Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
davidlobster

Hummerfiske 2013

Rekommendera Poster

Jag såg detta formulär. Det är kanon och jag kommer absolut fylla i detta när fisket är igång.

Vi använder oss i huvudsak av burar från Aprendo sen har vi några biltema också men jag är väl inte jätte imponerad av dom. Men några hummrar lyckades vi ta i dessa förra året.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att just saltad makrill är bättre än färsk? Förutom det uppenbara att det är mindre kladdigt såklart.

Men är det bättre rent fiskemässigt, eller är det bara så att det är en gammal process för att man inte hade frys osv förr i tiden?

Har någon testat och märkt skillnad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där har jag också funderat på...

Det skulle vara intressant att testa att agna med osaltad fisk.

Det måste höra till ovanligheterna att hummer äter hårt saltad makrill under andra tider på året än mellan ca sista veckan i september och sista veckan i oktober,,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördel med saltning;

1. Luktar mer=drar till sig hummer bättre

2. Mindre slabbigt

3. Man kan bunkra upp i förväg

4. Mindre vätska i fisken=mer koncentrerad

5. Den ruttnar inte i vattnet lika lätt då?

Men håller med joysam om att det verkar lite konstigt att den skulle byta varor runt månadsskiftet sep-okt. Eller också är det så rent utav att det blir som dessert för att den inte för det vardagligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det helt enkelt handlar om gamla anor, då det inte fanns frys osv. Att det skulle lukta mer tror jag inte på. När fisken väl når havet så bör ju saltet ändå går ur fisken och den torkade fisken återfuktas.

Kanske att agnet blir drygare och inte äts upp lika fort. När jag fiskat krabba med färsk makrill så är det bara ett skelett kvar efter några dagar. Men det löser man ju med en agnpåse istället.

Skall nog testa lite av varje när säsongen väl drar igång. Men jag tvivlar på att hummern är så mycket mer selektiv än vad krabban är. Och krabba har jag fiskat en hel del på färsk makrill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också fiskat krabba med färsk makrill med utmärkt resultat.

Makrillen hann nog inte vara ur vattnet mer än 30 minuter.

Å andra sidan känner jag folk som fiskat hummer med sådana där torkade grisöron man köper i zoo-butiker för att ge till hundar.

Hummern är ju en allätare och jag tror inte att de har råd att vara särskilt kräsna.

Något som hade varit roligt att testa med är krossade japanska ostron inlagda i en agnpåse.

Lyxigt bete till lyxig fångst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart så går det nog att fiska Hummer med det mesta.

Problemet är ju att framförallt under dom första veckorna, så är det extremt många burar utplacerade, så därför gäller det ju att man har ett bete som gör att dom inte väljer att gå till någon annan bur istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon av er varit och kollat på botten hur många tinor som ligger och spökfiskar?

Kom att tänka på det då jag nyss såg en video på YT där det var några norrmänn som dök och hittaded en tina med kapad tamp med 4 humrar i...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av bekanta som dyker har jag förstått att det inte är ovanligt med tappade tinor och nät på bottnarna utmed västkusten.

Jag har funderat på att testa att dragga bottnen där jag oftast fiskar, effektivast skulle väl vara att göra det den 24 september i år men jag tror nog att det får bli tidigare, elle långt mycket senare... wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min brygg granne brukar köra med kycklingfilé.

Tillråga på allt så lyckas han fånga en o annan hummer på det viset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det bara ca 959 timmar kvar till burana ska i vattnet.... Dags att tagga till snart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brandberg, är du inte sugen på att få fiska?

Jag räknar minuter, inte timmar...

;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fiskesuget är ungefär som det där suget små barn kan ha inför julafton...... I kvadrat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur sent saltar ni in ert agn?

För min del blir det nog någon vecka innan premiären, jag köper ett block med fryst sill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I början av september, till premiären, sedan i den mån det behövs, vilket är ca 10l per dragning ca 4 veckor innan, september månad ut så brukar det räcka en bra bit in i november - lagom tills dess att båten ska upp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rapporter från folk som fiskat krabba under sommaren säger att det har varit dåligt med hummer som bifångst .

Hoppas inte det är ett tecken på ett dåligt hummerfiske när allt drar igång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fiskade krabba nu i sommar.

Inte en enda hummer...

Intressant är att det på ett av de ställen jag fiskar hummer på hade fritidsfiskare lagt ett nät som närapå draperade hela bergsidan.

Borde inte fiske bedrivas med mer selektiva redskap?

Vid ett tillfälle var mina krabbtinor helt tomma.

Inte ens agnet var kvar.

Och tinorna låg på annan plats än där jag lagt dem.

Hoppas inte den trenden håller i sig till hummerfisket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min högst personliga åsikt är att fiske med nät känns väldigt otidsenligt och bör helt stoppas!

Det fiskar blint och ställer till en j**la oreda om det  blir kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, fiske borde bedrivas mer mer selektiva redskap än nät, det är bara det att eftersom man får så gör man det, ungefär som på en väg att man inte kör långsammare än hastighetsbegränsningen så länge det inte är kass sikt/halt mm.

Jag har hört att vissa som fiskar krabba nu får humrar på mer än ett kg ibland, då kan de nämligen inte kommer ut genom ett hål på 75mm.

Tråkigt att det även sker tjuvdragning, bara att hoppas att det var några från en myndighet som hade tillsyn, även om chansen/risken är låg.

Å andra sidan, om man fiskar såhär så bör det bli en del bifångster förutom att det det är olagligt.

http://www.youtube.com/watch?v=Ll0I5si5OGw

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju alltid hoppas att det bara var någon som kontrollerade tinorna.

Det konstiga var ju att det inte fanns minsta krabba i dem, trots att agnet var helt borta.

Att ha koll på hur utrustningen ska vara utformad när man fiskar med den borde dock inte vara något större problem, det är ju enkelt att hitta reglerna för hur tinorna ska se ut.

Garn kan väl i viss mån vara vettigt att använda, i varje fall i det yrkessmässiga fisket, jag tror att det kan vara svårt att få upp tillräckliga fångster om man bara kör med burar eller andra mer selektiva redskap.

Men för fritidsfiskare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att yrkesfiskare vill ha så effektiva redskap som möjligt är ju inte konstigt, men jag vill nog ändå påstå att yrkesfiket som sker/har skett under modern tid måste klassas som vansinnigt kortsiktigt. 

Det kanske är så att om fiskbestånden varit goda så skulle det funka med även burfiske.

Så sent som i sommar har jag personligen bevittnat hur 2 trålare på bredd har damsugit inne i Gullmarsfjorden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen är det ett antal båtar som har tilllåtelse att fiska där.

Väldigt irriterande att när jag sitter med min 6 åriga son sitter och metar från båten och måste slänga tillbaka den torsken som vi får. Att i samma stund förklara för grabben varför det kan komma 2 båtar på bredd med trål som tar allt isin väg..... Fullständigt obegripligt och omöjligt att se logiken i. Men det är lite det jag menar att yrkesfiket är katastrofalt kortsiktigt!

Ps. Jag slänger gärna i ev fångad torsk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att yrkesfisket inte varit de bästa beståndsförvaltarna...

De som har tillstånd att tråla i Gullmarn är väl några räktrålare med rist i trålen som förhoppningsvis inte tar allt för mycket annat än räkor?

Är det någon som hört något mer om hur HaV tänker kring förändringar vad gäller hummerfisket?

- Färre tinor för fritidsfiskare?

- Ökat minimimått

- Större flyktöppningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är räkor man trålar efter i Gullmaren, men även i den bästa av världar (helt utan någon som helst bifångst av annan art) så har jag svårt att tro att inte ekobalansen rubbas på en sådan begränsad yta som Gullamren ändå är.

Vad det gäller nya regler för oss fritidsfiskare så tycker jag nog att antalet tinor kan krympas en del. 

Jag hoppas att när mina barn växer upp så ska även de har möjlighet att fiska upp en hummer lr 2.

Kanske skulle det va på sin plats att man begränsar antalet tinor till båt istället för individer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brandberg, att begränsa antalet tinor till båt istället för person innebär att alla dem som har fler än 1 båt skulle få ha fler tinor. Det i sin tur kan leda till att man kan gå ihop kanske 5 som har varsin båt och bildar en kartell, fastän bara en egentligen är inresserad av att fiska hummer. Det kan lätt bli utflippat.

Så föräldrarna till barn som seglar optimistjolle skulle få ha fler tinor bara för att de äger ytterligare en fysisk båt? Eller de som kan räkna in båtarna(som kanske ligger i en lite sjö) som finns på respektive sommarställe?

Det hela blir konstigt om man tänker ytligt...

Hellre öka minimi-gränsen till åtminsone 85mm så blir det många humrar som kommer att få gå tillbaka till havet alt. minska antalet tinor, som man kanske kan få utökat om man söker tillstånd?

Men detta är bara mina  åsikter/resonemang

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att trålfiskwt i Gullmarn är positivt för den ekologiska balansen i området, snarare tvärt om.

Färre tinor kan ju vara ett alternativ men mycket färre än 10 tycker jag inte man ska begränsa det till.

Färre än så och det blir snart för mycket jobb för för lite nöje.

Jag lägger ofta 3-4 tinor på ganska samma ställe.

Om jag lägger 2 istället så blir nog totalfångsten ungefär den samma.

Då tror jag mer på ökat minimimått, större flyktöppningar mm.

Och kanske begränsning i tid.

I varje fall för oss fritidsfiskare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att knyta antalet burar till båt kanske inte är den bästa lösningen, ökat minimimått kanske kan vara en väg att gå.... Det har ju bevisligen funkat på havsöringsfisket. Jag vet att när jag började med det så va måttet för en öring 30 cm!?

Attt antlet burar bör justeras tycker jag nog också. På vissa ställen ser det nästan ut som ett skämt med alla dessa välen som ligger på ytan.

Sen hur man ska göra en sådan begränsning vet jag faktiskt inte. Men om lösningen ska komma från några så är det ju bättre att förslagen kommer från oss som fiskar och inte från några politiker som aldrig sett hur verkligheten ser ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det så att förslagen ska komma från de som fiskar.

Det är ju så man visar att man vill ta ansvar för förvaltningen av beståndet.

Exemplet med öringen är riktigt bra.

Jag minns när man höjde från 40 till 45 cm.

Innan fick man ofta öringar som var 38 cm, sällan några som var 44.

Nu är de på 43-44 cm mycket vanligare och även de kring 52 som ju förut sågs som ett monster och en öring på 35 ses ju dom runt utav liten.

Storleken på lekfisken är mycket större vilket ger mycket mer rom, fler överlevande yngel osv osv.

Är övertygad om att det samma skulle bli resultatet om msn höjde minimimåttet på hummer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har läst trådarna här ett tag. Mycket intressanta saker som skrivs. Läste på nätet ifall man ökar storleken på fångad hummer till 85mm där reproduktionsförmågan är 95% istället för ca 60-70% på de som fångas idag...

Det blir många yngel det.

Hur många timmar är det kvar ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...