Northsea 3 Postad 19 Januari , 2013 Förstår att alla båtar har olika uppsättningar på elsystemet. Men, har en Bella Cabin båt som jag ska dra el till plotter i. Kan det finnas chans att dra ifrån manöverpanelen, dvs där alla instrument sitter? Har kollat lite och finner inte något elskåp. Vid samma plats finns det el draget till magnetkompassen, men antar att ljuset är kopplat till strömbrytaren för lanternorna och det är lite dumt att åka runt med lanternor hela tiden för att se plottern.. Tar gärna emot tips från alla kunniga här. Ny båtägare och kan inte riktigt el systemet ombord.. Vart kollar jag först om jag kan få tag i mina 12v? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 19 Januari , 2013 Leta vid startnykeln, vanligtvis har du motorn igång då du behöver navigatorn eller hur? Ta en test lampa, anslut till säker jord dvs motorblock eller dyl o leta m testpinnen eft (+) nä du rör tändningsnyckelen i driftläge Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Januari , 2013 Eller parallellt med nåt annat instrument - loggen tex. Dra en egen matning från elcetralen - säkringarna - är ju också ett alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Januari , 2013 Jag skulle, i likhet med Toaen, nog föredra att dra en ny sladd separat ända från batteriet. Skälet till det är att en del plottrar kan vara känsliga för att spänningen går ner... De stänger av sig själva helt enkelt? Och att spänningen går ner är ju risken om du kopplar på någonstans utan att se vad det är för matning? En för tunn matarledning och en anslutning som används till något annat samtidigt är ingen bra kombination... Det är inte svårt att dra! Hitta plus och minusplint vid batteriet, hitta huvudströmbrytaren ( du har väl sådan?) och så drar du därifrån. Clas Ohlsson eller biltema har s.k. Högtalarledning som duger bra, svart och röd sitter ihop. Sedan måste du ha en säkring också, se manualen. KLART! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 494 Postad 19 Januari , 2013 Använd , som Funkis skriver, denna kabel http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kabel-twin-84540/ Det är viktigt, ur åldringssynpunkt, att använda förtent kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Januari , 2013 Northsea: Vad är det för plotter och vad kräver den för strömförsörjning enligt manualen? Kan tycka att ljusstarka displayer kräver mycket energi, men nåt större spänningsfall blir det väl ändå inte? [Däremot att använda laptops etc för direktdrift på 12-volten hänger nog på gärsgårn spänningsfall-mässigt, men detta gäller väl knappast specialkonstruerade 12volts-prylar. Borde funka nånstans neråt 9 volt??] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Januari , 2013 Nä, tänker så här... Om man inte vet vad det är för ledning som matar så är det lite penibelt om det blir spänningsfall och plottern har en funktion att spara batteriet... Det stänger av sig själv under ett visst volt-tal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 19 Januari , 2013 Stort tack för all input, Plottern är en Garmin 721S. Har en kabelgata som går under durken och antagligen till någon strömcentral runt huvudströmsbrytaren. Har inte kollat så noga just på sista metrarna. Men torde kunna gå rätt enkelt att dra kabel med de andra. Så - det borde finnas en central mellan instrumenten och huvudströmbrytaren väl? Kan man ta jordning ur dessa också eller kopplar man på samma som minus? Funkar det med en hängsäkring på minuskabeln och det borde vara safe? Har två batterier och då borde väl plottern ligga på startbatteriet? Eftersom jag kommer bryta den stömmen när vi ligger förtöjda. Återigen tack, tror jag börjar se en lösning på detta utan att betala en trikare massa slantar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 19 Januari , 2013 En fråga till, vilken dimension hade ni kört på Biltema kabeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Januari , 2013 Hängsäkring funkar, man brukar avsäkra på pluskabeln. Sedan är det väl bra med en brytare ON-OFF också för en del plotters drar lite även när de avstängda, väldigt lite men onödigt? Eller om du stänger med huvudbrytare, funkar också. Men du kommer nog som jag sitta och kolla lite även när du är förtöjd... Glömde det där med dimension. 1,5 kvadrat räcker men... Om du ändå gör jobbet att dra ledning så är merkostnad för en större dimension ganska liten? Vem vet, i framtiden du kanske ska mata annat också, iPads och annat modernt som ännu inte är uppfunnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 20 Januari , 2013 Funkis skriver att man brukar avsäkra plusledaren. Jag skulle vilja påstå att det är ett måste att sätta säkringen på plusledaren annars har du ingen struktur alls i elsystemet och omöjligt att eventuellt felsöka i framtiden. Att ha en extra strömbryrtare till plottern är en extra felkälla med ännu ett ställen där det kan bli dålig kontakt. Plottern har säkert en egen on/off knapp och om den drar någon ström när den är ifrånslagen måste det vara mikroskopiskt i sammanhanget. Själv har jag kopplat om min plotter från att tidigare varit kopplad till tändningen nu på +sidan till tändningsnyckeln så att man kan planera och kolla tripmätare m.m. även när motorn (tändningen) inte är på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 20 Januari , 2013 Kom på en sak. Har 12v uttag i panelen fram, borde väl vara enklast att dra ifrån den va? Borde jag se så att det är en bra dimension på kabeln så det inte blir för mycket belastning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Januari , 2013 Jo, det borde funka tillräckligt bra att koppla in den permanent på panelkontaktens* baksida. Men kopplar du in nån riktigt strömslukande pryl via hankontakten så kan du nog få lite spänningsfall om kabeln fram till uttaget är klen. Går i.o.f.s. lätt att räkna ut kabelspänningsfall teoretiskt vid olika strömstyrkor och kabeldimensioner, men allra enklast är nog att voltmäta samtidigt som nån strömslukande pryl kopplas in. Sjunker spänningen** bara enstaka tiondels volt så verkar hela kopplingen ända från batteriet frisk resistansmässigt. Mätresultatet ger ju - till skillnad mot räknande - även besked om eventuella oxiderade kontaktpunkter etc.*) Gissar att det är ett s.k. cigg-uttag? (Antar också att du inte tänker koppla in plottern via hankontakt?) **) Hittade inga enkelt nedladdbara uppgifter för Garmin 721 S vad gäller krav på minimi-spänning etc. Men detta framgår väl i din medföljande manual, och även hur apparatskydds-avsäkringen bör utformas? (Brukar kunna vara en apparatnära hängsäkring, som sagt inte att förväxla med båtens ordinarie säkringar som skyddar emot kabelbrand.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 22 Januari , 2013 Stämmer att jag menade ciggkontakt. Skulle ju vara absolut enklast iaf. Ska kolla lite i bruksanvisningen när jag fått plottern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 Januari , 2013 Om du ändå åker till Biltema och handlar kabel så skulle jag starkt rekommendera dig att köpa en multimeter (deras billigaste för 100 kr duger gott). Ämnar man koppla/felsöka det minsta elektriskt så är en sådan oumbärlig! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser