happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 Jag har en gammal diodsplitter mellan generatorn och startbatteri(95Ah slutet bly/syra) och förbrukarbatterin(450Ah öppna bly/syra).Splittern är trasig. Generatorn laddar splittern med 14,4-14,3v men splittern tar för mycket. brukar läsa av runt 13,5-13,6v på batterierna. samma på båda bankerna om inte en massa grejjor står på förståss. Så mina funderingar är. 1-cd laddfördelare från odelco eller någon annan splitter utan förlust.(den från odelco har något som man kan sänka laddning för startbatterit med 0,7v) 2-sterling alternator to battery laddare(hittar ingen graf om dom/hur många amp ger dom) kolla på ctek dc/dc men den ger bara 20amp 3-avancerad laddregulator med senseledning till förbrukarbank(men vad händer då med startbatteri)det borde få för kraftig laddning.och jag behöver vel diod splitter? Men vad är bäst med min generator.som jag inte vet vad det är för någon. vadelo 70 amp made in france någonting(osäker på stavning kolla med spegel,knasigt) regulatorn på generatorn står det motorola typ 9rc 7052 Vi går ibland för motor i mer än 2 dygn men allt som oftast bara ett par timmar till ingenting. Vad skulle ni satsa på för lösning. Destå billigare deså bättre, men jag vill att batterierna ska hålla länge. Försöker lägga in bild på generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Januari , 2013 Du har säkerligen en Valeo-generator. Valeo är en av världens största leverantörer till bilindustrin, min Volvo V70 -02 har massor av grejer märkta Valeo. Kolla här ifall du känner igen just din: https://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&q=valeo%20generator&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&bvm=bv.1357700187,d.d2k&biw=1279&bih=662&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=yHLxUI3jBMeI0AWmxoHICA I övrig kan jag för lite för att ge dig några svar, jag kommer köra skiljerelä från Skyllermarks i mitt enkla elsystem. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 12 Januari , 2013 Biltemas skiljerelä för 149 kr duger utmärkt för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Januari , 2013 Ja, flera har ju vittnat om att det fungerar väldigt bra så det är ju ett klart bättre (billigare) alternativ till Skyllermarks. Jag fick dock tag i en komplett oanvänd Skyllermarks grundsats billigt på Blocket och där ingick ju lite annat godis så jag slog till på det. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Januari , 2013 >Japp Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 skiljerelä? men får jag inte för mycket laddning till startbatteri då? Jag har ett VSR (voltage sensitive relay module)dual sense 140amp liggande. Kan jag använda den menar ni. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Januari , 2013 Skiljerelät ser till att dirigera laddningen till startbatteriet först, när det sedan känner av att detta är fulladdat slår det över laddningen till förbrukarbanken. Startbatteriet får då ingen laddning alls så svaret på din första fråga är nej. Svaret på din andra fråga är med största sannolikhet ja eftersom det verkar vara just ett skiljerelä. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 Ok. biltema lösning börjar klarna,bra. Men min VSR är bara två terminaler på så det är nog för att sätta imellan start och förbrukare,tyvärr. Jag har en sån här. http://www.bepmarine.com/media/product/pro4c27c846d96d1.pdf Och då laddas startbatterit sönder misstänker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Januari , 2013 Har du läst manualen du länkar till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 Jag läste om biltemas skiljerelä här. http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-230_manual_web.pdf och det verkar som att det funkar likadant som Bep VSR. Alltså kopplar ihop startbatteri med förbrukarbank. Eller har jag kollat fel relä. Och detta kan vel ändå inte vara ok för startbatteriet att få 14,3-14,4v timme efter timme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 Ja,men förklara gärna för som jag läser kopplingsschemat på både VSR och biltemas motsvarighet så kopplas bankerna ihop över en viss volt och kopplas isär vi en annan. Alltså laddar det antingen startbatteri bara eller start+förbrukar batteri tillsammans. Eller menar du att jag har för stor förbrukarbank? För VSR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Januari , 2013 Jo det fungerar utmärkt med den spänningen. Då batteriet är fullt, det är det ju alltid, tar batteriet inte mer än knappt en Ampere och hålls lagom bubblande., ett sänt batteri håller nästan i evighet. Du får också mycket snabbare energi i förbrukningsbatterierna. Vanlig koppling är att generatorn kopplas direkt till startbatteriet via startmotorns plusledare. Sen kopplar spänningskännande reläet plus från startbatteriet vidare till förbrukningsbankens plus så snart spänningen ökat över ett visst värde då generatorn laddar. Enkel koppling, lätt att begripa och felsöka och ganska driftsäker. Reläet är utsatt för visst slitage och bör vara av bra kvalitet. Ingen kris om det skulle gå sönder och lätt att få tag i och byta. Startsladd med klämmor kan bvara bra att koppla manuellt till startbatteriet. Både för laddning av förbrukningen om reläet skulle paja och starthjälp om startbatteriet skulle lägga av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 Ok, jag skruvar dit det direkt nu. Sen ska provstartas och mätas. Kan man ha mysigare på en lördag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 12 Januari , 2013 Som jag har förstått det, har kopplat Skyllermarks (Bosch) skiljerelä i flera båtar, så kopplar man styrströmmen till skiljereläet från startnyckeln vilket innebär att så fort man slår på tändningen så kopplas bankarna ihop. Detta kopplingssätt är bra på så vis att förbrukarbanken kan stötta startbanken vid startögonblicket. Det innebär också att bägge bankarna kopplas in så snart tändningen slås på. Inte så att startbatteriet laddas först och förbrukarbanken sen mao. Men det finns säkert andra sätt att koppla. Förstår dock inte hur det skulle kopplas för att startbatteriet skulle bli fullt innan det kopplar över till förbrukarbanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 Nu är den inkopplad och pga att jag har laddning på förbrukarbanken/13,3v float. så slog relät till och kopplade ihop bankerna. Inte bra för mig. då det betyder att startbatteriet följer samma laddcykel som förbrukarbank. Och då har jag 545Ah på en 50amp laddare. Men om jag tar den tunna till jordkabeln till start nyckeln så löser det sig nog(eller?finns jord som aktiveras vid nykel på i tändningslås),men det får bli imorgon eller nån dag. Om vi struntar i skiljerelä och går till fråga jag ställde vilken av dom tre alternativen jag listade ger bäst laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 Jag tror att skiljerelät får hänga med ett tag sen byter jag ut det mot en sån här. http://www.shop.sterling-power.com/acatalog/AB.pdf 80 amp modellen kostar typ 400€ men jag behöver inte någon splitter och batterierna är separerade hela tiden. Och får olika laddnings kurvor. Det verkar bra men rätta mig om ni vet något bättre. eller om jag har fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Januari , 2013 Jag kan inte se nåt fel i att alla batterier är sammankopplade då spänningen är i underhållsnivå. Ingen nackdel att alla batterier unerhållsladdas givetvis. Det är först när man inte har nån laddning som det kan vara en fördel att sära på start och förbrukningsbatterier. Det sker ju också när spänningen sjunker. Batterier av olika karaktär kan ju ladda ur det batteri med lite högre vilospänning annars. Har märkt att startbatteriet ligger högre än förbrukningsbatt. Om reläet har en ledare som känner spänningen kan man få tillslag vid lite högre spänning om man kopplar in en diod. Men jag ser inget behov i det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 18 Postad 12 Januari , 2013 Batterier håller längre ju mindre de laddas ur. Så jag slutade med ha ett startbatteri som knappt används för flera år sedan. Numera har jag alla batterier sammankopplade hela tiden. För att inte bli stående utan ström kopplade jag in en batterimätar, som jag tittar på någon gång om dagen. Inte värre än att jag måste hålla koll på bränslemätaren. En 50 w solpanel hjälper till att minska risken för att bli strömlös. Men om jag någon gång skulle bli utan ström eller disel, så får jag väl segla till civilisationen... /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 Två frågetecken angående skiljerelät. Om jag har varit ute och seglat och kommer till bryggan och kopplar i landström. Då är startbatteriet 12,8v eftersom skiljerelät kopplas ur vid den volten. Min mastervolt laddare börjar då bulkladda 50 amp. Vad tycker mitt underhållsfria(kan inte fylla vatten)startbatteri om det,problem eller? Samma sak när jag ligger länge som så här års så går laddarn igeom bulk,absorb sen till float var 30dag.problem eller inte.Fast oftast mycket mer pga strömavbrott på bryggan. Båten används 365dagar om året. Jag vill ha det så bra så att mina ny batterier håller länge. Inte köpa nytt startbatteri vart annat år eller ännu värre förbrukarbatterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 Det är kanske rätt väg att gå. Men jag är nog för konservativ för det,jag skulle bara titta i batteri mätarn då. Och tankmätarn kollar jag bara på vinterhalvåret pga värmarn. På sommarn brukar man ibland vara tvungen att tanka disel för att få vatten. Så på sommarn brukar jag sällan vara under halv tank medans på vintern är det ständigt halv tank hur mycket man än fyller på tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Januari , 2013 Laddaren sätter full fart dvs runt 14,5V. Den märker snart att batterierna är fulla och går ned till underhållsladdning. Alt. är förbrukningen inte full än så bulkladdningen drar ut på tiden. Startbatteriet får då mer laddning än full. Dock tar batteriet väldigt lite ström när det är fullt. Det är ju finessen med konstantspänningsladdning. Batterierna tar själva vad som är nyttigt. Den kemiska laddningsprocessen innehåller själv den automatiken. Fullt batteri tar emot mycket lite ström. Vår förbrukning på 240Ah tar drygt en A vid 14,7V. Men kolla i ditt fall med det slutna batteriet vad tillverkaren säger. Det blir samma när motorn är på. Ett startbatteri ska tåla att gå med motor igång hur länge som helst. Generatorn går ju inte ned i underhållsladdning men det gör laddaren när den laddat fullt plus lite utjämningsladdning. Jämför man startbatteriets laddning med laddaren får den således en lugnare tillvaro med laddaren än generatorns konstant höga spänning. Den spänning generatortillverkaren ansett vara optimal, runt 14,5V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 13 Januari , 2013 Även jag kör numer med en enda bank, på 300 Ah. För att inte stå utan startström (eller för den delen förstöra batterierna) använder jag ett underspänningsskydd av typen Battery Brain. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 Januari , 2013 Tack för alla tips och info.VSRen sitter på plats nu så vi får se om det funkar en längre tid. På produktbladet från BEP ang. VSR står second battery size 130Ah om man har 70amp generator,ungefär. Vad kan det ge för problem att vi har 450Ah. Vad ska jag vara uppmärksam på. Och en annan sak,när jag försöker leta olika lösningar på nätet. Så står det mer eller mindre olika överallt.(vissa data är samma) Jag menar företag som säljer andra lösningar än relä hånar relä-lösning och vise versa. Även företag med samma lösning nämner varandra med namn och dissar den andres prylar. Många med fina grafer över hur överlägsna just deras produkt är och hur kassa alla konkurenters produkter är. Inte lätt att få rätsida på vad som då blir rättbäst för oss och våra behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 13 Januari , 2013 Förstår inte varför du är rädd för att startbatteriet överladdas om du använder ditt skiljerelä. Så fort relät drar kommer spänningen mellan batterierna utjämnas och det betyder att det normalt sjunker i startbatteriet för att senare öka i samma takt i alla batterier. När du sedan slår av laddningen kommer vilospänningen under en stund vara högre än hopkopplingsspänningen och då används alla batterierna till förbrukning tills spänningen sjunker under frånkopplingsspänningen. Överladdning av startbatteriet och därmed de övriga kan du bara få om regulatorerna i generatorn och/eller laddaren är felaktiga. Vill du ändå känna dig tryggare, kopplar du inte in laddaren på startbatteriet för det är ju alltid fulladdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Januari , 2013 Näst sista meningen i ovanstående inlägg är oftast sant men ej alltid... Jag ser minst två risker, DELS att du kör motorn länge och har vanliga batterier där någon/ några få celler har för lite vätska? Cellen kan skadas. DELS om du har bunden vätska, i ett gel batteri. Där finns tillverkare av batterier som anger att laddspänning ska vara lite lägre än vad din generator faktiskt nu klarar att trycka ut i din båt. Efter en lång körsträcka kan man ev förstöra gelbatteriet? Det är lite känsligare, beroende på tillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 Januari , 2013 Vi har ett bly syra startbatteri till startbatteri så det går nog bra som alla säger. Det som jag tycker blir fel är att först har båten/båtar två banker och sen ska man koppla ihop dessa med ett relä. Det blir ologiskt i mitt huvud.(Men det är därför jag frågar) Därför vart mitt skiljerelä bara liggade. Men nu är det på plats, ska bli spännande och se vad 14,3v gör för skillnad på laddningen i stället för 13,6 som diodsplittern lämnade ifrån sig. Idag har jag 16mm2 från generatorn tror ni jag får lite till om jag byter till 25mm2.Grövre än så finns inte kabelögon som passa till relät,där jag handlar. På generatorn mäter jag 14,45v.Sträckan är 1-1,5mplus sidan en knapp meter på minus sidan.(vad jag kan se utan att öppna en massa buntbad.) Eller blir inte skillnaden nämnvärd. Tack för att ni svarar på mitt tjat.(är alla här relä-frälsta)Då har vi i så fall (Maringuiden laddning numera) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Januari , 2013 Enligt en trevlig site, med kalkylator av spänningsfall ( http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php. ) så har du en mätbar effektförlust bara i början av laddningstiden, när många ampere pumpas in i batterierna. I den viktiga slutfasen, för att kunna ladda fullt, så är strömmen så låg att spänningsfallet nog inte spelar någon väsentlig roll? I min erfarenhet kan istället varje kopplingspunkt ge upphov till samma, eller större spänningsfall. Se över alla anslutningar istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Januari , 2013 Varför diodsplittern ersätts med relä kan man lätt inse. Tyvärr har det tagit tjugo år innan det blivit faktum. Diodseparering måste kombineras med avkänning av spänningen på batterierna, s.k sense. Generatorn kompenserar då för alla rimliga spänningsfall. Detta har tagit så lång tid kanske för att vi först de senaste åren fått så mycket förbrukare i båten och strömbrist. Batterierna håller inte länge med 13,5V laddning som aldrig laddar fullt och kokar bort blysulfaten på batteriplattorna. För det krävs minst några timmars överladdning så snart som möjligt efter att man dragit ur ström från batteriet. Jag såg på Battmetern att vi hade så låg spänning trots ny 70A generator installerad av en marinverkstad. Generatorn visade sig vara bästa slag för båt, försedd med sense-ledare. Den satt fortfarande kvar på generatorns plusskruv! Det var lätt att dra en tunn ledare fram till förbrukningsbanken så hade jag fick 14,1V. Sen tyckte jag att det också var lite klent och lade in en diod i ledningen så generatorn känner lägre spänning och då fick batterierna 14,6-14,7V vilket laddar bra och bränner blysulfat. Jag satte in en strömbrytare som jag märkte upp med HÖG/LÅG laddning så man kan välja låg vid dygnsvis motorgång. Den står alltid på hög och vi fyller batterivatten vartannat år, det räcker. Det ger väldigt lite extra med tjockare ledare då du gjort den stora höjningen med reläet. Möjligen de första minuterna men ganska snart blir laddströmmen reducerad och 16kvmm OK. Mät spänningsfallet så ser du om det är nåt att satsa på. Kan göra några mV men inget som avsevärt förbättrar laddningen. Det stora lyftet gör feläet med 500-700mV höjning. Jag är alltså inte reläfrälst men skulle ha varit om generatorn saknat sense-ingång. Den gav mig extra stuns i laddningen och hög/låg-möjligheten. Din generator ger bra spänning så den är nog kompenserad redan för diodsplitter men numera kör man batterierna lite tuffare och det håller de för. Du hade lite för mycket spänningsfall tidigare så du kan behöva mäta upp om det försvinner lika mycket som tidigare. Dioden ska inte ta mer än 0,5-07V och du verkar ha en volt lägre på batteriet. Du ser lätt med voltmeter var spänningen försvinner. Vid full ström kan det vara 16kvmm ledarna men troligast en kombination av spänninsfall vid kontaktpunkter och kablage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 Januari , 2013 Detta med relä frälst var mest ett skämt men jag kanske blir det,vi får se. Ska koppla bort allt göra rent och sen mäta igen. Men byta kablar skippar jag så länge,om inte jag hittar något oförutsätt. Det finns en risk för sånt i gammla båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 13 Januari , 2013 Tackar. Skulle tacka dig med i förra posten men,men Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser