Kalabra 0 Postad 20 Januari , 2013 Jag håller på att gå igenom elen på min snipa och behöver hjälp med att hitta regulatorn. Motorn är en YSB 12 och det sitter en Hitatchi 35A generator på den. Från B-polen(laddströmmen)på generatorn går en kabel till denna omkopplingspunkt(till vänster i bild) som jag misstänker är regulatorn? Den har tre poler 1-A-2. Den kopplar sedan vidare till brytaren och sen vidare till batteriets + pol. Titta gärna på bloggen så finns också ett elschema. Fritidsfabriken.blogg.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Januari , 2013 Ser ut som en diod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 20 Januari , 2013 På min Yanmar sitter laddningsregulatorn i motorrummet strax ovanför startmotorn och generatorn. Den har ett svart lock med kablar till punkterna E (earth), IG (ignition), A (accumulator?), F (field), L (loading) och N (neutral). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 20 Januari , 2013 Liksom forgus31 tror jag det där är dioden. Regulatorn är förmodligen inbyggd i generatorn. Rekommenderar varmt Nigel Calders Boatowner's mechanical and electrical manual. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 20 Januari , 2013 Skiljediod och som det är kopplat fyller den ingen funktion, den bara försämrar laddningen om inte den andra tunnare röda kabeln är en sensorkabel till generatorn, vilket jag inte tror det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 20 Januari , 2013 Så här ser laddningsregulatorn ut: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 20 Januari , 2013 Tack för svaren! Jag lyckades komma åt så jag kunde snegla in bakom generatorn och där kunde jag utläsa att regulatorn är integrerad i generatorn. Således måste det vara en diod som jag har fotat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 20 Januari , 2013 Om du inte har tänkt att använda två batteribankar, rekommenderar jag dig att koppla laddkabel direkt på brytaren och skippa dioden. Den tar bara ned laddspänningen och du får svårare att få fulladdat/de batteri/er Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 20 Januari , 2013 Planen är att ha två batterier, ett förbrukar- och ett start/reservbatteri. Jag kommer att ta bort dioden och montera ett skiljerelä istället, ska också försöka montera huvudbrytare och säkringar direkt efter batterierna. http://fritidsfabriken.blogg.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Januari , 2013 Tycker din skiss ser en aning märklig ut. Är du säker på att du ritat rätt. Tar mig friheten att bifoga den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 21 Januari , 2013 Jag har nog dessvärre ritat rätt vilket vittnar om att jag har lite att förändra. Det som skiljer är att där det står regulator så ska det vara skiljediod. Jag tänker mig ett väldigt enkelt upplägg med två batterier, förbrukning och start, och sen har är det en standard dragning av övrigt. Vill ha ett skiljerelä för att styra laddningen. Kommer inte att ha någon landström eller laddning via 230V. Utöver detta så är det bara lanternor, vindrutetorkare, ekolod och färskvattenpump som behöver matning. Jag har förstått att en huvudbrytare nära batterierna är bra och huvudsäkring likaså. Kom gärna med förslag på hur detta löses på enklast sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Januari , 2013 Det där med huvudbrytare finns ju olika uppfattningar om. Skyllermarkers avråder ju när det gäller start och laddningsjkretsen. http://www.skyllermarks.se/infohafte_2012.pdf Däremot är en stor säkring närmast batteriet viktigt. Är ingen specialist på 12-voltsanläggningar. Bytte motor i våras och kopplade ihop min elanläggning provisoriskt. Skall som sagt byta batterier bl.a kopplade i princip enligt bifogad bild. Stal den från länken ovan och ritat om den till vissa delar. Tidigare hade jag två batteribankar till förbrukningen av olika ålder och storlek. Den ena var helt slut. Den andra harganska dålig kapacitet. Där hade jag en omkopplare där jag kunde välja batteribank infällt i skottet så att jag kunde komma åt den från salongen - ungefär som jag tycker din ser ut. Avståndet för batterifrånskiljare/väljaren är ca 0,5 tiil både förbrukningsbanken och startbatteriet. Den dan den nya motorn var klar att povköras hade isen börat lägga sig och det var brått att få igång motorn och ta sig ut från motorverkstaden innan jag blev infryst. Använde batterifrånskilljaren som kopplingsplint i min hastigt utförda inkoppling. Kom senare på att det inte ar så dumt - ur min synvinkel sett - så jag kommer att ha det så. Kommer dock att bygga en förregling, så att förbrukningsbanken enkelt kopplas till förbrukarna, men att man med milt våld (utan verktyg) kan koppla förbrukningsbanken som startbatterier. Till förbrukningsbanken har jag en liten elcentral med 8 säkringar anluten före batterifrånskilljaren som matar värmare, 2 länspumpar, 2 solcellsgrupper och laddare för förbrukningsbanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 21 Januari , 2013 Är det ett enkelt standardsystem utan utan diodfördelning du vill ha, har du alla grejor förutom relät och ev huvudsäkringar om du vill ha det.. Då gäller det att skapa en motorkrets samt en förbrukningskrets. Motorkrets: 1. Tag bort den röda ledningen mellan startmotorn och HB (3 anslutningar) som går till dioden. 2. Flytta startbatteriets röda lednig, inkl HB (med 2 anslutningar) från förbrukarbatteriet pluspol och koppla in den på startmotorn där du tog bort den röda ledningen enligt pkt 1 ovan. Är den inte tillräckligt grov, skall den bytas mot en grövre 3. Den röda kabeln som går generatorns( till didoden, kopplar du bort från dioden och ansluter den på startmotorn där du anslöt den röda startkabeln.. Nu har du motorkretsen, inkl laddning och HB klar och kan sätta in en kraftig säkring om du så önskar. Förbrukarkrets: Montera bort dioden och kabeln till HB, för den ville du inte använda. Klart och nu kopplas förbrukarbatteriet och förbrukarna ihop via den HB med 3 anslutningar. Laddning av förbrukarbatteriet kan lösas på många sätt förutom dioden som du inte vill använda. Väljer du relä kan du köpa dyrt på många ställen och vill du köpa till låg kostnad, har Biltema ett spänningsavkännade för 149:- Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser