studiobtc 0 Postad 16 Januari , 2013 Min båt som har en dieselmotor med en tank på 300 liter dricker cirka 5 liter timmen på marchfart. Frågan är då hur kvaliteten är på dieseln idag. Kan jag tanka 300 liter i tex April vid sjösättning och köra med det under hela sommaren om det räcker? Eller är kvaliteten så låg att dieseln inte klarar sig så länge? Har tidigare haft bensinmotorer och där kan man ju glömma att ha 3-4 månader gammal soppa sägs det i verkstäderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Januari , 2013 Jag har inga funderingar på dieselns ålder. Har aldrig varit problem på vår dieselbåt. Det har jag däremot när det gäller bensin. Mest tror jag bensinen åldras pga otäta tankar. Den gasar gärna i ganska låg temperatur och de mest flyktiga gaserna sticker iväg. De mest flyktiga gissar jag är de som lättast tänds av gnistan. Därav den svårstatade gräsklipparna och MC:n på våren. Några av mina hojar har haft svårt efter en månad redan. Förgasarna är inte gastäta och misstanken är att de lättantändliga gaserna gett sig iväg. Sen hartsar bensinen och sätter igen munstycken. Man pratar om kristaller. Inte sett men märkt på sämre svar vid gaspådrag. Dieseln har inte mycket av de lättantändliga. Där krävs minst 80 grader och i motorn blir det mycket mer skulle jag tro. Diesel skulle man kunna ha i ett Höganäskrus med linneduk som lock. Säkert flera år. Dock, se upp med vatten i botten av tanken. Försök suga bort det. På köpet får du det sega slemmet som är resultatet om det får ligga kvar. Slemmet kan sätta igen utloppet från tanken om det får växa till sig. Öppna och sug bort varje vår t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 Januari , 2013 Inga som helst problem att tanka fullt i april och ha detta under hela sommaren och in på hösten, dock är det ju inte den bästa lösningen att tanka upp på våren, jag tankar fullt inför upptagningen för att minska kondensrisken. Och att dieseln skulle vara av sämre kvalitet idag än förr är bara en skröna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 16 Januari , 2013 ok nice..vad behöver man för verktyg om man ska rengöra tanken från det slem som det snackas om? Anledningen till att jag vill tanka redan i april full tank är att jag kan få tag på snorbillig diesel men måste då tanka på land... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Januari , 2013 Har du den typen av problem? Är det biodiesel du tankar? Fyllde för övrigt upp min tank i Torsdags. Fast med diesel utan RME-inblandning. Så nu är mn redo att möta vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 16 Januari , 2013 Kompisen har diesel i sin Saga som är 2 år gammal och funkar perfekt. Jag tankar fullt 160 l bensin och det som är kvar året efter går bra att köra på innan tanken fylls igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Badpojken 1 Postad 30 April , 2013 Tror min bensin i tanken är typ 2 år gammal. Är detta ett problem tror ni? Påverkas motorgången? Har en Optimax 90hk från 2007 och tanken var 75% fylld när jag fick den. Tror dock inte den körts nämnvärt alls sedan sommaren 2011. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 April , 2013 Bränslet till dieselgeneratorer som står som reservkraft på många håll i samhället står med samma bränsle i flera år innan det byts ut, så en sommars/vinters lagring har ingen som hellst betydelse. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 2 Maj , 2013 Vill nog påstå att detta med gammalt bränsle inte är så stort problem som många vill påstå. Har själv en rätt stor tank, som i princip oftast är full och även så över vintern. Men vill man vara på den säkra sidan, så häller man i typ 20 liter nytt bränsle i tanken på våren. Om det finns plats och helt plötsligt så har bränslet i tanken fått en helt ny karaktär som nytt. Detta tips fick jag av en som jobbar som kemist för ett oljebolag. Så har jag gjort alla åren jag ägt en törstig V8. Och aldrig haft några som helst problem gällande bränslet även om det stått längre än ett halvår. Och är oförtjänligt enligt vissa. Samma sak med Diesel enligt kemisten. Förutsätter ju naturligtvis att det inte finns vatten i tanken, eller bakterietillväxt. Men det är ju ett helt annat problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baufi 20 Postad 2 Maj , 2013 Kunde inte låta bli att lägga mig i.Vi som körde diesel båt på 90 talet kommer kanske ihåg när miljö dieseln lanserades.Helt plötsligt så vart båten slö,Jag fick byta proppar från A7 till A6. Och den luktade inte diesel längre. Ända fördelen med tanka fullt på hösten är att man slipper kostnaden på våren,e du rädd för kondens tejpa för luftningen. Så nog är den sämre idag om man ej ser till miljöaspekten. Anders. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 2 Maj , 2013 Jag vet inte hur det är med diesel men som all bränsle så är det ju en förbrukningsvara, jag körde med ca:3år gammal bensin i min båt utan några problem. men men det är nog bättre att experterna här på forumet hjälper dig.!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 2 Maj , 2013 5 liter i timmen!!! Det går det ju åt att bara varmköra motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 2 Maj , 2013 Min drar ca: 40L /t Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 2 Maj , 2013 Det verkar som bensinmotorer reagerar olika på gammal bensin. Vissa är känsligare än andra. Har en landbaserad 4-takt 3cyl Yamma med insprutning som behöver en skvätt booster i tanken i slutet av säsongen för att vilja starta lätt nästa säsong. Frugans roadster som stått hela vintern utan booster startade direkt i helgen. I manualen till min Husqvarna åkgräsklippare står det att booster ska tillsättas om den ska stå längre än 6 veckor. Jag kör den på alkylat och då behövs inte booster eftersom alkylat inte åldras. En återförsäljare sa att tvåtaktsbensin som står länge tappar procenten av olja så kanske man ska tillsätta extra olja i en sådan motor om den stått länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser