Mambo 75 Postad 17 Januari , 2013 Även fast sommaren ännu känns lite avlägsen så kanske en del har börjat drömma sig iväg. Vart bär det av i sommar, finns några färdmål inplanerade? För egen del, eftersom jag ligger i Mälaren, kommer Danvikstullsbrons reparation/stängning att rubba lite på planerna då tanken är Åland. Omvägen via S-tälje kommer tyvärr att ta några extra transportdagar men man får väl se även dessa som semester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 17 Januari , 2013 Bron kan väl inte vara några problem, du har ju ingen båt när jag kollar din sjöb. :-) Det är ett elände att bron ska stänga, men visst är det semester även att segla ut genom Södertälje kanal. Hur mycket längre blir det? 70 M åt varje håll? Kanske en bättre idé att segla söder ut i år nu när bron ska vara stängd. Vi planerar en tur ner till västervik, över till Gotland (om vädret tillåter) och hem igen. Några tips? Tips för en ålandsseglats; Passa på att titta på Siaröfortet och/eller Arholma batteri åt ena eller andra hållet. Starta överfarten så långt som möjligt öster ut, finns några vikar i Söderarms skärgård att ligga över natt i. Då blir överfarten kortare. Finns det plats så stanna på Kobba Kintar innan ni beger er in till mariehamn. Välj ÅSS gästhamn på västra sidan av Mariehamn om ni vill ha det lite lugnare, men tyvärr avgaser från färjorna. Välj Östra hamnen om ni vill festa... Det finns faktiskt en hel del att göra i Mariehamn, både för barn och vuxna. Tänk på att man faktiskt kan ligga i naturhamn också, kolla på MarinWiki.se Rödhamn är en fin gästhamn och Anbergsfladen i östra delen av Embarsund (norr om degerby) är en fin naturhamn (ankring eller ligga mot land). Embarsund är ett måste tycker jag, men bara 1,8 m djupt eller något sådant. Kökar är trevligt, och norra sidan av ön är anorlunda med branta och karga klippor. Våga segla inomskärs på den västra sidan, men se upp så att det inte plötsligt blir stopp av en bro. De ålänningar vi känner rekommenderar inte allt för vidlyftiga seglingar utanför farlederna. Ett knep vi använde för att våga segla utanför lederna var att följa telekablar, dessa lägger man väl inte över grynnor tänkte vi. Tänk på att man inte får tömma toatanken i vattnet på Åland och i Finland. Det är inga problem att tömma, finns många ställen att tömma på och det kostar inte mycket. Ha det trevligt sommaren 2013, om nu Södertälje kanal hålls öppen... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 17 Januari , 2013 Vi hoppas på sjösättning och drömmer om en seglas året där på i Södra Östersjön-Öland-Gotland! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 17 Januari , 2013 Tror rätt mycket på att gräva ner parasollfoten och tårna i sanden på den tvåhundra meter breda sandstranden lokaliserad till norra Gotska sandön! Korka upp (lättölen) och småsvära lite över värmen som aldrig tycks ge med sig! Ah fy fan nästan 30 grader idag, igen! Jag står inte ut helt enkelt. Måste nog snorkla lite. Och 24 grader i vattnet, när hände det senast? Får nog ligga i ett tag! Efter några dar eller en vecka eller så kanske det kan vara dags att hissa slöfocken och ge Fårösund och resten av Gotland en chans. Rätt skönt att det fortfarande är temperaturer på den röda sidan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 17 Januari , 2013 Troligtvis blir det den vanliga svängen; Danmark(om vädret tillåter)(Anholt, Saeby, Hirsholm) och över till den svenska kusten, brukar landa vi Hasselösund/Smögen, och upp till Koster med några stopp på vägen. Får se om det blir segala i Norge iår, vore trevligt att pröva nya vatten. Och hem till Göteborg, under tre veckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 17 Januari , 2013 Plan 1 är Göta älv, Läsö, Saeby och sedan får vi se. Fyra veckor blir det i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Januari , 2013 Vi drar söderut och hoppas få hela 4 veckors semester så vi kommer någonstans. Längtar till Byxelkrok där man kan hyra cyklar och ta sig till de fina stränderna på Ölands ostsida. Bornholm vore också kul att segla till. Vi siktar främst mot 2014 då vi hoppas få 12 veckors segling - då ska vi väl hinna se lite distant shores Lite oroande är det med brostägningen när det gäller att ta sig hem från skärgården i höst. Vi bukar ta oss in i Mälaren i mitten -slutet av oktober och då ska de vara färdiga. Men det vet man ju hur det fungerar. 140 nM extra i oktober - november är inte så kul att köra på en helg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 20 Januari , 2013 Oj, är det 140 M extra för att är Danviksbron stängd, elände!!!! Hur tänker man inte när man planerar denna reparation?... :-) Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 20 Januari , 2013 Har precis klarat av årets första semestermål - 1 vecka på Gran Kanaria... Fasligt kallt att komma hem till -14 på Landvetter och inte få fjärren till webaston i bilen att fungera... Usch Men - till sommaren med båten så är den övergripande förhoppningen Skottland... Planerar lite grovt än så länge och jobbar mycket med båten för att få den som vi vill ha den inför kommande säsong.. Med rätt väder så blir det nog 5 veckor ToR Caledonian canal men det kan blåsa inne om det lutar åt västlig kuling första två semesterveckorna - då blir det väl som vanligt utmed svenska och danska kusten.. Men innan sommaren hoppas jag väl ha hunnit med ett par helgturer till skagen eller Läsö utöver att få varje helg möjlig på västkusten.. Edit: Stavfel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
src31an 0 Postad 21 Januari , 2013 svågern å jag har hyrt stuga i danmark (lökken) 1 vecka, med barn å barnbarn blir vi 16 st, resterande sem blir i hemma vatten runt Nynäshamn med omnejd.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 22 Januari , 2013 Vi satsar på att åka från södra skåne över till danmark och ner emot tyskland med slutdestination rostock. Plan två är att köra södra östersjön-tylösand/halmstad.. Plan 3 då säljer jag fan skutan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomasha 0 Postad 22 Januari , 2013 Lite oklara planer än, antingen blir det ner till Åland och sen över till Stockholm, upp längs kusten till Ulvön och sen hem. Eller över till Umeå, ner längs kusten till Härnösand och sen hem. Eller så blir det uppdelat på flera turer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 22 Januari , 2013 Planen är att återigen se det Vänern jag upplevt i min ungdom och nu med i första hand min sambo. Första planen är att utforska den norra delen mot Kristinehamn, men det stora målet är Lurö skärgård till Kållandsö och Läckö slott, Spiken och Ekens skärgård. Hoppas att jag hinner få båten i ordning hyfsat tidigt, mycket ledigt och en lång varm sommar! Blir så fallet drömmer vi även om en liten tur på någon av de vackra kanaler som ansluter till Vänern. Mvh Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser