Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Berra2

Landströmsplacering

Rekommendera Poster

I min båt, en Conqubin 38, går aktre delen av ruffen ända ut mot skrovsidan. det ger stort utrymme men mindre plats för att stuva och bygga små paneler och sådant.

har därför svårt hitta en självklar plats för en planerad landsströmscentral. finns det några prinicipiella invändningar mot att ha den högt placerad i stuvutrymmet i sittbrunnen?

det blir ju en väldigt hög placering, så vatten är inget problem. dessutom är stuvutrymmet stort  så det finns plats och det går också att hitta en plats där panelen skyddas mot saker som kan röra på sig i stuven.

inser att panelen inte kommer bli lika lätt att se som inne i ruffen, men hur viktigt är det att ha koll på den hela tiden?

och finns det någon annan nackdel, som jag inte tänkt på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite liknande tankar men kommit fram till att det man behöver ha synligt är någon slags inikering på att det är ström ombord, skulle tro att säkringen iland går först i de flesta fall.

Har man ström ombord men det funkar inte får man slå en kik på centralen, så tänker vi!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker bara spontant på en nackdel, förutom att du inte kan bryta bort spänningen om det skulle behövas... snabbt? Men du kan ju dra ut sladden.

Nackdelen jag tänker på är att inte alla läser bruksanvisningen på jordfelsbrytaren. Den ska nämligen motioneras regelbundet och det gör du genom att testa funktionen, sitter en liten knapp bara för det ändamålet.

Sitter allt monterat utom synhåll är det lättare att glömma bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok. då får jag väl försöka vara kreativ och hitta någon plats i ruffen i alla fall. men det är svårt, ser lätt väldigt mycket ut som ett hembygge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke var inte att du måste ha den synlig utan att du måste motionera den lilla testknappen regelbundet för att säkerställa funktion.

Jag gissar att många missar det...

Handen på hjärtat - hur länge sedan var det som knappen hemma motionerades?

Som sitter lätt åtkomlig?

Så det har faktiskt inte bara med placeringen att göra, utan rutiner.

Vill du ha allt placerat i en stuv så funkar det ju lika bra/dåligt?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att ha koll på om landströmmen fungerar så går det ju att montera en lampsockel och skruva i en glimlampa i skuggan inne vid den vanliga elpanelen https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-465-51&toc=0&q=glimlampa . Glimlampor finns nog att hitta hos de flesta välsorterade elhandlarna. Glimlampan lyser med så svagt sken att den inte bör störa på nätterna men syns hyfsat bra på dan om den lyser eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...