Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
coolbeyron

Importera båt från danmark

Rekommendera Poster

Om privatperson säljer, hur vet man då följande:

1. Att båten är momsad?

2. Att det verkligen är säljarens båt?

3. Att den inte är belånad? (Säljaren menar på att A) om båten är belånad så måste den vara med i något danskt båtregister - är det inga lån så är den inte med). Likaså sade han att B) det måste stå på försäkringsbeviset också, för att försäkringsbolagen ska veta vart de ska betala ut pengarna vid en totalförlust - stämmer dessa två påståenden?

4. Båten ligger upp-pallad i hall, och går inte att få ut innan våren (ligger längst in). Man kan alltså inte få med den hem vid betalning. Hur kan man då skydda sig från att säljaren säljer båten 2-3 ggr till innan våren?

Är det något annat att tänka på?

Det är inte en USA-båt, utan en som är byggd i europa, så CE-märkning är inget bekymmer. Båten skall bara ha varit i europa. Först i England och sedan i danmark.

Vore tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det vet du inte, om säljaren inte har tillgång till det första kvittot, från nyförsäljningen.

Jag skulle be säljaren om namnet på den han köpte från, det ger dig mer info på fråga 2 också. ( om de inte är i maskopi, konspirationsteorier...men du ber denna om namn på vem han köpte av...)

Moms är inget problem om du köper av en privatperson men är det, potentiellt, om du seglar båten tex till Frankrike. Om båten inte är alltför gammal borde det vara möjligt att spåra hela ägarkedjan? Eller varför inte fråga tillverkaren, de kanske har kvar kopior eller kan utfärda ett intyg?

2. Knepigt. Säljaren bör visa upp leg, inköpskvitto ( där står hans säljares namn osv osv ) försäkringspapper och kvitton på förvaringen. Sedan kollar du med de som driver förvaringen/varvet, är han känd?

I Sverige finns en central instans att ringa för att kolla om båten är anmäld stulen. Hur det är i Danmark har jag ingen aning om?

3. Jag tror inte det är så i Sverige, om inte båten är mer än 12 ggr 4, inskriven i fartygsregistret och därefter pantförskriven för lån. Hur det är i Danmark har jag ingen aning om. Hur kan du kolla upp det? Det bör finnas jurister som kan sånt här kanske?

I vart fall tar du hjälp av en jurist att granska köpeavtalet. Där står då att säljaren överlåter båten utan skulder av något slag och om det uppdagas att skuld finns, så kan inget krav ställas mot dig som köpare? Nåt sånt?

4. Lite lättare än de övriga punkterna, tror jag. Du skriver i kontraktet att du tagit dina egna grejor till båten, tagit den i besittning. Sedan visar du kontraktet för varvet/förvaringsfirman. Givet de är seriösa, konspirationsteorier igen, så ber du få skriftligt av dem att de ser dig som ägare till båten ( svårt för någon annan att baxa ut båten då? )

Du låser också båten plus skriver en rejäl skylt att båten tillhör dig.

Så här... andra kan fylla på med förslag? Lycka till med din båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Antar att jag inte heller kan vara säker på att jag är den förste som han säljer båten till om man skall tänka konspiratoriskt :)

Någon annan som vet hur det förhåller sig med båtregister i danmark och om/var eventuell pant/belåning registreras?

Jag tror inte båten är stulen, den har legat till salu på stora annons-siter hela hösten och vintern. Jag vill bara försäkra mig om att jag inte gör någon dundertabbe så att man blir blåst på alla pengar bara för att man inte gjorde läxan innan.

Mäklare är ett alternativ, men det kostar ju en slant det med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående ägande, be säljaren visa ett försäkringsbrev med hans namn på. Ring sedan försäkringsbolaget och kolla så att den inte är nytecknad, utan har varit försäkrad i något år där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi köpte en båt från Danmark i somras och då anlitade jag en besiktningsman som granskade båten. Han kollade även om båten var belånad i något register och att den inte var stulen. Är du intresserad kan du få en kopia på protokollet och kontaktuppgifter till besiktaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sänder besiktningsrapporten till din epost, där framgår alla kontaktuppgifter. Jag hittade ingen anteckning om namnet på registret men han behövde säljarens cpr (tror jag det hette) nummer för att kolla det. Han skötte alla kontakter själv med säljaren och det verkade inte vara någon svår sak att kolla det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tomasha!

Jag står i begrepp att köpa båt i Danmark.

Har Du möjlighet att skicka kontaktuppgifterna till den besiktningsman som du anlitade är jag mer än tacksam!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inga problem, skicka mig din epost så sänder jag över all info jag har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi köpte en båt från Danmark i somras och då anlitade jag en besiktningsman som granskade båten. Han kollade även om båten var belånad i något register och att den inte var stulen. Är du intresserad kan du få en kopia på protokollet och kontaktuppgifter till besiktaren.

Hej tomasha,

jag står också inför ett köp i Danmark och undrar därför om du skulle kunna förmedla denna kontakt till mig också.

Var i Danmark håller han till och vad kostade kalaset?

mvh

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en annan tråd diskuterads moms på ganska nya båtar som köps inom EU.

Jag tror det var så att om båten tagits i bruk för första gången inom tre månader eller om båten inte färdats mer än 100 timmar så ska moms betalas i köparens land. Säljaren får tillbaks sin moms.

Detta gäller även vid affärer mellan privatpersoner.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...