Janpeter 2 Postad 13 Januari , 2013 Håller med förgågende talare. Skummade igenom tidigare inlägg. OCH att koppla skiljerelä över tändningslås är INTE att rekomendera! Det klarar inte srömrusningen mellan start och förburkarbatterierna så många gånger utan att ta skada. Skiljerelät skall kopplas till generatorns D+! Batterierna sköter laddningen(balansen) mellana bankerna själva. Det som är mest urladdat får mest laddning. Förutsättning: 1.Batterierna är av samma typ 2.Batterierna är friska(alltså ingen nergångnen cell) Komentar till punkt 2! Då oftast fler batterier används i förbrukarbanken rekomnderas att använda blyventylerade batterier med möjlighet att kontrolera vattennivån i batterierna, samt mäta syravikten i varje cell. Detta visar hur friskt ett batteri är. Om en cell blir dålig ökar motståndet i batteriet och generatorn tror att batteriet är urladdat och ökar laddningen vilket DÅ överladdar de friska batterierna och kan ta skada. Detta fenomen gäller även övriga typer(slutna) av batterier men desto svårare att kolla vilket som är sjukt. Slutsats: Batterier kan ej ta skada av FÖR bra laddning. Däremot av för dålig laddning,samt att aldrig låta spänningne skjunka under 12,2 volt=urladdade, utan att direkt ladda upp dem . Ett urladdat batteri kan liknas med en plåt som man skrapar bort färgen på(urladdat batteri). Får man inte på ny färg omgående så rostar den=Laddar man inte upp batterierna omgående sulfaterar blyplatterna i mellan cellerna vilket sänker kapaciteten på batterierna rejält. För den som inte orkar kolla sina batterier kan använda AGM-batterier som klar detta bättre men det får man betala för. Samt regelbunden kontroll av syravikt(samma regler som för tunga fordon med fler battarier i samma batteribank. Detta kontroleras vid service. Hur vet jag detta? Jobbar med fordon/marin-el sedan 25 år. (har dessutom samma batterier i båten sedan 2007 med maximal effekt och laddning) Gör det enkelt=mindre som krånglar=håller längre=kostar mindre i slutänden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 Januari , 2013 Ska kolla vad min förbrukarbank har för syra vikt.Jag har en sån mätare men inte någon koll på dessa.(men det fixar google hoppas jag) Har precis satt in en Nasa bm-1 så jag ska ha koll på batterierna. Ska se till att vi inte laddar ur för mycket. Och hoppas på friska batterier som får vara med länge. Lite kul detta med båt el varje gång man lär sig något så inser man att men inte vet så mycket igentligen.Bara massa förutfattade meningar.Från min sida iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Januari , 2013 Det var väl skrivet och en bra belysning från dig som sett praktikfall i mängd. De flesta av oss amatörer har bara en båt att testa på och varje ändring kan ta åratal att få facit på. Därav det stora intresset för att undvika göra fel. Har bara ett par saker, Reläet som avses är väl den spänningskännande typen. Ingen risk att startström tas från förbrukn. Reläet behöver alltså inte överdimensioneras tokmycket. Kasst startbatteri upptäcks inte och byts i tid om relä styrs från tändningsnyckeln. Antar att du bytt såna reläer plus startbatterier. Därav tror jag uttrycket strömrusning kommer. Det ska vara rejäla reläer att klara startströmmen från förbrukn. när startbatteriet tappat sugen. Ägaren märker inget då motorn startar men inte så många gånger då reläet inte är gjort för den stora strömmen. Det andra påpekandet. Generatorn av den vanliga konstantspänningstypen har ingen teknik för att känna felaktiga celler eller olika typer av anslutna belastningar och batterier. Den bara försöker komma upp till sin regulators fabriksinställda spänning. Inget händer med andra parallellkopplade batterier vid laddning. Trasigt batteri ger dock ingen energi och tex kortsluten cell drar snabbt ur de andra batterierna när laddningen bryts. Håller alltså inte med om att trasigt batteri lurar generatorn att ladda för mycket. Den saknar styrningen som batteriladdarna har. Där kan kortsluten cell luras. Dock inte cell med högre motstånd/avbrott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Januari , 2013 Till Forgus 31 eller om någon annan kan svara på om den generatorn vi har är utrustad med sense ingång? Efter lite letande hitta jag en identisk,vad jag kan se iallafall. http://www.ebay.com/itm/ALTERNATOR-Perkins-Marine-4-108-Yanmar-Marine-LEHMAN-510-841-9AR2831P-9AR2854P-/130175098447 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 14 Januari , 2013 Om du absolut av något skäl som jag inte förstår, alltid vill hålla bankerna åtskiljda kan du koppla ditt relä över din skiljediod på endast laddkablen som går från generatorn till förbrukarbanken. Då får startbatteriet alltid en lägre spänning, dvs samma som nu och förbrukarbanken får en spänning som ej blir sänkt av skiljedioden. Du vinner då fördelen att det alltid fulla startbatteriet aldrig kan bli överladdat samt att om det mekaniska relät slutar fungerar så fungerar systemet precis som nu. Jag har gjort så i min båt enligt bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Januari , 2013 Nej det ser inte ut som den har nån sense. Du har nog en bra laddning ändå då spänningen enl din uppgift ligger på 14,45V om jag minns rätt. Men jag förstår din tankegång att du kunde ha kvar dioderna och dra en ledare från förbruknings-plus till regulatorn. Mycket kan man stöta och blöta när man är entusiast. Eller amatör, sprunget ur franskans amateur som betyder älska eller uppskatta. Detta om några sketna dioder som inte ens har förmågan att leda ström mer än åt ena hållet. Hälften så många håll som en vanlig kopparledare. Därav namnet halvledare. Är man nörd nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Januari , 2013 Smart. Det där lät som en lösning jag tycker låter sund,för startbatteriet. Jag tänkte mer på att flytta sensekabeln till relät. Istället för att byta kablar. Så att jag får 14,45v där istället för 14,3v.(men först ska jag göra rent och mäta igen.) Jag är inte intresserad att öppna och borra/löda i generatorn för att bygga om den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 14 Januari , 2013 Det är därför jag har denna koppling för jag vill inte ha maxl laddning på startbatteriet, utan endast på underhållsnivå för att spara det. Att jag inte nämnde denna lösning tidigare var för att inte krångla till det initialt. Jag kan lägga till att jag inte laddar startbatteriet för övrigt, varken med landström eller solpanel, utan dessa är andast kopplade til förbrukarbanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Januari , 2013 Absolut inte nörd snarare el-guru.I alla fall för en färsking som jag ibland känner mig som. hahaha.Tack för alla svar. Detta med dc/båtel är jätte spännande tycker jag. Och sen gör det ju ingenting att man försår sin egen båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Januari , 2013 Tack för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Januari , 2013 Alla fördömer de gamla diodfördelarna men var de så dåliga i praktiken? Laddspänningen hamnar på drygt 13,6V vilket innebär att man aldrig får i mer än ca 80-90% av batteriets kapacitet. Fast man överladdar heller aldrig batterierna eller förlorar vatten. Detta brukar anses ge batterierna större livslängd. I de flesta nöd/reservströmsanläggningarna laddar man med max 13,6-13,8V. Anledningen är att man vill maximera livslängden. Man kan ha batterierna i många år utan att vara orolig för att de har degenererats. Den minskade kapaciteten kompenseras genom att ha fler batterier. 4 toppladdade batterier ger lika många Ah som 5 batterier laddade till 80%. Men med 30-50% längre livslängd. Dessutom får man andra fördelar med en större batteribank. Ok, det väger mer. Men det är heller inte helt enkelt att toppa de sista 20% heller, det kräver oftast att laddtiden är ganska lång. Med viss sannolikhet förkortar man också batteriernas livslängd. Idag har många solpaneler med bra regulatorer. För även en billig PWM-regulator är väldigt intelligent. Ligger man stilla ett tag som kommer solpanelerna att toppa batterierna på ett absolut korrekt sätt. Alternativet är en intelligent landstömsladdare. Jag gjorde som så att jag har behållit dioderna men jag bypassar dem med ett skiljerelä. Oftast har jag väldigt kort motortid och då passar det. Men går jag länge så bryter jag strömmen till bypassreläerna, detta skulle gå att automatisera men ännu så länge är jag tillräckligt klar i huvudet för att klara detta manuellt. Mitt startbatteri har har fö en egen solpanel/regulator, det är tveksamt om jag egentligen behöver ladda det med generatorn över huvudtaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Januari , 2013 Det finns många bra svar på vanliga batterifrågor här: http://www.batteriexpressen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=16 Ett klipp är detta stycke för den som vill maximera laddningen: De flesta vätskebatterierna skall laddas med max. C/8 normen under en längre period. C/8 är batterikapaciteten vid 20 timmars urladdning (C20) delat med 8.T.ex. skall ett batteri på 220 Ah laddas med en strömstyrka på 220/8=26 Ampere.G Geléceller skall laddas med max. C/20 normen eller 5 % av amperetimmar kapaciteten.Dock anger t.ex. Batteriunion följande riktmärken för laddning av Sonnenschein ventilreglerade blybatterier dryfit traktion block resp. Tudor för sina motsvarande DryPower: Batterikapacitet (C5) Rekommenderad laddningsströmstyrka Av BatteriunionAv Tudor50 Ah8 Amp8 Amp70 Ah12 Amp8 Amp90,105,110 Ah16 Amp15 Amp160,180 Ah25 Amp20 Amp240 Ah40 Amp- Amp AGM batterierna är ett fall för sig, dessa kan laddas upp till C4 normen eller 400 % av kapaciteten för laddningscykelns kapacitet. Väldigt få laddningskablar tål dock så höga laddningsströmstyrkor och vi rekommenderar varmt att inte pröva detta i hemmamiljö. För att undvika kablarnas överhettning skall du hålla dig till C/4 eller mindre. Om du laddar med 15,5 Volt så erhåller du en 100 procentig laddning av s.k. fritt ventilerade blybatterier och ventilreglerade blybatterier (VRLA), gäller ej s.k. gelébatterier med elektrolyten i gelé/fast form. Då laddningsspänningen nått 2,583 Volt per cell så skall laddningen avbrytas eller reduceras till en droppande kurva. Observera att vätskebatterier MÅSTE bubbla något för att batteriet skall bli fulladdat och för att blanda elektrolyten. Den flytande spänningen hos s.k. fritt ventilerade blybatterier och ventilreglerade blybatterier (VRLA), gäller ej s.k. gelébatterier med elektrolyten i gelé/fast form bör vara ca 2,15 till 2,23 volt per cell eller ca 12,9-13,4 för ett 12 Volts batteri. Vid högre temperaturer (över 30 grader Celsius) skall detta reduceras till ca 2,10 volt per cell.Laddningsspänningen för gelé batterier är normalt 2/10:dels volt lägre än för lvätskebatterier.Vätskebatteriernas livslängd kan ökas genom att utföra en utjämnande laddning var 10:de till var 40:de dag. Denna laddning sker till ca.10 % högre spänning än vid normal full laddningsspänning varvid gasbubblorna blandar elektrolyten. Om vätskan i standard vätskebatterier inte blandas så ”skiktas” elektrolyten. Man kan ha en mycket stark blandning av vätska upptill men en mycket svag blandning nedtill. Med en hydrometer kan man testa detta. Om inte utjämningen lyckas skall du låta batteriet stå ett dygn och sedan göra en ny mätning. AGM och gelébatterier skall utjämningsladdas som mest 2-4 gånger per år, kontrollera dock med tillverkarens anvisningar speciellt när det gäller gelébatterier med elektrolyten i gelé/fast form. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Januari , 2013 Så för mig kanske skiljediod skulle vara allra bästa med möjlighet att koppla förbi skiljedioden för förbrukarbank om så behövs vid ankring och dyl, eftersom vi ligger på en Mastervoltladdare 50amp nästan ständigt. Det är så många lösnigar för samma problem så jag vet vaken in eller ut. Det som gör detta extra klurit är att vi bor ombord så en lösning som är perfekt för 4-6veckors semester kanske passar vår båt sämmre. Därför är all input mottagen med tacksamhet. suck jag som precis hade böjat acceptera relä-lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Januari , 2013 bra länk Forgus kommer ge mig mycket läsning. Tack.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Januari , 2013 Jag är säker på att vilket alternativ man väljer inte spelar nån roll bara ni kollar att spänningen håller sig på för batteriernas hälsosamma nivåer. Ni har möjligheten som nämnts att koppla bort (bygla) dioden under bulkladdningsfasen. Gärna som jag gjort med stömbrytare märkt HÖG/NORMAL laddning. Eller helt automatiskt med spänningskännande relä. Med dioden kvar har ni laddning även om reläet skulle brännas sönder. Det är inte ofta man kör mer än ett dygn med motor men de gångerna kan man sätta över i normal (underhållsladdning). Nörden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Januari , 2013 Även fast vi varje år som nyårslöfte säger I År ska vi tamefasen segla mer gå på motor mindre, så brukar vi få ett par gånger per år med mer motorgång än ett dygn. 60timmar som mest hitills. i ett sträck,(det var rätt skönt och stänga av den efter det) Men vad gör man om man väntar på väder och sen ger sig iväg och vinden försvinner fullständigt. Klart man kan vänta på vind men,men det var ju det med äkta hälft och hund och folk man ska träffa osv. Inte för att hunden bryr sig han gör sina behov på fördäck.Till o med när inte jag ens vågar gå ut där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 16 Januari , 2013 Nu är det omkopplat och testkört. Jag koppla Förbrukningsbatterierna som prio 1. Sen startbatteri över spänningsrelä. Relät är styrt från navbordet med en strömbrytare. Så när jag går för motor kan jag välja,startbatteri+förbrukarbatterier eller bara förbrukningsbatterier. Jag har mätt och kollat 14,4v på batterierna efter sen stunds motorkörning och till börja med lite över 50amp. Så bra har det aldrig laddat för motor i denna båt vad jag vet. Vi får se om jag är nöjd efter sommarn eller om det blir någon annan lösning vid ett senare tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Januari , 2013 Tummen upp när praktiken var överens med teorin. Praktiken är ändå Prio 1. Grattis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser