Lunde 0 Postad 14 Januari , 2013 Batteriet till min Johnson 70 hk -91 gav upp i höstas och jag ska därför investera i ett nytt. Det finns en massa sanningar och goda råd kring batterier och jag tänkte ge mig in i djungeln... Sanning nummer ett är att man måste köpa typ bilbatteri som startbatteri och inte fritidsbatteri. Fritidsbatteri ska bara användas som förbrukningsbatteri. Stämmer detta? Sanning nummer två är att för hög amperestyrka (antal amperetimmar) påverkar generatorn negativt och att den blir överansträngd då den måste arbeta hela tiden under motorgång för att fylla batteriet. Stämmer detta? Jag har för närvarande ett batteri för både start och förbrukning, då det räcker för tillfället. Vilket typ av batteri ska jag välja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 14 Januari , 2013 Enligt Tudor/Exide skall du använda ett DUAL, helst från dem. Det är nog det vanligaste som marinhandeln säler och då i storlekarna 80 och 115 Ah och där kallas marinbatterier. Vill du kosta på dig finns också dyrare AGM varianterna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 14 Januari , 2013 Om du bara kommer förbruka när du har motorn igång är det ett startbatteridu ska ha. Det tål inte, till ska från ett förbrukatteri att kraftigt laddas ur. Ett startbatteri håller längre om ampere nivån skiftarmycket, men det mår som sagt dåligt av att vara med låg laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Januari , 2013 Hej, Detta med batterival är en djungel, håller med. Utvecklingen går dessutom fort så det som var sant igår behöver inte nödvändigtvis vara sant idag, detta med elfordon driver nog på utvecklingen. (Har alltså inget konkret exempel utan menar bara att allmän skepsis gentemot bara några år gamla forumtrådar eller pdf:er kan vara extra befogad.) I tidigare trådar här på forumet har två strategier framhävts, dels köp billigt massproducerade & byt ofta och dels köp vissa superbatterier/ fabrikat som håller längre och därför ger mest ampertimmar för pengen långsiktigt. Tror att fritidsbatterier är tillräckligt bra&billiga för att vara klara dina behov på bästa sätt samt även kan ge billigaste driftskostnaden över tid. Startbatterier är väl särskilt optimerade för att ge hög strömstyrka med minimalt spänningsfall - d.v.s. ha lågt inre motstånd? Detta klarar nog även billiga fritidsbatterier vad gäller en Johnson 70 utbordare, och i begreppet fritidsbatteri ligger nog också att de är hyfsat robust täta och tål studsande på vågor skapligt. Skulle alltså själv i första hand tittat närmare på billiga fritidsbatterier i ditt fall, med särskild uppmärksamhet på de tunga blyplattornas infästning eftersom det här tycks gälla en planande och studsande motorbåt. Lossar nån cellplatta av g-krafter kan det bli intern kortslutning vilket kan ge knallgas-explosion. Nå, detta är alltså bara ytterligare en av alla åsikter i denna djungel. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 17 Januari , 2013 Vätgas heter det, även om det i folkmun kallas knallgas. (Två vätemolekyler reagerar med en syremolekyl och bildar vatten:)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Januari , 2013 En alltför vanlig och vida spridd missuppfattning, både vätgas och syre bildas internt i batteriet vid laddning och blandningen knallgas behöver därför inte spädas av luft för att bli explosiv. Eller ... ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 18 Januari , 2013 Alldeles rätt. Dessutom bildas det precis rätt mängd väte och syre vid elektrolyseringen så det blir knallgas med maximal smäll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 18 Januari , 2013 Vätgas är i sig explosivt, men det är först i kombination med syre som denkan exploexplodera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Januari , 2013 Jag har en viss respekt för sönderfrysta batterier, detta efter att en kompis laddat sitt MC:batteri på plats i hojen. Han hade laddat klart och tagit bort laddaren. När han provstartade small batteriet i bitar. Troligen hade nån elektrisk förbindelse i batteriet gått upp. Tillräckligt för att laddströmmen men gav gnista i batteriet av startströmmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Januari , 2013 Klart otrevligt med det lilla mc-batteriet, kan nog smälla och skvätta rätt rejält i ett båtbatteri misstänker jag. Kanske borde jag besöka båten och ladda batterierna, har varit litet lat tidigare år. Har i.o.f.s. gått bra men livslängden kanske blev något fösämrad. För oss göteborgare är nog frysrisken inte särskilt stor på det hela taget enligt siffrorna nedan. Givet att de toppladdades vid upptagningen och är relativt fräscha. Frystempen beror mest på laddnings-tillståndet och självurladdningen är ganska hög. Hittade några siffror som nog anger rätt härad trots att de gäller deep-cycle. Laddningstillstånd i procent vs frystemp celsius: 100%= -57, 75%= -37, 50%= -23, 25%= -16, 0%= -8,3. Självurladdning allt mellan 5% per månad till hela 1% per dag beroende på omgivningstemp och cellkemi, hög temp ökar urladdningen. Edit: Asch, källan kan inte direktlänkas. Googla energypedia och sen lead acid freezing i deras sökruta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 21 Januari , 2013 Tackar för tips och råd. Jag upptäckte att Erlandssons brygga sålde Tudor Dual för 795:- och det är grymt bra pris om man jämför med ca 1100:- som batteriet kostar i vanlig bildelshandel. Det får bli ett sådant nästa gång jag passerar huvudstaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser