Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Seawing

Järnköl "Tätning"

Rekommendera Poster

Jag har en 33 fots segelbåt i plast med järnköl och i mellan köl och skrov ligger det Sicaflex som tätning. Men nu börjar det läcka lite speciellt när man sjösätter och ett tag framåt. Troligtvis är det lite rost som spränger isär och jag har inte lust att sära på köl o skrov.

Inga mängder men irriterande så min fråga är. Kan man täta med något i vår utanför Sicaflexe så att det kryper in i sprickorna? Tänker mig något som Tät som man använder på träbåtar.

Tacksam för tips.

Mvh  Göran Fredriksson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej sikaflexen ligger.som tätning längst ut kölen är tänkt att ligga hårt mot en slät yta och sen dras hårt mot den,idag använder många epoxi när köl monteras mot skrov,glipande runt kölen tätas ofta med sika,så det du kan göra är att skrapa bort sidan ,lägga dit ny och efter dra kölbultarna,tyvärr är det inte så positivt när vatten tränger in från kölbultarna,resulterar ofta i en del jobb,har du kollat så kölen inte svajar,inte helt ovanligt på äldre båtar.

Det som är bra är att allt går att fixa med lite jobb

 

// johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr kölades båtarna på med ett polysterbaserat spackel mellan köl och kölsula, som suger vatten som den värsta tvättsvamp. Detta vatten ligger kvar efter torrsättning, kryper upp i hålen för kölbultar, och börjar frostspränga laminatet. När det läcker in vatten genom kölbultarna så har det definitivt gått för långt.

Jag tycker att man bör köla av båten och ersätta det gamla spacklet med ett elastiskt epoxispackel, typ NM Spackel Elastic 705, och återmontera kölen efter upptorkning. Då blir det snortätt och framtidssäkrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu absolut inte vill köla av så skulle nog jag i ditt ställe

se till att göra riktigt rent i skarven med ex en roterande borste

på borrmaskin. Blås eller borsta bort slipdamm. Tvätta noga med

etanol. Lägga ett eller flera lager med epoxispackel för att täta

springorna. Låt härda och lägg sedan på ca fem lager med

epoxiprimer i ett bredare band runt skarven.

Det är väl så att man inte har tillräckligt med tid och energi vid

varje vårrustning för att ge sig på ett mer omfattande projekt som

att sära på köl och skrov. Men att göra på det här sättet borde väl ge

dig en respit på några år i varje fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att epoxi inte får det tätt,för att båten har mer eller mindre svajköl.

Det behövs inte mycket för att spräcka epoxi skicktet.

Det är nog därför det läcker till att börja med.

Om du vill pröva att få det tätt (utan att sära köl,skrov) så tror jag mer på göra rent,på med primer avsedd för sika sen foga.

Fördelen blir en tät fog som klarar viss rörelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle slipa upp skarven mellan köl och skrov med en vinkelslip, så att fogen mellan dom två får en bra bredd, 5mm. Och motsvarande djup. Med rimlig fogstorlek får Sika'n möjlighed at ta upp rörelserne och hålla tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten svajköl så måste självfallet detta åtgärdas först.

Elastiskt epoxispackel har annars konsistensen bandyboll och tar upp de rörelser som uppstår i övergången kölsula bly/järnköl. Glasfiber och metall har också olika temperaturutvidgningskoefficienter, varför rörelser även uppstår när båten står uppallad på vintern. Ett stenhårt spackel klarar inte rörelserna och blir otätt.

Att spackla över skarven med epoxi eller sika blir aldrig tätt. Då är det bättre att låta bli eftersom det endast fördröjer upptorkning efter torrsättning.

Ska man göra något quick-and-dirty så är det mycket bättre att fräsa ner till laminat och metall i övergången - och helt enkelt laminera över skarven med glasfibermatta och epoxi. Detta armerade förband bör hålla mer än 15 cm i bredd för att få styrka. Men för att göra detta så måste laminatet vara torrt, vilket är väldigt svårt att uppnå utan att köla av båten. Så det blir ändock ett slags moment 22.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...