gobius-mätaren så använder den sig av knackningsmeoden och analyserar responsen elektroniskt. Men den svarar bara på frågan om det finns vätska bakom givaren eller ej, man behöver alltså flera givare för att veta var nivån ligger. Jag har själv köpt den varianten som bara har en givare för att varna för -att nu är tanken full!    Men jag tror jag skall komplettera med en givare till, så jag vet om jag bör åka och tömma innan jag lägger till i hemma-hamnen.

Givare som placeras inne i tanken tror jag kommer att göra ägaren olycklig, då risk finns att den kommer att kärva eller störas av allt tänkbart innehåll som finns inne i tanken :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är den billigaste IR termometer jag kunnat hitta än så länge. 175 spänn bara.

post-10010271-1394237384,0748_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Hasse_O, så har jag satt min enda Gobiusgivare på ca 3/4-dels full tank . När den lyser vet jag att jag kan pumpa in ca 25 slag tilll den är full,  Skulle vilja komplettera med en givare för ca 1/2-tank, men det går inte, utan man måste köpa till 2 extra givare för att få det att fungera med mer än en givare. Éftersom vi har två toaletter med tankar, måste jag köpa fyra extra givare och då tycker jag kostnaden blir för hög för den extra lilla nyttan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk bara på att ir-mätning inte fungerar direkt på rostfritt/syrafast, utan man är tvungen att sätta dit en svart tape eller liknande på mätområdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla förslag. Vissa förslag lite svåra att realisera och andra lite enklare. Jag är nog mest inne på som första steg använda självhäftande LCD där nivån syns som en temperaturskillnad. Är det någon som vet hur stor temperaturskillnad det kan vara mellan det som sitter framför luft respektive vatten?

Eventuellt tänker jag också prova med en kapacitiv givare monterad på slangen i samma höjd som t.ex. 70 % av tankhöjden som går upp till anslutningen för tömning. Detta borde då få samma funktion som Gobius system med endast en sensor på tanken.

IngemarE: Du har rätt med att det inte skall bli undertryck i tanken vid tömning men när tanken blir tom och med risk för strypning eller igensättning i avluftningen blir även tanken utsatt för undertryck. Min tank är installerad 2010 av en marin firma så dimensionerna på slangar och anslutningar kan jag inte påverka.

//Kapten Absolut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta visste inte jag så jag var tvungen att ta fram min IR-termometer (den varianten med pistolgrepp och laserinriktning) och kolla i diskhon. Jag fick klart olika utslag mellan när jag först mätte och när jag sedan mätte efter att ha spolat lite varmvatten. Och, ja, jag torkade bort vattet efter att jag spolat.

Sen om temperaturerna stämde med verkligheten har jag ingen aning om, men visst gick det att mäta upp skillnaden.

Det skulle vara intressant att få reda på teorin bakom varför det inte skulle funka att mäta med IR på rostfritt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KaptenAbsolut skrev:

Är det någon som vet hur stor temperaturskillnad det kan vara mellan det som sitter framför luft respektive vatten?

Det måste ju bero på hur konstant omgivande lufttemperatur har varit en stund innan mätningen. Om det varit riktigt kallt i båten och du drar igång värmaren så blir skillnaden mellan luftvolymen och vätskevolymen stor och avläsningen enkel. Om det varit konstant temperatur under lång tid så kommer vätskan ha nästan samma temperatur som luften ovanför och då kan det vara bra att tillföra en kontrasterande temperatur på mätområdet. Antingen att värma eller kyla rejält på något sätt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...