Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Bjaerven

Köpråd SeaDoo GTX 4-tech -04

Rekommendera Poster

Halloj,

Jag har en kollega vars son önskar köpa en SeaDoo GTX 4-tech Supercharged 185hk från 2004. Själv kan jag inte ett jota om vattenskotrar men hoppas att MGs delade kunskap kan hjälpa honom med köpråd i detta fall.

Spontant så kommer jag att tänka på att denna leksak (som troligen tuktas ganska hårt när den används) har ett par år på nacken. Denna har bara de tre senaste åren gått strax under 200 h -  hur illa slits de av mycket gång och normalt användande?

Förutom att klämma/känna/starta vad annars finns att kolla på vid begagnatköptillfället för en skoter av detta slag; ska man lyssna efter något speciellt, ska styrningnen glappa på något karaktäristiskt vis osvosv..? Hur står sig egentligen ett (utgångs)pris strax under 50 000 för en skoter med närmare 10 år på nacken?

Alla spekulationer och förståsigpåande är varmt välkommet i mina trådar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog väldigt svårt att svara på hur mycket motorn slitits..i princip omöjligt..handlar vl om hur den är servad osv. 

Men jag har hört från en mekaniker som arbetar med Seadoo och säljer även det märket, att dom körs ju på full patte i princip alltid och motorn slits därav mer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upplevelsen är tydligen att åtminståne senaste ägaren har tagit väl hand om maskin - men vad tror du om marknadsvärdet? Jag antar att prisbilden är den nuvarande då motorn sägs ha 185 hkr (något som i min värld låter som 25% värre sopparäkning mot std.varianten).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktiskt ingen aning om andrahandsvärden...Jag är helt fel person för att svara på det..

Kollar man på blocket känns det mest som fantasipriser...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa räknar 10 år som en levnadsålder på en bensinare i en båt, vad blir det i en scoiter då, typ 5 år? :)

Jag tycker att scootern, rent tekniskt har inget större värde med snart 10år på nacken, men nu e det inte bara en scooter du köper, du köper en leksak, frihet, möjligheten att ta dig ut i skärgården osv.. Deet kan ju va vörd en slant:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren så långt!

Nu står det klart att det kommer att avgå en tur till säljaren för inspektion. Vad får han INTE missa då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...