Northsea 3 Postad 17 Januari , 2013 Någon som sitter på tips hur jag får tag i en ankarbox i teak? Alternativt lite tips eller ritningar på hur jag kan göra den själv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Januari , 2013 Hur tänker du då? Är det nån låda du skall ställa på badplattfprmen i aktern eller? Vad har du för båt? Bild? Har byggt ankarbox på fördäcket på ett par båtar, men då handlar det om att såga upp däcket, bygga en box med avrinning längst fram i fören och få till en luck i däcket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 18 Januari , 2013 Som många andra som har mjölkbackar bak på badbryggan skulle jag vilja ha en låda/back i teak eller annat fint trä. En Bella 652, det finns en ankarbox i mitten på badbryggan, men den är endast 15cm hög, vilket för att ett ankare knappast får plats. Tänkte om någon byggt egna eller sett att det finns att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2013 0 Postad 18 Januari , 2013 Har funnits till gamla Uttern båtar att köpa men varit svindyra. Bättre att bygga själv eller hitta någon pensionerad möbelsnickare som kan hjälpa dig. Tänk på att välja teak av bra kvalitet då lådan utsätts för den del oöm hantering och dessutom utsätts för vädrets påverkan. Vill du ha lite tipps hur de kan se ut så kika på typ Uttern S64 där det sitter en sådan på badbryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Januari , 2013 Man kan göra som crabfish/Ringhede skriver men man kan oxå använda en förvaringsback i plast och bygga en trälåda runt denna i teak för att öka på livstiden på denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 18 Januari , 2013 Håller med pseudonym. Vill man göra som crabfish/Ringhede/2013 kan man göra det snyggt och fint och anlita en möbelsnickare, men det kostar ju en slant. Ett annat alternativ kan vara att köpa en tvättkorg likt den här, såga av benen, olja in och fästa med spännband. Efter ett par år ser den nog ut som skit, men med tanke på priset har man ju råd att byta ut den då.http://www.rusta.se/forvaring-i-valnot-p95501297.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Januari , 2013 Om den står på en badbrygga av teak, kan det inte va en fördel att den kommer upp ett par cm, med tanke på att kapa benen!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 18 Januari , 2013 Hmmm, mjo - kanske det... Tänkte inte på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 19 Januari , 2013 Tack för svaren, fått lite input nu. Den som ni länkade skulle kunna funka som grundmall till en egengjord. Alternativt att det får bli en ankarsäck.. men känns sådär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Januari , 2013 Ankarsäck har jag på på min nuvarande båt för ankaret i aktern. En tillfällig lösning i väntan på att jag skall installera ett bandankarspel. Säcken har sett sina bästa dagar efter fyra år, noterade jag i somras, så jag får nog investera i en ny säck snart. Du skrev att du ville få plats med ankaret i din ankarbox. Jag har mitt i en ankarhållare, med en klen tamp som håller kvar ankaret på plats. När jag släpper tampen går ankaret i sjön av sig själv och dra mes sig linan som ligger stuvad i säcken. Till det ankaret, ett Delta, har jag en Multiplaitlina som inte kinkar sig som vanliga rep gör. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1257&artname=Ankarlina,%20f%E4rdig%20-%20Multiplait&sok=ankarlina Brukar handla såna båttillbehör på Julreor eller i samband med mässor. Finns i regel till lite nersatt pris. Om jag skulle byggt en ankarbox, som du eftersträvar skulle jag byggt en låda av önskad storlek i glasfiberlaminat. Klätt den med tunna teakribbor på sidorna. Ett avstånd mellan ribborna på ca 10 mm. Sen borrat en massa ventilationshål i mellanrummen mellan ribborna. Möjligtvis borrat lite större hål på rätt ställe innn jag monterade ribborn. Även en mängd avrinnings- och ventilationsehål i botten på lådan. En tät låda är ju inte bra. Vatten som kommer med ankarlinan måste ju kunna rinna bort och det är bra att linan kan torka. Det är ju ocksåen fördel att ohämmat kunna spola av linan med vattenslangen - tex när man fyller färskvatten - för att få bort salt och annan skit - manetsträngar är alltid trevligt. Sen skulle jag monterat boxen på ett par teakreglar så att den kommer upp ett par cm över badbryggans teak. Skulle inte ha ankaret i ankarboxen utan i en hållare bredvid. Det finns många varianter även med ankarfällare. När man går in i en (natur-)hamn är det så många andra saker man måste ha uppmärksamhet på. Att fälla ankaret - på rätt ställe - är ju bara en liten detalj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 21 Januari , 2013 att göra en låda är inte så svårt.. Lägg två brädor på tvärern och gör ett ett golv och sätt en regel i vart hörn som du kan skruva brädorna som är väggar på. (det blir starkare än att bar skruva dem i varandra. och vips har du en snygg ankar box Ett alternativ till Teak är att använda furu som du laserar i teakfärgad lasyr. Teak är dyrt och tar ganska mycket stryk av både ankare och vatten. (ska leta fram en bild på vår låda...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 22 Januari , 2013 här är en bild på vår låda. Ju finare trä du använder desto finare blir lådan. Vår låda var rätt sliten när jag slipade den och strök den med teak-lasyr från Biltema. Men den blänker fint i kvälls solen, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 22 Januari , 2013 Tack för hjälpen, har en bas att fortsätta på. Lite surt att ankarboxen som finns på badbryggan bara har ett djup på 15cm.. men får användas till extra tampar. Ska spinna vidare på din lösning, som du säger så är teak dyrt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie32 1 Postad 22 Januari , 2013 Hej. Finns alternativ till teak på alla bygghandlar, går under benämningen hardwood ock är som benämningen antyder svårarbetat men mycket hållbart. Användes av en del båttillverkare som slitlist på skrovsidan i stället för metall. Sågas med fintandad såg, förborras innan sammanfogning annars spricker det eller så går skruven av. Hårt som ek med teak liknande struktur och färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser