Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
eembretsen

Vattenskoter på land

Rekommendera Poster

Jag är väl medveten om att man absolut inte skall starta en båtmotor utan kylning! Men hur är det med vattenskotrar? Funderar på att köpa en men man vill ju gärna provköra åbräket innan ett köp, men man får väl helt enkelt nöja sig med en provstart såhär på vintern. Men hur fungerar det? Känns som att man vill koppla en vattenslang så det kyler men enligt säljaren skulle det bara vara att starta sålänge man inte körde den förlänge.... Vill ju inte köpa en skoter av nån som torrkör motorn titt som tätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt bra sida som beskrev en hel del. Speciellt punkt 24 på FaQ:







24. Skall köpa en SEA-DOO, vad bör jag tänka på, vågar jag köpa en med kompressor?

SVAR: Långt svar :-)  Det finns en del att tänka på vid köp av alla vattenskoter, inte bara seadoo. VIKTIGT, provkör alltid din maskin!! Kontrollera skicket på skrovet, det finns alltid lite repor under men det man skall titta efter är större skador såsom flisor som gått av eller revor. Leta även efter större sprickor. Man kan laga gelcoat men det är lite jobb.



Kontrollera så att maskinen inte är stulen, fråga efter tidigare kvitton odyl. be att få se kvitto på att maskinen är servad, vi på SATHS lämnar alltid ett serviceprotokoll efter varje service. Blinkar MAINT i displayen så är det dags för service. Lägg i maskinen i vattnet och kolla så att den inte tar in vatten, starta och låt den gå på tomgång, den skall gå jämt och ligga stabilt på c:a 1800varv/min, något högre när den är kall. När du accelererar så skall den svara snabbt och dra iväg bestämt, den får inte varva ur till varvtalsstoppen, Kolla att VTS och annan elektronik fungerar. Motorn får ALDRIG ALDRIG ALDRIG stanna efter man släpper gasen efter t.ex. fullgas. Gör den det tappar man styrförmågen totalt. Efter provkörning tar man upp maskinen och lossar bottenpluggarna, har man kört normalt skall det inte finnas vatten i skrovet.



Modeller med kompressor såsom SEA-DOO, Kawasaki och Yamaha skall man vara observant med. Modeller utan kompresson kan man lätt köra 400-600 timmar med vanlig service/underhåll. En modell med kompressor kräver noggranare service. Dock skall det tilläggas att en SEA-DOO 4-tec med kompressor som är uppdaterad med rätt kompressorringar och eventuellt renoverad vid 100 timmar är ett mycket stabilt och bra val. Man får en bra maskin med mycket prestanda.











MEN det svarar fortfarande inte på min fundering hurvida man kan eller inte kan starta en vattenskoter på land?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När skall du bestämma dig, jorden runtsegling i en tråd, hus på flotte av plasttunnor och nu en vattenskoter, det känns som om du kanske skulle stanna upp ett tag och ta reda på vad du vill..wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord

Jag och du är för gamla och gaggiga.

Vad jag förstår är eembretsen 19 år och flyger fortfarande högt och lågt till skillnad för oss stofiler som krachlandat för länge sen.

1, Jorden runtsegling - en dröm. Det drömde jag också om när jag var i den åldern.

2. En enkel husbåt att ankra i nån vik. Ett billigt och genomförbrart projekt för en person som har kvar en hel del energi.

3. Vattenskoter. Ett kanske inte så dumt alternativ för att ta sig ut till husbåten.

Verner von Heidenstam skaldade;

Det är skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.

Fadern byggde fyrar.

post-945-1394237374,345_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, det är väl som du skriver, vi har kanske slutat drömma eller har vi blivit sansade realister?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att sidan som jag hänvisade till faktiskt svarar på din

fråga. Under punkt 20 så framgår det att start på torra land inte

är något ovanligt (så tolkar jag det i varje fall).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bestämmt mig har jag redan gjort :)



Jag studerar nu första året till byggnadsingengjör, alltså två år kvar till min seglats kommer att äga rum. Letar febrilt efter en passande segelbåt att rusta upp under dessa två åren.



Hus på flotte är ett annat projekt, jag och en kompis har lite båt projekt i luften där vi bland annat har byggt oss en egen jerrybåt samt en flotte på 20kvm. Vi letar efter lite nya projekt och tyckte att flotten var skoj, så vi bestämmde oss för att bygga en till, något mer avancerad denna gång. 



Under de två åren tills seglingen kommer vill man ju roasig, och det gör man bäst på sjön, och är man ung som mig ska det hellst gå fort, vilket resulterar i vattenskoter :). Nu tänker du säker att HAHA, segla runt jorden i en albin vega går ju säker superfort, nääe kanske inte.. men det händer saker och man upptäcker platser som förhoppningsvis är spännande. Så om jag nu stannar upp och funderar över vad jag vill så är det säkert spänning jag är ute efter, och det på sjön.



 wink 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade nog den punkten, ber om ursäkt för det :) 



Tackar hjärtligt för ditt svar och hoppas att jag är lycklig ägare av en vattenskoter innom en snar framtid :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt, tänk om man hade haft det drivet, har själv gått på teknis och blivit civilare, men inte fan hade jag den energin som du verkar ha, det är väl lättare i skolan nu för tiden...:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...