Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
studiobtc

Årstid för polering och vaxning

Rekommendera Poster

Vilken årstid för polering och vaxning?

har en båt som jag vill polera och vaxa och segla hem till min hamn men jag misstänker att det är helt fel årstid? Södra skånes temperatur just nu kan va allt från -5- +10 och oftast råa vindar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har en kanske lite anorlunda metodik, när jag har haft gamla båtar så har jag vid upptagning i oktober,  gjort rent friborden med oxalsyra, sedan har jag lagt på rikligt med vax utan polering.

På våren har jag spolat bort vaxet med högtryckstvätt.

Då har den kritade ytan försvunnit redan första året, sedan har jag vaxat på vanligt sätt.

Framöver ska jag på nya båten, bortsett från oxalsyran, göra likadant.

Kanske var en udda variant, men det har funkat bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det var ju inte det man brukar höra...tror du det är för kallt just nu för tv'ätt rubbing och vaxning med ett gott resultat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte tänka mig att det skulle vara problem att polera och vaxa nu.

Givetvis kallt om händerna m.m och produkterna kanske är lite mer svårjobbade än normalt.

Annars bara att köra på. På våren när man börjar med vårrrustningen kan det ju vara bistert klimat även då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna teknik att lägga på vax på hösten och polera på våren är vanlig på Franska västkusten.

Första gången jag såg flera stycken göra så var i La Rochelle.

Dom har iofs senare höst och tidigare vår så för en seglande fransman kanske det är så man gör där, och dom själva tycker att man har tagit allt i ett svep bara en tolv-veckors fikapaus mitt i vaxandet.angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alldeles utmärkt att polera och vaxa vid denna tid, kommer själv att börja snart då jag kommer att vara bortrest en hel del under våren, tvättade gjorde ja vid upptagning och skulle jag upptäcka lite smuts under arbetets gång så torkar jag av ytan med lite rödsprit innan behandling. Lycks till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ha en gräns vid en sådär 10-12 plusgrader innan jag börjar med polering/vaxning. Är det därunder så brukar det bli degigt, strävt och allmänt jobbigt och ibland flammigt. Jag förmodar att det är utomhus Du brukar göra detta nu men vad använder Du för fabrikat för att det inte ska bli alltför tröttsamt?

/Moltas. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inomhus fast i kall hall, gjorde det även innan jag fick plats inomhus, jag använder sen ett par år tillbaks TC nano, visst går det en aning smidigare vi de temperaturer du pratar om men jag upplever inga problem. Dock får man se till att man andas med munnen bortvänd från ytan man jobbar med, annars får man direkt en fuktig yta som är svårare att bearbeta. Tidigare använde jag Autosol dem med både polish och vax i samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rengöra och polera bör ju inte vara några problem så länge det är plussgrader.

Vissa polermedel och vax blir väldigt tröga när det är kallt. Jag fick för några år sedan tips om att Sonax är lättflytande och funkar bra i lite kallare väder.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...