Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Taihamn

Kylning Kad300

Rekommendera Poster

Hej på er båtägare,

Jag har dubbla kad 300 i båten och det ena kärlet för det slutna kylsystemet innehåller något mindre kylvätska än dt andra. Behöver alltså fylla på. Problemet är att jag inte vet vilken typ av kylvätska den tidigare ägaren använt, som jag förstått det så är det aldrig bra att blanda olika sorters glykol!?

Om han använt volvos kylvätska eller vanlig glykol är alltså omöjligt att ta reda på, den är grön, det är allt jag kan säga.

Behöver jag tömma kylsystemet och kör i helt ny kylvätska eller har någon ett annat råd?

Kylvätskan som är i nu har jag testat och den håller gott frysskydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har märkt att många motorer i denna serien 41-300 vill svämma över om man fyller expansionskärlet till max nivå. Nöj dig med att fylla till min

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju grön glykol.Det kan hjälpa dej at välja rätt glykolsort.Se till att ha lite färdiglandat i en flaska ombord i reserv.Standard var VP:s gröna glykol till KAD 300.Kolla instruktionsoken!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl röd eller grön glykol. Det är väl dessa två man ska undvika att blanda. Men att blanda billig grön biltema glykol med mindre billig volvo penta glykol är nog ingen fara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motor tillverkarna skriver ofta att man skall använda deras produkter och inte blanda och använda något annat märke. Volvos glykol är liksom nästan illgrön/självlysande grön i färgen. Biltemas är väl blå tror jag.

Du behöver inte vara orolig om du drygar upp den med ett annat märke på glykol än det som är i motorn idag.

Med vänlig hälsning, Westbas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...