daggmasken 2 Postad 20 Januari , 2013 Undrar om man kan fästa en utombordare på en Albin vega som har en liten badplattform monterad. Eller måste jag ta bort plattformen?? Någon som kan tipsa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eembretsen 1 Postad 20 Januari , 2013 Det beror ju på hur plattformen är placerad och hur stor den är. om den sitter på ena halvan av båten så borde det ju inte vara några problem men om den sitter mitt i så kan det ju bli lite trångt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Januari , 2013 Sen beror det givetvis på hur stor utombordare du vill montera men det finns ju färdiga fästen att montera på plattformar för små hjälpmotorer. Att tänka på då är att motorn hamnar väldigt långt ned vilket kan vara bökigt när man vill hantera start, gas och styrning samt att motorn kan släpa i vattnet vid segling. Ofta monterar man ju istället ett fäste med en typ av lyftanordning på segelbåtar vilket gör att motorn kommer helt ur vattnet när man seglar men det kanske inte funkar på din båt med sin badplattform. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daggmasken 2 Postad 20 Januari , 2013 Det där med fästet till badplattformen är intressant. Kollade lite snabbt på Hjertmans och det kan nog vara något för mig. Det är ju bara en extramotor så den kanske får hänga på relingen vid segling. Stort tack båda två. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 Januari , 2013 Ingen orsak! Det är ju precis sånt här man hänger på forum för; att hjälpa och att bli hjälpt! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Januari , 2013 Skall aktersnurran va en resev för inombordsmotorn utifall inombordarn krånglar eller skall du ersätta innombordsmotorn med en aktersnurra. Hade en aktersnurra i stället för min inombordare ett par veckor en gång på min havsfidra pga att motorverkstaden inte ens hade tittat på den när det var dags för sjösättning. Ta sig ut och in till bryggan går väl - i värsta fall, men att gå med aktersnurra nån längre sträcka i lite sjögång är inte nåt vidare. Fördelen - man seglar mycket mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 21 Januari , 2013 För ett par år sedan seglade jag en sommar en Vega med halvhavererad inombordare och 5 hkr utombordare på mittplacerad båtsystemsplattform. Gasen gick lätt att förlänga med en rundstav, men vid blåsig tilläggning var det skönt att ha någon som snabbt kunde sköta växeln. Allt var frid och fröjd i innnerskärgården och i stiltje gick det att få upp bra fart men ute på Ålands hav var motorn en fis i rymden. Det största problemet tycker jag var dränkrisken vid sjögång. Motorn blev översköljd hur många gånger som helst, men klarade sig ändå hyfsat - troligen tack vare att det var en gammal tvåtaktare utan några krusiduller - det är dock inget jag skulle lita på i längden. Om du bestämt dig för utombordare permanent så gäller det att kunna plocka upp motorn när du seglar (spec viktigt då man annars alltför lätt lockas till Vegakryss) - ett vanligt segelbåtsfäste på akterspegeln är nog ditt bästa alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eembretsen 1 Postad 9 December , 2013 Har en Albin Vega med utombordare på. Använder den mest i trånga utrymmen eftersom att det är svårt att styra när man använder innombordaren. Eftersom att propellern sitter bakom rodret. Jag har badstegen i mitten, enligt orginal, men sen har jag fäst en badbrygga på styrbord sida och ett motorfäste på babord sida. Motorfästet går att fälla upp och ner vilket gör att motorn kommer helt ur vattnet. Mycket smidigt och bra och eftersom att man kan vrida utombordaren 180 grader så kan man svänga båten runt en 50-öring. Finns mer modifikationer och bilder på detta på min hemsida, www.djuptvatten.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser