Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
davidlobster

Hummerfiske 2013

Rekommendera Poster

Tack för era svar. Då har jag ialla fall blivit klokare. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skall se om jag får tag i min kompis som har en dragare som elmotorn brunnit på så hör jag av mig.......MVH FELINA

post-22773-1394237656,9962_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort en uppdatering av Statistikfilen.

Jag har lagt till Antal fiskedagar, detta eftersom det är ett prestationsmått som används av forskarna som gjort provfisken ute på de konstgjorda reven utanför Göteborg.

Ni som inite sett statistikverktyget tidigare, följ länken i min signatur så hittar ni det.

Vill ni dessutom använda det är ni fria att göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa igen!

Bladet för 2012 är låst men går att läsa, det blev något knas nä jag lade in bladet för 2012 och skrivskyddade det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Total rookie när det gäller tinor men skall prova i år för första gången.

Jag valde Carapax 9 kg tinor och funderar på var på tinan ni brukar fästa linan.

Att fästa den i motsatt gavel sett från svältkammaren tycker jag låter vettigt, men skall man fästa den lite åt sidan så att flykthålen vetter uppåt när man drar - eller spelar det ingen som helst roll...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vettigast är helt klart att fästa i gaveln.

Det beror bland annat på att det blir lättare att dra upp tinan genom vattnet då.

Fäster man den mitt på tinan får du större motstånd från vattnet.

Flyktöppningarna är ju till för att mindre hummer ska kunna komma ut, kommer de ut innan tinan är uppe ur vattnet är det nog ingen nackdel för hummern som annars ska upp i luften och vända tillbaka ner till djupet igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det har du naturligtvis helt rätt i - skulle de kunna ramla ut så är det ju vad som avses och då får de hellre slippa ToR-resan till ytan för min del.

Hur är det egentligen när KBV kollar att man fiskar enligt föreskrivna regler; man kommer ju in i hamn med (förhoppningvis) hummer som är romfri och i rätt storlek, men nöjer de sig med det eller ber dom även att få uppgift om vart man har sina tinor ute?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi ändå pratar om linan.

Hur stor skillnad är det på linorna?

Jag har haft rejält med beväxtning på mina krabb- och kräftburar den gångna säsongen. Är det för att jag använder fel lina?

Vad för egenskaper skall linan ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom äger rätt att kolla redskapen ute till havs också.

Numera kan de även göra alkoholprov på föraren när man är ute på sjön.

En bra tumregel när man fiskar är att ha koll på hålen.... Flykt & alko.... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte märkt några skillnader mellan mina linor avseende tillväxt på dem.

Men det beror nig sannolikt på att jag har dem i vattnet under för kort tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GoPro kamera införskaffad, så nu blir de hummerfilm i höst :)

Bara 107 timmar kvar nu.. Jävel va sköj de ska bli !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njja, de vette tusan, batteritiden är väl bara 2 timmar eller nått när den spelar in så de känns lite bortkastat, men får se lite :) det är ju wifi funktion så då kan en ju i för sig sitta i stugan o följa fisket live i en tina, synd att batteritiden är så liten bara :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och wifi genom sisådär 20 meter vatten, och vidare hem till din stuga, hur bra fungerar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En helt underbar tanke men tyvärr så tror jag att den blir svår att genomföra. Men oavsett så ska det bli mycket roligt att följa ditt filmande. Kommer du lägga det på youtube?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla hummerfiskare, tankarna kring vädret snurrar i huvet

Hoppas på lugnt väder så att man får satt bra och kommer ut till

Sina favorit platser. Just nu verkar tisdagen bjuda på en del blåst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det ser onekligen ut som om det kan fläkta friskt både tisdag och onsdag.

Det är väl visserligen ingen fara att låta tinorna vara ovittjade fram till torsdag?

Något man borde fundera på när man vet att tinorna kommer behöva stå ute någon extra dag i hårt väder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla förväntansfulla hummerfiskare. Vill börja med att tacka för alla bra tips då jag själv skall sätta i mina första burar i nästa vecka. Har testat hela sommaren och fått mycket krabba, inte en enda hummer som bifångst, tyvärr.

Utgår från Henån och undrar om det är nån annan av en som är i de krokarna?

Som sagt tack för alla fina tips, och den grymmaste tråden jag hittat på länge om hummerfiske:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar lägga i lite extra med agn när jag har i tenorna länge...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har testat att ta gamla lunchlådor, sådana som är lite mjukare plast i, borrat ett par hål med 10 mm borr och fyllt med bete. Det har funkat på krabba i alla fall, betet håller länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe var mest ett önsketänkande wifi funktionen är bara 180 m också, så även om vattnet är de första problemet så finns det fler, jajamen youtube blir det, ingen som vet något bra program som man kan klippa o redigera filmer o baka in lite musik o sånt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en pc så funkar windows moviemaker  utmärkt... Om du har en mac så har jag ingen aning

Nu håller vi bara tummarna att vädret inte ställer till det allt för mycket. Få saker är så frustrerande som att ha burarna i vattnet när man själv sitter inblåst och inte kan komma ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga till er som fiskar i Hakefjorden, går ni ut mot Marstrand eller håller ni er inne i fjorden?

Anledningen til att jag frågar är att jag har tänkt lägga några burar inne i Koljöfjord, men lurar på om det är någon ide att slösa agn och tid på det. Normalt fiskar jag bara utanför Islandsberg men är det kass väder kan jag inte gå dit ut och man vill ju inte ligga vid bryggan och nöta fender heller......

Funkar det långt inomskärs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare ett bra sätt att spara agn är att köpa tvättpåsar (såna som tanten har sina BH-ar i tvättmaskinen) de är finmaskiga i nylon och sparar också mycket agn. Köpte 0,5kg frusen sill på Willys som räckte en hel vecka i en sån påse! Finns på Biltema 3 st för 19:90 :) Ett bra alternativ till de förhållandevis dyra färdiga agnpåsarna från bla caparax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick hoppa tvättpåsarna då dessa var slut. Att käringarna skall tvätta sin bh's nu typiskt.

Ölen börjar bli kalla, linor och välena gås igenom nu. Kocken har chillin på spisen. Som agnpåsar testar vi i år nätskyddet som brandsläckare levereras med. Skall maila om de inte kan tillverkas i vitt istället för orange.

Trevlig kväll på er!

post-10026040-1394237661,7397_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...