Modopopcorn 0 Postad 18 Januari , 2013 Hej alla! Har en Evinrude 4 Hk 2-taktare som inte riktigt vill fungera. Det är en 4 HK Evinrude 2-taktare från mitten av 80-talet. Problemet är enligt följande, när motorn är kall fungerar den hyfsat, man puttrar iväg helt ok och den är mycket lättstartad. Dock när den börjar bli varm måste jag sitta och pimpla på choken av och till konstant för att motorn ska orka hålla sig igång. Jag har rengjort förgasaren, blåst rent munstycken och stiften ser bra ut. Jag har justerat på alla olika sätt utan att det blir någon som helst skillnad. Brorsans svärfar mekar ibland med båtmotorer och han tror att det kan vara problem med att packningen till vevhuset läker. Efter att ha läst runt på diverse forum så känns det som ett troligt problem men jag skulle ändå vilja ha lite mer tips och trix på saker som kan vara värda att kolla upp så jag inte river motorn i onödan. Det skulle också vara trevligt om någon skulle kunna vara snäll att peka ut exakt vilken packning det är jag ska kolla på om den läker om jag väl river isär den. Sprängskiss Tacksam för all hjälp jag får! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modopopcorn 0 Postad 19 Januari , 2013 Jag har tagit isär förgasaren och insuget och insugspackningen ser allt annat än bra ut, i det nedre vänstra hörnet är den skadad och det ligger bränsle/olja i hålen nedanför insuget på motorsidan. Jag har tagit isär förgasaren så långt jag kan men har fasnat då jag inte riktigt kan klura ut hur jag ska göra för att ta bort flottören, den är nu ivägen för mig så jag inte kan rengöra munstycket under den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 19 Januari , 2013 För att få loss flottören måste Du knacka ut det lilla stiftet som den hänger i, stiftet är lite koniskt så knacka åt rätt håll. Det finns ett förgasarrenoveringskit att köpa som innehåller alla packningar, ny nålventil och ny flottör (som tål nya bensinen) som jag kan rekommendera. Vettigt pris för att få allt friskt i förgasaren. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modopopcorn 0 Postad 19 Januari , 2013 Flottören gick även lite trögt, så jag lättade väldigt försiktigt på mässingsarmen som håller i stiftet, nu går den lätt och utan motstånd samt att jag ska testa en ny packning ikväll, därefter blir det provstart! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser