Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
TrippelA

Hydraulstyrning till gammal Suzuki ?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tänkt investera i en hydraulstyrning till min Suzuki DT85 från 1982. Är det någon som har monterat en sådan på en så gammal Suzuki och kan komma med tips? Jag har siktat in mig på en Baystar Compact HK4645. Går det att tilta upp motorn utan att hydraulcylindern skadas?

M V H/ Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat hydraulstyrning på en RYDS 480S (och 40 hk Tohatsu). Problemmet var att motorbrunnen var för smal för hydraulstyrning, så jag fick karva och plasta igen på bägge sidorna.

Funkar utmärkt, går att tilta utan problem. Men som sagt, det är motorbrunnen och inte motorn som var problem. [bilden visar inte slutlösningen, hålet plastades igen senare].

post-29756-1394237372,0624_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ha en obalancerad cilinder på den,med en vanlig hydraulstyrning med balancerad cilinder är det ingen problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då hade jag fel, du har en balancerad. en obalancerad går det åt mer olja när kolven går ut än när den går in.

En Baystar Compact ärbalancerad och skulle funka bra i Lars fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Är dock fortfarande lite orolig men jag gör ett försök med Baystar.

M V H/ Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla båtvänner,

Nu äntligen har jag monterat styrningen och provkört. Fungerar perfekt! En dröm att köra. MVH Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vice amiral, jag har samma problem med en Ryds 495. får man fråga hur du fyllde igen och hur det blev? Finns det risk att båten sjunker tro om det kommer inte vatten i sidorna? Det är ju ingen dränering där, i varje fall inte på min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...