Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
LasseLinjett

Akut till sjukhuset - missade arbetsplikt - får böta

Rekommendera Poster

Bra skrivet håller med dig till fullo, själv varit med om liknande situation för länge sedan, det var bara att betala avgiften, minns att det var runt 750 kronor på den tiden, alltså runt 25 år sedan var mycket pengar då. Därav min avoghet till maktgalna styrelser och båtklubbar. Obs alla är inte lika, bäst att tillägga. Men smidigheten är ofta noll och nitiskheten hundra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du i klartext förklara vad du menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst skäms man ibland för många Svenska system där man sparkar på dem som ligger för att för att välbärgade skall få det bättre.

Men just i denna tråden förstår jag inte vad du syftar på.

Men det har väl med intelligensen, eller rättare sagt min brist på intelligens att göra!?wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte frågan om att sakna empati. Som jag skrivit tidigare så i vår klubb hade ingen bot utdömts, om kassören fått reda på förhållandet. Är det så i det här fallet? Att skicka ett mail, som man inte fått någon återkoppling på, kan inte anses som giltig anledning till att inte få en faktura på. Det som blir intressant är att få en redogörelse från Lasselinjett på vad kassören/styrelsen ger för svar när han påtalar det faktiska förhållandet om utebliven arbetsinsats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt Rätt. Jag hoppas på att detta är ett missförstånd men om fallet ej skulle vara , så har jag svårt att förstå dem som försvarar boten. Jag tror att i en situation där en i familjen blir allvarligt skadad och dessutom med minnesförlust så tror jag många i familjen blir skärrade och då har jag svårt att förstå att lasselinjetts fru  ska sätta sig på båtklubben och vakta. Det finns betydligt viktigare saker i det läget.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förövrigt undrar jag hur båtklubbarna skall fungera och överleva i framtiden, intresset att ställa upp och engagera sig i båtklubbarna minskar hela tiden och medelåldern är hög hos dem som ställer upp. Numera är många inte med i en båtklubb, man har båtplats i en båtklubb som andra fixar och sköter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ropa empatibrist mm försvårar ju bara en rationell diskussion om hur en klubb som beslutat om arbetsplikt ska agera när en pliktig medlem utan förvarning uteblir.

För att inte styrelsen ska tvingas sitta och agera försäkringskassa (göra bedömningar) och de som står på god fot med bedömmarna ska kunna 'förhandla bort' sin arbetsplikt, så menar jag att medlemmens oförmåga att uppfylla sin arbetsplikt är något som medlemmen ska lösa själv - genom att tex övertala en vän eller släkting att ta hans pass, eller i värsta fall betala någon för att gå passet. Se bara hur intensiv diskussionen blir här - hur mycket tid tror ni inte styrelsen tvingas lägga på detta om de ska sitta och bedömma huruvida en medlem har laga förfall?, vilket förstås kostar medlemmarna pengar i form av styrelsearvode.

Det är ju dessutom så att medlemmarna vet om att utebliven tjänstgöring medför debitering av ett visst belopp. Om klubben bara fakturerat ett godtyckligt belopp så kan man givetvis ta strid om beloppet - rimligt är den kostad som klubben haft för att ordna ersättare (150-300 kr per timme?). Om beloppet däremot är beslutat i förväg så kan det i princip vara hur högt som helst.

I Lasses fall undrar man ju hur långt hans pass var samt hur mycket han fakturerats. Det är ju inte alls säkert att det var något straff (dvs bot) - kanske det bara var vad klubben beslutat som rimligt för att köpa in vaktgång från annan medlem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite tidigt att måla f*n på vägen tycker jag. Åtminstoen inte innan man tagit ett snack med någon i styrelsen. Det enklaste sättet är väl att ringa upp eller besöka tex båtklubbens ordförande och förklara hur det ligger till. Det är ju ändå en båtklubb som består av vanliga människor, det är ju inte en statlig myndighet eller något multinationellt företag med stelbent byråkrati och fastslagna blankettförfaranden för varje tillfälle? Lite möjligheter till flex tycker man att det borde finnas. Att kommunicera via arga mail och fakturaprotesterär sällan lyckat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Personligen tycker jag naturligtvis att Linjett32 ska slippa betala för sin uteblivna arbetsinsats. Laga förfall kan man gott klassa det som. Jag tror naturligvis att båtklubben också anser det. Att kommunicera med mail kan vara vanskligt, det är inte säkert att det kommer fram eller läses eller kommuniceras vidare i en båtklubbs styrelse. Ring upp kassören och förklara ditt fall så hoppas jag att det löser sig för dig.

Till alla er som klankar ned på båtklubbar med regler om arbetsplikt mm så vill jag bara säga att det år ju fortfarande frivilligt att gå med i en båtklubb. Går man med i en båtklubb så accepterar man ju faktiskt regler och stadgar och får faktiskt finna sig i att följa dom. Vill man förändra något så kan man ju alltid kandidera till en styrelsepost. Det brukar vanligtvis inte vara direkt svårt att få en plats i styrelsen. De allra flesta bara klagar, ett fåtal tar tag i saker och försöker påverka, så är tyvärr läget i i-landet Sverige idag, i alla fall tycker jag det med drygt 50 års erfarenhet,

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi antar att föreningens medlemmar tillsammans (dvd styrelsen) har beslutat att det alltid ska finnas vakt i hamnen för att begränsa stöldrisk, får man väl anta att de har en plan för hur de agerar en kväll då någon uteblir. Det viktigaste måste väl vara att någon går vakt. Jag förutsätter att någon på en jourlista på föreningsmedlemmar alternativ ett vaktbolag kontaktas för att göra jobbet till personen som uteblev. En sådan person el vaktbolag kostar naturligtvis pengar och dessa måste betalas av någon. Som jag ser det finns det två alternativ till att lösa detta - antingen får personen som uteblev betala eller får föreningens medlemmar betala gemensamt. Det är upp till föreningen att i förväg komma överens om huruvida man accepterar att betala för att någon uteblir, och i så fall av vilken anledning personen uteblivit (olycksfall, sjukdom, lathet, tankspriddhet etc.) eller om personen som inte uppfyllt sina plikter i föreningen under alla omständigheter ska betala ersättaren.

Om det bara handlar om att ge någon straffavgift för att man uteblivit och föreningen saknar plan (och därmed kostnad) för en alternativ lösning till vaktgående, förefaller det vara lite överdrivet att driva in pengar som straff av någon som råkat ut för en olycka, men det bör nog klargöras i stadgarna att man endast accepterar frånvaro vid akut sjukdom el olycka. Annars riskerar föreningen att latheten tar över och man står utan vakt oftare än man önskar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skriver LasseLinjett att det gällde arbetsplikt och inte bevakningsplikt. I vår klubb är det två olika saker. Hos oss är arbetsplikten till för att hålla det marina området städat och snyggt och bryggor i ordning. Bevakningen är till för att hålla mindre ärligt folk borta från våra ägodelar. Det är en viss skillnad om man uteblir från det ena eller det andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju även vara så att hon inte vill eller kan. Bara för att man är gift innebär ju inte att man delar alla intressen. Båten kanske helt är mannens intresse och något han får sköta helt på egen hand. Bara för att mannen har en båt innebär inte att resten av familjen har någon skyldighet mot båtklubben.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var med tanke på det jag i ett tidigare inlägg skrev : Är din fru också med i båtklubben och utnyttjar båten så håller jag helt med. Det är ju båten som har arbetsplikt.

Ergo: Är hon inte alls intrsserad av att utnyttja båten så blir ju ingen lycklig av att hon gör en arbetsplikt. Man måste ju inte dela varandras intressen bara för att man är gift.

Jag skulle dock inte tveka att hjälpa min man med arbet i tex en glofklubb, eller vad det än var, om han behövde min hjälp. Detta trots att jag inte har något intresse av golf. Man ställer väl upp och hjälper dom man älskar, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi betalar för hamnplats, varvsplats, upptagningoch sjösättning ca 5000:-/år för vår 37-fotare. Vi betalar dessutom meldemsavgift till 2 klubbar (vill vara med i båda) på 800:-/år tilsammans. Då har vi tillgång till tre fullt utrustade hus med toaletter, kök samt dusch och bastu (en el och en ved-eldad). El och vatten på bryggorna. Klubbkamrater som sköter snöröjning och gräsklippning renoveringar och säkerhetskontroller. Totti.

I skärgården ligger vi på en marina för 8500:-/år utan el eller vatten. Dyrt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har du gjort i ärendet än?

Eftersom det är helg så väl enklare att få tag på nån i styrelsen.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Linjett32

Jovisst hade hon kunnat ta det. Vi var nog lite upptagna av situationen just då och tänkte nog inte närmare på båtklubben utan mer på vad doktorn skulle säga nästa gång vi träffade honom. Båtklubbben och vad styrelsen skulle tycka var liksom inte det första som dök upp i huvudet när man ligger på sjukan.

/Linjett32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följande är gjort!

1. Skickat e-post till samtliga i styrelsen och förklarat vad som hänt och påpekat mejlet som skickades då jag låg på sjukan. Svaret jag fick var nobben då dom hade tagit upp saken på styrelsemöte och beklagat det som inträffat med mig, men att det berättigade inte till att slippa arbetsplikten. Jag är inte ute efter att slippa arbetsplikten, jag kunde inte utföra den för jag låg på sjukhus!

2. Skickade läkarintyg till styrelsen för dom dagar jag var där.

3. Väntar på svar från dom....

/LasseLinjett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden är 500:- i avgift. Till städdagarna finns det alltid folk i överskott, sedan boten infördes. Innan dess var det styrelsen + några få. Bevakningen sköts av en men helst två personer. Uteblir man då kan marinan vara obevakad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var just detta som jag ville påpeka i mitt inlägg angående vissa styrelser de är tyvärr helt omöjliga att rubba ! Stå på dig men jag tror inte du kommer undan stalinismen är för djupt rotad i visa klubbar. cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båtklubb som värnar sina medlemmar hade skickat blommor till sjukhuset inte en bot en månad senare.

Oavsett vad klubbstadgarna säger.

Önskar dig lycka till i sökandet efter ny båtplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år sedan tillhörde jag en större båtklubb i södra stor-Stockholms området. Dessvärre fick jag en hjärtattack några dagar före planerat vaktpass. Jag blev inlagd och tänkte, i den mån jag alls tänkte, på andra saker är båtar och vaktpass. Min fru tänkte på mig - inte på båtklubben och vaktpass. Några månader senare kom en räkning. Jag läste igenom alla bestämmelser och stadgar. Det fanns inga som helst undantag i något som helst sammanhang.

Jag resignerade och betalade.

Det verkade inte finnas någon möjlighet att slippa böterna. Men innerst inne tycker jag att det bör finnas undantag. T.ex. om man utan egen förskyllan blir fysiskt förhindrad att genomföra ett vaktpass och kan bevisa det med lämpligt intyg. Den uppkomna kostnaden, vaktbolag, för båtklubben bör kunna hanteras försäkringsvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat lite och när det gäller en samfällighet i ett sommarstugeområde så är reglerna klara. Samma borde gälla i en båtklubb.

Svar på frågan om straffavgift för utebliven arbetsplikt: Nej, det är inte lagligt att ta ut en avgift för de som inte deltar i städdagar. Detta följer av att det anses gå utanför en förenings ändamål att besluta om arbetsplikt. Får föreningen inte besluta om arbetsplikt får den inte heller ta ut en straffavgift från den som inte deltar i ett arbete.

Svaret kommer från Villaägarnas Riksförbunds jurist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för ditt svar.

Nu är väl bara hoppas att styrelsen bifaller dig.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak gäller i en bostatdsrättsförening, men vår inte ta ut straffavgifter av de som inte deltar på städdagar, mm. Det görs i alla fall, men det är inte lagligt. Hittade detta angå straffavgifter i brf.

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=12546

Hur det är i ekonomiska- och/eller ideella föreningar är mer otydligt, men om man söker lite på nätet kan man konstatera att det inte alls är självklart att föreningen hr rätt att ta ut straffavgifter men de kan ha rätt att göra det.

I det här fallet skulle jag gå vidare och ta reda på vad som gäller just vid det fall du beskriver. Kanske kan konsumentvägledaren hjälpa dig.

Lycja till och hoppas du kryat på dig så att du inte missar någon ytterligare arbetsplikt :-).

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till.

Frågan är om det arbete du skulle ha utfört inte faller inom någon form av arbetslagstiftning som ex.vis arbetsmiljölagen. Finns det något i denna eller andra lagar som kan gälla ditt fall.

Enklast är nog att tala med konsumentvägledaren.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Redan gjort. Dom såg ut som frågetecken (elr. snarare lät som ...). Ingen hjälp whatsoever...

/Linjett32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte dömt ut dom. Jag är lite fundersam till hur dom resonerar i detta fall (se längre upp/ner i forumtråden). För övrigt gillar jag klubben, sammanhållningen...etc. Och jag gillar arbetsplikt - det är bra och roligt.

Det kan nog vara rätt som du säger - dvs. att dom har förväntat sig att jag hör av mig med en lösning. Förklaringen till att det inte blev av är att mitt fall från båten ledde till en del andra tristheter som det kan göra med en lite äldre kropp.

/LasseLinjett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...