BraFlyt 1 Postad 14 Januari , 2013 Ankarspelet fram orkar inte rikigt dra upp ankaret och jag vet inte riktigt varför. Båten är från -97 och så vi har haft båten har det inte lirat så bra. I början var det fel storlek på kättingen. Jag tror inte ankarspelet har fått så mkt (om någon) service och funderar på att börja i den ordningen. Hade gärna tagit emot lite tips på vad det är man behöver göra och om det ska smörjas med olja, wd40 eller nåt special? Det KAN ju vara så att ankaret som sitter på idag helt enkelt är för tungt men hur ska man veta det? Finns det någon bra kalkyl för effekt (Watt på motor) coh vikt (kg på ankaret) som man kan avläsa för att se det rimliga i om ankarspelet borde lyfta?! Tar gärna emot all form av hjälp, BraFlyt (Om det hjälper så sitter grejjer på en Beneteau Oceanis 36 cc. Ankarspelet sitter föröver och har en fjärrkontroll så det går att styra från sittbrunnen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Januari , 2013 Har du kollat om spelet får tillräcklig spänning? Batteri, kopplingar på vägen och kontaktor. Kan mätas upp med multimeter vid belastning. Tror felet oftare är elektriskt än mekaniskt. Någon kanske har meckat med spelet som sett fel på mekaniken? Kan gå torrt, vatten kan ha förstört lager och kugghjul. Inte fel att öppna i förebyggande syfte och inspektera efter så många år. Behöver nog lite rengöring och smörj. Försök få det tätt mot vatten vid ihopmonteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 14 Januari , 2013 Tror inte ankaret är för tungt, en kuggväxelmotor är väldigt stark, vad händer när du ska ta upp ankaret? Står motorn still och det bara brummar = dags för service alt kedja skurit fast på drev( fel storlek på kedja Om det slirar = justera slirkopplingen. Föreslår att du tar reda på fabrikat o typ på spelet så blir det lite lättare att felsöka. Lycka till Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Januari , 2013 Jag själv köpte ett begagnat ankarspel på blocket. Mitt förslag - ta isär, gör rent, fetta in enl manual, sätt ihop - kolla igenom alla kopplingar i det elektriska Är det ett spel där motorn sitter under däck har du garanterat beläggningar på kontakter pga att det oftast är fuktigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 14 Januari , 2013 Om ankarspelet var originalmonterat från fabrik är det nog av märket Leroy Somer och då sannolikt på 800 eller 1000W. ( De tillverkar inte ankarspel längre.) Om du har full spänning fram, dvs att alla kontakter inkl säkringen är bra, relät är friskt osv, beror nog felet på att det mekaniskt kärvar. Det är knappast för tungt ankaret, för ditt är nog på 15-20kg vilket är normalt för denna båtstorlek. Lyft av kedjan och kör spelet i tomme så märker du nog att det går tungt och då är det nog bara service/reparation/utbyte som gäller. Om du har tur räcker det med rengöring och ny smörjning. Har du ändå mer tur så är det ankarklysen som bromsar, men det tror jag inte. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Januari , 2013 Precis så som du beskriver var vårat ankarspel när vår förbrukarbank behövdes bytas ut. Innan jag insåg att batteribanken var dålig så trodde jag ankarspelet börja ge upp,för kyl värmare och andra förbrukare fungerade som vanligt. Det kan vara en orsak värd att kolla upp.(då det inte är något fel på ankarspelet,om du har samma problem) Hur? Jag skulle kolla med voltmätare över batterpolerna och är det samma problem som vi hade så lär voltmätarn tappa 1-1,5volt när ankarspelet går. OBS.... Jag har ringa kunskap om dc,det finns säkert någon som tipsar om ett smartare och tillförlitligare sätt att checka batteri status.Har själv fått tips om väga syran men aldrig gjort det själv. (såg nu att det var det absolut första som forgus skrev,kolla batteri) 1-läsa först 2-tänka sen 3-skriva posta Ibland har jag en förmåga att blanda ihop detta 1,2,3 sorry... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Januari , 2013 Ett par volt ska man nog räkna med att batteriet kan sänka spänningen. Men det kan vara en kombination, lite sämre batteri, kontakter, spänningsfall i ledningar och ett dåligt smort spel. Är det halva spänningen vid spelet har motorn bara en fjärdedel av orken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 14 Januari , 2013 Jag har visserligen ett nytt ankarspel Anchorlift 1200Watt. Det har jag kopplat till motorbatteriet. Fördel laddning direkt vid drift. Ankarspelet går även bra på enbart batteri 80Ah ---inga problem-- Ankaret väger 15 kg och 8mm kätting hela vägen (låter ofta spelet dra ut båten från bryggan) Ditt problem att spelet inte orkar...låter som ett batteriproblem Prova med ett annat batteri ....enklast. Ofta svårt att mäta den verkliga kapacitet, antalet volt säger inte så mycket, iså fall mäta spänningen under belastning. (dock svårt att veta hur mycket beslastning du har för tillfället, mitt spel drar inte 1200W hela tiden, det gör det bara vid maxbelastning då det går trögt.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 15 Januari , 2013 En annan sak att tänka på, ha alltid motorn igång när du kör ankarspelet så riskerar du inte att allt stoppar halvvägs pga för dålig spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Januari , 2013 Givetvis måste spänningar mätas vid belastning. De som har battmeter kan ju notera ström och spänning vid ankarupptag och notera det för kommande behov. Ökar effekten (ström x spänning) fast ankaret är svårt att lyfta kärvar det nånstans. Är spelet svagt pga svagt batteri visar battmetern låg ström och spänning. Vårt spel drar runt 50A, c:a 600W (50 x 12) vid upptag av ankaret 16kg. Går ankaret trögt kanske man avläser 40A och 8V dvs 320W. Kolla då batteriet. Ger motorn halva effekten, går trögt trots piggt batteri, säg 25A och 12V dvs 300W kan man misstänka att det är spänningsfall på vägen fram till ankaret. Kontaktorn, ärgade kontaktpunter tex. Battmetern är bra för att ha koll på elektrisk utrustning. Kan vara bra att notera värden för alla prylars normalförbrukning att ha som jämförelsenär nåt slutar fungera normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 16 Januari , 2013 Hehe, med 15år utan service hade jag också fundert på att börja med det Googla fram en manual och en sprängskiss, så har du ju en bra början. Jag hittade ingen sprängskiss till vårt och det gjorde att det tog ett par timmar extra vid isärtagningen - men det funkar fint trots sina 35 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser