Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
luftvapnet

Storlek på winch för uthal & rev

Rekommendera Poster

Har plockat bort systemet (Seldén Furlex Main) för rullstor och rullmesan (upplevde förresten därefter att båten seglade betydligt bättre mm). Fuskade med tillfällig lösning för uthal och revning under förra säsongen. Ska nu montera ny winch på bakkant av masterna mellan mastfot och bom för uthal och rev. Storen är ca 34 kvm och mesanen ca 13 kvm.

Vilken storlek på winchar tror ni blir lagom? Uthal och rev går via yttre bomände fram till bomnock och sedan ner till winchen.

Tillägg: Allt sköts vid masten. Bindrev. Winchen används även för cunningham, förutom uthal och 3 rev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får andra rätta mig, men till revlinan behöver man väl ingen winch? Och jag skulle utväxla uthalet, jag har 1:2 på mitt segel på strax under 20 m2, vilket är för lite. Jag säger därför, ingen winch - 1:4 utväxling på lilla seglets uthal, 1:8 på stora.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl kanske så att på en HR 41 har man inte neddragna linor och då är det väl svårare att åstadkomma lämpliga kaskadlösningar. Annars föredrar jag dem starkt - snabbar, lättare och billigare än vinschar. 

Men, det är väl inte en möjlig lösning här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man revar på undanvind tycker jag nog att det underlättar med winch.

Jag hade 1:3 utväxling på uthalet tidigare och då fuskade jag under sommaren med att dra det till fallwinchen för gennakern (Lewmar 28) men utan fri gång (dvs det bröt över ett par kanter på bom&mast) på masten. Det gick ju lätt att strama upp bomliket - men inte så himla lätt ändå när det brallade i. Så en winch någonstant 8-18 tror jag blir bra - men det är ju stor prisskillnad på storlekarna, speciellt på de självskotande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jag har aldrig varit med om att reva på undanvind, så därför fanns det inte ens i min tanke. Kaskaden ordnas med fördel inne i bommen. Trim och rev ska med fördel vara nerdragna så man slipper trippa runt på däck för att trimma och reva, hade så på förra båten. Rätt dumt.

Men-men. Alla har vi ju lite olika önskemål.

Jag rekommenderar också en koll på Blocket, många byter sina winchar mot större eftersom de ofta är underdimensionerade på båtar för att soara pengar av tillverkaren, och man kan hitta riktigt fina till låg kostnad. Om du nu vill ha winch ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, alla har vi olika idéer. Jag kan inte tänka mig att dra ner något i sittbrunnen - förutom skoten  smiley - men var och en blir salig på sin tro. Det är ju en av poängerna med att ha båt; man får göra precis som man vill på den.

Tackar för tipsen iallafall - vi är nog rätt överens om att storlek 8 borde räcka för storen. Så det  får väl bli en storlek större ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns hos några Lintillverkare sk Tåg-tabeller

Tex denna: http://robship.se/tagtabellen.aspx?pageid=12

HR41 finns inte med i deras lista däremot finns tex HR36 som de rekommenderar 10 mm lina till uthal. Vilket jag tycker låter rimligare än 8mm, som säkert håller, men gör ont i handen när man skall slita i linan.

Kollade för mina båtar 39 och 28 fot, och det stämde för alla linor på dessa, förutom för fallen på Omega 28 där de rekomenderade 8 mm (där har jag 10mm och vill inte ha tunnare)

För övrigt tillhör jag dem som helst drar ner allt till sitbrunnen, eftersom jag vill kunna segla på havet ensam. Men som sagt ovan, det är tillåtet att ha olika åsikt om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delar dina synpunkter beträffande diameter på tågvirket; 8mm är för klent, 10 känns bra i handen.

Fast frågan gällde inte dimension på tågvirket utan på winchen (utväxling på de winchar som sitter mellan bom och vang brukar vara 8 - upplägget brukar vara kombinerat med bom som har jammer i bomnocken för uthal och rev).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...