Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
studiobtc

Ritningar till Badbryggor, Stekar, Peke

Rekommendera Poster

Har tillgång till en smed som kan fixa badbrygga stege peke till mig för 105:- kr per meter rostfritt + jobb som blir extremt billigt pga bra vänskap och gentjänster..

Men han måste helst ha ritning för att det ska bli bra. Någon som har nån ritning till badbrygga med nån trevlig stege för montering på en snipa samt en peke för lättare ombordstidning.?

Båtsystems prylar är ju säkert jättebra och ordentliga men jag känner att jag vill inte lägga 15.000 typ på en peke,plattform och stege..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog svårt att få tag på på en ritning som pssar på din båt.

Jag skulle gjort en mall - först i wellpapp och sen när den är ungefär som jag vill hade i spånskiva.

post-945-1394237375,4179_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok...tänkte om det fanns nåt som tex båtsystems bryggor till snipor, de passar ju tydligen alla snipor sa de till mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De passar till alla snipor beroend på hur fästet utformats. Om det sen passar till 100% är ju en annan sak. 

När jag köpte mitt först peke till min havsfidra - ett Oskarshamnspeke - passade det till alla båtar. Man var dock tvungen att bruka en del våld och böja rören så att det passade.

Om du mallar av din snipa så kan du få en badplattfprm som passar exakt och som ser ut precis som du vill att det skall se ut. Under förutsättning att han som gör jobbet kan sin sak.

post-945-1394237375,4824_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några nummer sedan hade Praktisk Båtägande en artikel där en kille byggde sitt eget peke med ankarhållare och teleskopstege. Jag vill minnas att han använde kartong och VP-rör för att få till formen. Sen lämnade han in mallarna till en smed som fixade till det. Tror han mellanpassade grejerna under jobbet också.

Kolla med Praktisk Båtägande om de vet vilket nummer det var och om du kan köpa det löst.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att det i någon katalog som tillhör ett företag inom båtbranschen finns ritningar med mått och sådant klart på badbryggor/plattformar, skulle kunna vara Watski eller Seasea som har det i sin katalog. Värt att leta om du nu vill ha en ritning/skiss på hur en kan se ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...