Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Terri

Vad gör en bra seglare?

Rekommendera Poster

Vad utmärker en bra eller fenomenal seglare (eller ensamseglare)? Eller sjöman, för att bredda begreppet, och innefatta allt som kan inträffa ute på havet.

Förutom det självklara att ha koll på grundläggande skeppar-kunskaper.

Några tips eller tankar kring detta? Mycket kanske handlar om finjusterad känslighet och utvecklat handlag för det grundläggande, och kan vara svårt att sätta ord på. Men det finns säkert annat också som är av värde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man som bra seglare/sjöman oavsett vilken nivå man ligger på bör ha en mental förberedelse för vad som kan hända och hur man skall aggera då.

Har man gjort detta så upplever jag att man klarar av jobbiga och oväntade situationer bättre!

Sedan tycker jag att man ofta får skilja på seglare och kappseglare, som kappseglare måste man kalkylera med lite större risker för att vinna.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erfarenhet, omdöme och utbildning. Gå alla kurser. Läs alla böcker. Människan har varit på havet i tusentals år och har gjort alla misstag. Lär av andra så kanske du kan undvika dem själv. 

Och (från flygvärlden): There are old pilots and there are bold pilots. There are no old, bold pilots

Om det gäller kappseglingsbanorna däremot så handlar det bara om en sak. Tid i båten. Träning, träning och träning. Året runt. En isfri fjärd är en seglingsbar fjärd (egen erfarenhet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom ovan givna tips så anpassar sig en god seglare efter omständigheterna och kämpar inte för att fullfölja gamla planer.

Det gäller naturligtvis väder men också det egna och båtens skick. Och besättningens kunskap, vilja och mående.

Att segla är att leva med att naturen bestämmer och att anpassa sig efter det. Det är liksom en stor del seglingslivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gör en bra seglare, han seglar väl, de andra går för motor. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha

+1

Ligger lite sanning i det. hihidevil

Men jag tror TS fråga är lite djupare än så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

De flesta riktigt bra seglarna har väl gått från jolle, Samma sak inom bilsporten med gocart.

Det förefaller som elementarfallen skolar bra, när grundreglerna inte maskeras av utrustnngsskillnader.

Jag vet inte om det är en riktig iaktagelse, men jag har aldrg seglat jolle, och är en medelmåttlig transportseglare :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Bra seglare?

Tja... inte den som finns med i statistiken precis.

Förutseende.

Känner av vindvridningen i kinden och planerar om kursen så det blir optimalt.

Tittar inte på vindex och vindflöjer för han känner vinden i ansiktet. Faller eller lovar hellre en aning istället för att ständigt skota millimetrar hit och dit. Vinkar glatt å låter andra pösa när de pressar sig förbi i sakta mak med en likadan båt, låter kappseglingsjävulen styra den andra båten, inte sin egen.

Anar till sig regnbyn och smiter in  bakom udden innan skiten regnar ner. Tar sig en kopp kaffe under däck istället.

Håller grejerna i trim så inget går sönder. Bättre laga i hamn än att råka ut för nått på sjön.

Har alltid en plan B, inte glömt sjökortet hemma. Stirrar inte på plottern men tar ut riktlinjer i skärgården hela tiden. Lyssnar på ljuden och tolkar bruset från vinden och vågorna. Njuter!. Vaknar när båter rör sig annorlunda i ankringsviken.

Anar till sig nått vajsing med motorn innan överhettningslarmet tjuter. Glömmer aldrig öppna kylvattenkranen å har en reservimpeller och kan byta och har inte glömt verktygen i bilen.

Seglar så att han slipper bekymmer med båtar på nära håll på trånga ställen, typ 50 meter.

Jo, en bra seglare följer inte de gröna och röda prickarna, den följer sjökortet och vet hela tiden sin position.

Den gormar inte åt frun och skriker hoppa! Förtöjer så åskådarna lommar av utan att ha sett nått klantigt eller dramatiskt. När andra förtöjer så räcker  han en hand å tar emot linan.

Å tackar artig när någon hjälper honom med linorna.

Jo, han vinkar även åt motorbåtar men inte åt stroppiga skitsvövlar högst upp på flybridge på en 40 fotare som drar upp en jäla svall så seglen slår och tappar vinden i gungningarna men han knuter inte näven i luften, han stoppar handen i byxorna och knyter näven där.

När han ser personen i hamnen så går han fram och skäller inte, bjuder på en öl och samtalar så flybridge föraren kommer till insikt och kanske skäms en aning och bjuder på en öl tillbaka.

En riktig seglare bryr sig inte heller om ifall det kommer lite sand på däcket och ungarna släpar ombord snäckskal och lera. Däremot blir han sur om han glömt att linda en tygbit runt  förtöjningslinan så det gnisslar. Så han går upp mitt i natten och fixar det så alla  kan fortsätta sova ostört. Å självklart har han lindat fallen och fixat så det inte slår mot masten-riggen så det blir tyst i natthamnen.

Jo, han blir sur om han måste bada och det är skitkallt och ungarna/barnbarnen kastar maneter på honom när han vänder ryggen till. Då åker alla ungar upp bums ur vattnet och får torka fötterna innan de får gå ombord.

När han går i land så har han en liten minispade att gräva ner det han åstadkommer, inte bakom buskarna men väl längre bort om han inte har avfallstank ombord. Släpper inte ut gråvatten i smyg. Tar med allt hem  som han tog med dit.

Å en riktig seglare struntar totalt i att grannen blir sur för han inte tar ned flaggan kl 21o eller var det kl 22oo?

Det sista var nog det viktigaste

wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.seniorseglaren.se/24timmars-filer/24timgowe.htm

En bra seglare gör kanske sådant som man får lära sig i vad som brukar kallas Sveriges bästa seglarskola? Särskilt de längre seglingarna ger mycket kunskap, om man tar lektionerna på allvar. Men man börjar i första förberedande, 24-timmars och arbetar sig uppåt.

Läs gärna om mitt 72-timmars 1980 (klicka på länken ovan). I det fallet var det en samverkan mellan en kurs för förarintyget och 72-timmarsseglingen som gav oväntad kunskap.

post-10024002-1394237372,0069_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket är skrivet redan, men jag tror detta saknas.

En bra seglare visar hänsyn mot alla andra fartyg (från kanotister till ytkestrafik), mot sin bestättning och mot andra personer på land och i vattnet. (Detta gäller naturligtvis alla, inte bara seglare.)

Jag håller med om är att en bra seglare ofta seglar när andra inte gör det.

Jag håller inte med om att en bra seglare seglar när andra går för motor. Det är omdömet hos en bra seglare som avgör om motor eller segel ska användas.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS trasslar ihop begreppen lite tycker jag. (Som vanligt?) Eller är snarare inte tydlig med vad hen menar med de olika begreppen.

En fenomenal seglare behöver inte vara likställt med att vara en bra ensamseglare. En ensamseglare med egenskaper och kompetens för att vara duktig på Atlanten är inte självklart bäst lämpad för segling i våra skärgårdar.

Att vara en duktig seglare innefattar ett visst mått av sjömansskap, men att vara en god sjöman är nödvändigtvis inte att vara en duktig seglare eller tvärt om. Jag vet inte heller vad du menar med skeppar-kunskaper

Kort tycker jag så här:

Generellt får man väl dela upp det hela lite.

Teknisk kunkap - att kunna segla med allt vad det innebär

Kunskap om den mänskliga faktorn

Omdöme (i brist på bättre ord)

Om jag hinner ska jag försöka mig på en längre utläggning någon kväll snart..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var många fina och intressanta inlägg! Jag tror de allra flesta av Er uppskattade att jag formulerade mig brett i inledningen, så Ni kunde ta upp vad Ni ville.

Man skulle nästan kunna ställa ihop till en bok, På Sjön. Samlad visdom längs hela Sveriges kuststräcka.

Min egen första tanke om vett på sjön, är att det inte funkar att prata med besättning om andra allmänna saker, samtidigt som viktiga manövrar skall utföras. Även om det tjattras i öronen om uppmärksamhet. Man måste vara 100% fokuserad på vad man gör, och får helt enkelt ignorera ovidkommande. Annars blir det fiasko.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det din FÖRSTA tanke om vett på sjön?! Och dessutom, har vi bytt ämne? Jag trodde du ville diskutera vad som gör en bra seglare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte funkar att ensam hantera båten medan sällskapet sitter och tjattrar och dessutom inte kan kommunicera med dom så är man nog ingen bra seglare, eller sitter du även tyst i bilen när ni är ute och kör bil? Eller hur menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar när det blir många moment som skall bollas på en gång, eller i sekvens efter varandra. Jag tycker segling är en subtil konst, som kräver fullständig uppmärksamhet. Annars kan det fort gå fel.

När man kör bil går det ju bra att prata på motorvägen. Men inne i stadstrafik är det bäst att hålla tyst. Det beror på samtalsämnet. Särskilt om man pratar om begrepp där tankarna glider iväg och engagerar sig annanstans i tid och rum, då kan det bli farligt. Fast det är klart om man pratar om saker som är förankrade här och nu, t.ex om trafiken, då är det inget problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du nog en bit kvar innan du kan kalla dig för en bra seglare, men du kanske är kvinna? ;-)

Själv är jag långtradarchaufför och rattar en 24 meters hela dagarna, jag klarar flera moment samtidigt till och med att samtala med trafikledningen genom handsfree. Även i storstadstrafiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att va en bra seglare är nog mera en innre kvallifikation som man får genom kunskap och erfarenhet.

Jag har lastbilskörkort. Hur jag fick det vet jag också. wink

Jag skulle galant klara att tala med trafikledningen med handsfri om jag skulle sitta i psevdonyms lastbil och flytta den sakta rakt fram på en tom IKEA-parkeringsplats.

Men allt annat och speciellt i storstadstrafik - aldrig i livet. Jag har aldrig lär mig att köra lastbil och långtradare har jag aldrig kört. Men dom tunga skåpbilarna vi hade på jobbet var aldrig några problem.

Det handlar om kunskap och erfarenhet och även sunt fönuft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla är vi nog bra på olika saker, om inte annat får vi lära oss. Men det kan oxå gå fel ibland, även för proffsen. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle spontant säga - En utmärkt seglare är en person som inspirerar andra att tycka om segling och båtliv/friluftsliv. Har väl inte så mycket med segling att göra specifikt, men i detta påstående ryms ganska mycket om man funderar på det en stund.

/Linjett32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst.

Jag är skyldig till ett antal kortslutningar och har släckt hela Kungshamn vid ett tillfälle. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...