Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Jaquesthesnack

Origo-kök på högkant?

Rekommendera Poster

Hallå

Jag har rivit ut ett gammalt gasolkök ur min båt och står i fär med att inastalera ett origo spritkök istället. Jag tycker mig minnas att jag sett en bild från en båt som hade ett fällbart pentry där Origo-köket fälldes upp när det inte användes.

Är det någon här ute på forumet som vet om man kan förvara spritköket på högkant när det är fyllt med sprit?

 

En sådan lösning skulle vara väldigt platsbesparande för mig vilket alltid är välkommet.

 

mvh

Jacob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Bränslebehållarna kan knappast läcka, brukar vända upp och ner och skaka mina för att kolla att de inte är överfyllda. Jag har i.o.f.s. en äldre modell av Origo-kök men det är rimligen snarlikt 1500- eller 3000-modellerna i det avseendet. Verkar inte gå att att överfylla, köket sväljer allt långsammare vid påfyllning så mitt tålamod tryter alltid innan nån sprit börjat droppa ut.

Däremot kanske behållarna kan flytta på sig om de inte hålls på plats då köket ställs på högkant, så uppför sig i.a.f. mitt gamla? Själva behållarna/ brännarna är ju öppna både upp- och nedtill, blir väl ökad avdunstning om de inte sitter på plats ordentligt. Skulle kollat detta, kanske nån sorts metallbygel eller liknande kan hålla ihop delarna ifall detta skulle vara ett problem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkaren skriver inget om förvaring i sin manual

http://www.dometic.com/c6bde90e-8e58-4271-8d8f-48a3b60f8b21.fodoc

det enda som står om att luta behållarna är att man kan luta behållaren när man fyllt på sprit för att kolla att det inte är överfyllt.

Om du inte slår i max med sprit så borde det fungera. Spriten sugs ju upp i något material inne i bränsleburken.

Testa och ställ köket på högkant några timmar och ställ det sedan plant o tänd (obs utomhus om det skulle bli problem...)

Annars kan nog Dometics kundtjänst ge ett korrekt svar (men de fegar kanske och säger Nej för säkerhets skull). Egen test är ju handgripligt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle heller inte tro att det är något större problem att förvara köket på högkant. Slår du då dessutom inte i allt för mycket bränsle åt gången är det nog bra. 4-5 dl

Du får väl som föreslagits göra ett prov. Flyttar sig behållarna neråt bakåt så får du väl rätta till dem när du fäller fram köket för användning om du inte kan kontera nått stöd som håller dem på plats, men testa först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Borde fungera. Man skall aldrig fylla mer än att behållaren kan hållas på högkant utan att spriten rinner ut. Det blir dock svårare att få till tätningen för öppningen så att inte spriten dunstar.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen, tack för snabba svar. Jag har inte använt köket ännu men 

om det inte rinner ut någon sårit om man vänder tanken upp och ned borde ju knappast stående förvaring  var något problem.

När jag skrivit mitt inlägg skickade jag även iväg samma fråga till Dometic och fick svar ett par timmar senare:

Ja det går att göra och när man inte använder det så lägger man dit gummitätning som medföljer. (När det har svalnat)

Skall fundera på någon smidig konstruktion med fälllösning. Någon som har en liknande?

mvh

Jacob

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. jag har haft samma fråga som du innan jag monterade in mitt origo kök i mittt fällbara pentry. Jagfrågade också Dometic och dom sa att det skulle fungera. Jag åkte hela förra sommaren med denna konstruktion och det fungerade utmärktmen glöm inte gummipackningen. Det borde inte kunna rinna uteftersom man aldrig fyller mer än till undre kanten i bränslebehållaren. Så installera och njut!!

 

Mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de små grå ikke er helt borte, så tror jeg Norske Skibsplast hadde en modell med slik lagring av Origo 300 for noen år siden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...