Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
LindaW

Placering av GPS

Rekommendera Poster

Hejsan! 

Köpte min första båt (Maxi 77) förra året som jag fick många turer mer innan den hamnade på land i höstas. Jag använde datorn med seaclear som GPS samt sjökort för att ta mig fram.

Nu funderar jag på en logg och lod för att assistera och kommer fram till att det nästan är lika dyrt att köpa en GPSMap 421S med lod genom skrovet. Den drar dessutom mindre ström än vad datorn gör.

Problemet är att jag inte riktigt kan hitta en bra plats att sätta den. En maxi-kollega har satt den under trappsteget som på bilden, men skulle det funka att sätta den i sidoförvaringen med?

Eller tänkte jag helt fel om jag vill ha en stationär GPS? Borde jag tänka handhållen, eller behålla min dator om det funkar?

/Linda

post-10022359-1394237374,4688_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mindre båtar har man ofta plottern på ett svängbart fäste vid

nedgångsluckan. Finns mycket skrivet om detta så Googla runt

lite !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan  Linda på min båt är 421an m hållare placerad på bridgebordet dvs mitt i insteget till ruffen som jag tar bort i hamn. Jag tycker det är praktiskt man kan vrida hela navigatorn beroende vilken sida jag sitter på men ngt irriterande när man måste hämta tex en macka snabbt. För övrigt är det bara lilla pluppen då hållaren är bortskruvad i hamn. mvh facil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Facil,

Så man skulle kanske kunna fästa den på en skjutbar ramp där inne då? När man går ner i ruffen ner kan man bara skjuta den åt sidan?

Känns lite säkrare att ha den på insidan med av någon anledning. Ska fundera lite på det.

@jobhurt, har sökt på placeringen på google, men många får ju plats med gps-en fint vid rodret när de har ett hjul. Mindre båtar brukar ofta ha handburna GPSer, men där läser jag att de inte är lika bra som stationära. Så jag undrar mest hur andra småbåtsägare har löst det fiffigt.

/Linda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigare när jag körde med en laptop  som plotter (det är väl plotter du menar när du skriver GPS) så hade jag den nere i ruffen på en arm.

Nu har jag bytt till en båt med ratt och har en plotter på rattpedistalenoch en läsplatta (android) vid den inre styrplatsen. Laptopen fick inte plats framför den inre ratten. (Hade Seackear som nav-program).

Skulle jag haft en riktig plotter i en liten båt skulle jag inte tvekat att sätta den i sittbrunnen. Nån stans runt ruffnedgången. En plotter för marina ändamål är byggda för tt klara regn och rusk.

Tyvärr ligger kompisens Maxi 77 på land, väl inslagen i presseningar, så det är besvärligt att koma åt att kolla. Hade han varit som folk och haft båten kvar i sitt rätta element så hade det varit enkelt att kolla hur det ser ut. wink

En av skribeterna härpå MG placerade sin plotter på rorkulten, har jag för mig. Vi får se om han dyker upp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lätt hänt att man förordar ett liknande system som man

själv tycker fungerar. Har själv inga behov av plotter eller ekolod.

Tycker att dator med Sea Clear kombinerat med handburen GPS

och båtsportkort täcker alla navigationsbehov. Vet inte var du läst

att en handburen GPS presterar sämre än en stationär. Min

erfarenhet av handburen GPS är att den är bra nog för att undvika

olika missöden (litar på den).

Fördelen med dator är ju den stora skärmen, man zoomar inte

bort sig på samma sätt som med en plotter.

Möjligheten att spara ström är ju annars en bra sak för en seglare.

Det vore för mig den stora anledningen till att skaffa en plotter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Linda!

Jag har samma fundering jag.. Köpte också min Maxi77a förra sommaren och körde med plotterfästet satt på själva fotsteget för att inte borra på fel ställe pga otålighet. Det skulle jag väl kunna byta mot en permanent infästning under fotsteget som din vän hade gjort. Dock, upplevde i alla fall jag ett visst problem med att behöva kliva fram och tillbaka (ibland över passagerare) för att kunna göra snabba in- och utzoomningar som kunde gått på mer rutin om gpsen varit inom räckhåll från rodret. När jag seglar själv har jag svängrummet, men själva kollen på plottern tar några extra sekunder i anspråk i situationer då det ibland kan finnas annat som kräver full uppmärksamhet..

Hade det inte varit för vår förvaring under rorkulten på maxin hade jag tyckt lådan under rorkulten som bifogats bild på här innan var en bra lösning - men nu måste man ju in där ganska fort ifall något händer med motorn (jag har bränsleslangen dragen därifrån)..

En del trådar här på forumet har föreslagit att sätta plottern på en svängbar platta i laguna-fäste, men det tror jag kan skapa mer problem och trängsel i båten - för att inte tala om en eventuell plötslig förlust av dyrgripen om något skulle råka fastna vid ett hastigt påkommet slag!

Funderar nu precis som du att placera den i sidoförvaringen. Min tanke innefattar någon slags lösning som gör det möjligt att svänga in och ut gpsen i facket för att kunna få den ur vägen i om en situation kräver full rörlighet/runtklampande i sittbrunnen.

Ville bara så fröet, återkommer när jag hittat en lösning!

//Louise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lådan  hänger i en uppslitsad slang och är lätt skjutbar i sidled eller att flytta till sidorna.

Haver Piloten upphäng så oxå.

post-571-1394237374,814_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör ha Ekolod, Logg och GPS samt naturligtvis även Kompass.

Jag skulle nog föredra att ha separata GPS , ekolod och logg istället för att ha allt-i-ett instrument. bla för att ha redundans om det går sönder.

Ekolodgivaren kan du normalt limma på insidan av skrovet...(det är inte nödvändigt att borra hål för denna såvida du inte vill ha tex vattentemperatur och se fiskar eller bottenkontur (som man kan göra med vissa dyra lod) Logg och lod-instrumenten placeras bäst på ruffväggen

Själv föredrar jag stor plotter, har en på 10 tum och hade en tidigare en extra på 5 tum som jag nyligen bytt ut mot en på 7 tum. Plotter bör placeras lämpligt så man både ser och kan trycka på knapparna under segling. Lämplig placering är då, Rattpedistal- Ruffnedgång eller på Ruffgaraget. Storleken beror på hur långt ifrån du normalt står och styr och din synskärpa

Har man bra syn finns det även en mindre typ på ca 3 tum som man kan fästa på mantåget nära styrplatsen. I mitt fall är den utesluten utan glasögon och ger dessutom dålig överblick.

Tveklöst föredrar jag en plotter framför de enklaste GPS-erna utan karta, men kartan bör vara så stor att du har glädja av att se så du får överblick utan att måsta zomma ut och in ideligen. Bra med karta på plottern fastän jag ALLTID ändå har pappers-sjökorten tillhands.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade satsat på separat logg, lod (med egna skärmar, alltså) och kortplotter - allt köper man billigt begagnat på nätet. Ingen integration via NMEA med kortplotter. Enkel installation. Mindre risk för strul.

Jag hade letat upp en geonav 4 gipsy på blocket eller ebay - en handhållen kartplotter som tar navionics-kort. En liten skärm (som förvisso försvårar kortläsandet) drar betydligt mindre ström. En geonav har inbyggd gps-antenn och matas bara med 12V - du flytttar den alltså lätt mellan sittbrunn och ruff.

Vi körde med dator för länge sedan, men det är, tycker jag, ingen sjövärdig lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Alla och tack för alla tips. Lite snurrigare just nu med hur jag ska göra. Får kolla lite begagnatsidor och fundera lite till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte på Hasse_O´s; Man bör ha Ekolod, Logg och GPS samt naturligtvis även Kompass.

Jag är inte helt säker på den ordningen.

Snarare; Man bör ha Kompass. En logg är inte fel. 

Sen jag skaffade en handburen GPS (utan sjökort) har ju navigeringen minskat drastiskt. Sen jag började började använda plotter har navigeringen prakktiskt taget upphört. Jag föjer en pil på en skärm. wink

Nu är jag så gammal i gården, så den riktiga navigeringen förhoppningsvis sitter i ryggmärgen. 

Visst är det bra med ett ekolod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Linda & Louise,

Se den bifogade filen för att se hur jag löst det på min 77a, med en Garmin 720. Ett svängbart TV-stativ fäst inne i ruffen som fälls ut/fram och sitter i ruffnedgången. Syns bra från hela sittbrunnen.

Syns även i klippet här:

Jag har dock flyttat ner den sen bilden/filmen, då det blev lite bökigt att gå upp/ner i ruffen med plottern framme. Flyttade ner den 10-15cm och nu kan man kliva över den utan större problem.

I hamn svänger jag bara in/tillbaks fästet så tar det inte upp någon särskild plats inne i ruffen utan är ur vägen.

post-10020139-1394237382,7785_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bran!

Det där ser faktiskt väldigt bra ut. Något såndant jag har tänkt mig! Kan tillägga att vi redan har kompass och sjökort på båten, så en plotter är mer för att vi ska känna oss extra säkra som nybörjare.

Vad har du för hållare till din solpanel förresten? Kan du vända den bra nog mot solen i en sådan hållare? Verkar ju lite nimmare än en som är en meter hög och roterbar. Ska införskaffa en sådan nu i vår med är det tänkt.

Tack igen för alla förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte bara två NOA-fästen med varsin pinne som jag borrade fast solpanelen i. Har den alltid horisontellt. Mindre effekt men likaså mindre åbäke :) 

Med 2*115Ah batteribank har jag aldrig nå strömproblem ändå. Och till i sommar har vi en ännu mer strömsnål kyl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...