joysam 4 Postad 4 Oktober , 2013 Crabmeat, menar du att utfiskade hav beror på fritidsfiske? Att nedgången o tonfiskbestånden beror på att nöjesfiskarna är för många? Jag ser gärna hårdare regler, men inte på grund utav att protektionistiska yrkesfiskare tror sig ägna sig åt beståndsvård. Begränsning i fisketid för fritidsfiskare har jag funderat på men tror att det mest blir en akademisk övning, få fritidsfiskare ät väl ute mer än 3 veckor? Du kan ha rätt i att antalet tinor inte ger något större. Återstår då ökat minimimått och större flyktöppningar. Det är dessutom ganska enkelt att kontrollera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 4 Oktober , 2013 Den du håller i vänsterhanden, var den verkligen godkänd, tog du fram carapaxmåttet? ;-) Härlig fångst!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 4 Oktober , 2013 Norges carapaxmått minimimått är 90 mm, det tycker jag låter vettigt med tanke på att en hummer på 80 mm väger endast ca 350 g, om man skulle sänka antalet tinor till 8 eller 10 st per /person så tror ja ändå att större delen av alla hummerfiskare hade följt den regeln, det går ju aldrig att komma i från idioter, men i det stora hela hade de nog funkat hyffsat bra tror jag iallafall, varför ska man kunna fiska hummer i 7 månader för ? är inte detta rätt idiotiskt ? även om inte många fiskar i början på december , men det finns ju folk som fiskar på våren fram till 30 april.. helt korkat tycker jag, varför inte korta ner fiskeperioden till 31 dec eller varför inte i början på december lika gärna, då är det ändå så kallt i vattnet, så hummern inte äter. man bör ju skärpa reglerna ordentligt tycker ju jag, så att det verkligen gör skillnad för beståndet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 4 Oktober , 2013 Det är en allmän uppfattning att fritidsfisket står för en mycket större del av uttaget av hummer än yrkesfisket, och därmed står för den största delen av utfiskningen av hummern. Kanske bör du uttala dig lite mer försikigt i tonfiskfrågan: http://www.raamuseum.se/Tonfisk.htm För att inte tala om vilken slakt på pigghaj det har skett ifrån fladenbåtarna. Yrkesfisket kan skada bestånd, men så även fritidsfisket. Kolla bara på sikfisket i Götaälv. Jag vill skydda bestånd, det är naturligt, jag är beroende utav goda bestånd. Att de flesta fritidsfiskarna skulle fiska 3 veckor håller jag inte med om. Kanske nybörjarna, men de riktiga uvarna som får mest hummer, brukar ta in sina tinor i november/december tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kitaren 1 Postad 4 Oktober , 2013 Diskuterade lite med en kille på hav/vattenmyndigheten idag. Tydligen ska regelverket för hummerfiske ses över nästa år. En åtgärd som kan bli aktuell, är att begränsa antalet tinor till 6 st / person. Även att öka minmåttet är dom inte negativa till, men följer främst forskarnas rekomendationer i sina beslut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 4 Oktober , 2013 Fisket efter tonfisk, var det fritidsfiskare? Bara för att fisket i stor utsträckning gjordes med spö betyder det inte att det var fritidsfiskare. Det är ingen tvekan om att yrkesfiskare är långt mycket större bovar på bestånd än vad fritidsfiskarna. Gör dig inte fånig genom att påstå något annat. Fritidsfiskare kan påverka bestånd. Yrkesfiskare påverkar bestånd. Du får gärna leva i tron om att rovfiske sker av individer som månar bestånden men låt gärna bli att försöka få det att låta som någon form av sanning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskardavid 0 Postad 4 Oktober , 2013 +1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 5 Oktober , 2013 Du får gärna leva i tron om att rovfiske sker av individer som månar bestånden men låt gärna bli att försöka få det att låta som någon form av sanning Tillskriv mig inte åsikter jag inte har. Jag har sagt att jag är beroende av goda bestånd. Det är inte fritidsfiskare, de fiskar för nöje, husbehov eller svarta pengar. För hummern spelar det ingen roll om 5000 fritidsfiske dödar beståndet eller om 1400 yrkesfiskare( det blir lika många tinor) gör det. Nu är väl det kanske 200-400 yrkesfiskare som fiskar hummer. Samtidigt som det finns 5000-1000 fritidsfiskare. Du kan göra matten. Rovfiske är ett mycket gammalt ord, men det verkar endast vara förknippat med yrkesfiske. Gå ut och titta på längs med kusten så får du se på rovfiske efter hummer enligt mig. Du kan gå på välerna. För det är ju så, den som rovfiskar tycker ju aldrig att han rovfiskar, det är ju alltid någon annan som gör det. Och ännu lättare blir det om många gör det, då kommer man ännu lättare undan, för alla andra gör det. Då kan man sitta och peka finger åt stora båtar och känna sig nöjd med sig själv. Samma sak med tonfisken i Kattegatt. Om 500 fritidsfiskare halar upp en tonfisk var och en yrkesfiskare kommer in med 5, så är det ju självklart yrkesfiskets fel. Och här kommer vi tillbaka till min åsikt om goda bestånd. Ett småskaligt yrkesfiske är beroende utav goda bestånd för att fungera. Är bestånden kassa så fungerar det inte och man måste lägga av. Men för fritidsfiskare som inte någon inbyggd ekonomiski spärr så kan rovfisket pågå i god samförstånd med alla andra trots att beståndet är ohyggligt nedfiskat. Sedan spelar det ingen roll om det är kolja i gullmarn, pigghaj på fladen, hummer i bohuslän, sik i Götaälv. Det är ju bara att gömma sig i mängden och skylla på yrkesfisket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 5 Oktober , 2013 Du har också sagt att yrkesfiskare bevarar goda bestånd. Jag håller med dig om att yrkesfisket är beroende av goda bestånd men jag tror dig inte när du säger att yrkesfiskare ägnar sig åt beståndsvård. Pigghajen hade vi goda bestånd av tills yrkesfiskare började rikta fisket mot den, (detta eftersom torskbestånden hade vårdats så intensivt att beståndsvården fick riktas mot andra arter). I början av 60-talet landade yrkesfiskare i Nordostatlanten sisådär 60 000 ton pigghaj. I år är kvoten noll. Beror det på att fritidsfiskarna ägnat sig åt alltför riktat fiske på pigghaj? Beror det på yrkesfiskarnas beståndsvård? Vilka restriktioner/begränsningar vill du se för yrkesfisket efter hummer? För fritidsfiskare ser jag gärna: - 3 veckors fiske - 60 mm flyktöppningar - 90 mm carapaxlängd - 10 tinor/fiskare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crayman 0 Postad 5 Oktober , 2013 De flesta inser nog att någon form av begränsning måste till för att vi överhuvudtaget skall kunna fiska hummer i framtiden. Just nu är det extremt många tinor i vattnet vilket förmodligen beror på att fisket är såpass lättillgängligt för alla då en plotter/ekolod inte kostar många kronor jämfört med förr samt den mediala uppmärksamhet som hummerfisket fått de senaste åren. Till och med biltillbehörsfirmor säljer numera riktiga ståltinor vilket känns lite urspårat. Hursomhelst helst så känns det som en begränsning i antal tinor från dagens 14 till funderingarna om 6 tinor bara kommer att leda till ytterligare en tandlös lag då de myndigheter som skall kontrollera detta inte har resurser att kontrollera att det efterlevs. Det som däremot går att kontrollera är just carapaxmåttet i de fall kbv är ute och gör kontroller. Höj detta till 90 mm och öka diametern på flyktgångarna så har hummern en större chans till reproduktion samt att att vi som fiskar får med oss lite större hummer på sikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrFreddan 5 Postad 5 Oktober , 2013 Självklart till och med 1cm till godo;) men har varit bra med romhonor iår är det någon annan som delar den uppfattningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 5 Oktober , 2013 Du har också sagt att yrkesfiskare bevarar goda bestånd. Nej, det har du själv hittat på. Jag skrev: Om däremot de som fiskar hummer, endast fiskar hummer och inte får någon annan inkomst än just hummerfisket, blir det ett skydd för beståndet. Alltså, en inbyggd mekanism att beståndet är gott Jag har inte pratat om något annat än hummer innan du började flumma iväg på andra arter och bestånd. Jag skall försöka förklara en gång till med exempel. Tänk dig område A. Där fiskar alla som får och vill under vilka omståndigheter. Översatt i verklgheten så innebär det ungerfär som vilket random ställe som helst nära kusten. Med andra ord ROVFISKE där hundratals tinor kan ligga på några små berg. På ett såndant berg är hummerbeståndet mer eller mindre kört, det är fruktansvärt överfiskat. Och så tar vi område B. Där får endast fiskare fiska som bedriver ett lönsamt fiske. Med andra ord. På 50 tinor skall det minst dyka upp 25 hummrar i snitt. I annat fall är det inte lönsamt. Om inte lönsamheten uppnås så skall det inte fiskas. Relativt lätt inses ju att område B MÅSTE ha ett bättre bestånd. Så varför ser inte verkligheten ut som område B? Jo, för att vi har ingen förvaltning alls. De som fiskar hummer gör det mest för sportens skull och kan lägga hur mycket tid, kraft och pengar på det. Bland yrkesfiskarna driver många inte ens företagen med vinst utan de fiskar in lika mycket som omkostnaderna och plockar ut resten svart och lever på ett annat jobb eller pension. Folk jobbar som lotsar, färgekarlar pensionärer osv osv. Därtill kommer de som fiskar med större båtar som har hummerfisket som helginkomst osv. Med andra ord, det normala skyddet för beståndet är borttaget och beståndet kan fiskas ned så att det bara går jämt upp i det närmaste. Så hade däremot Hov varit lite mer beslutsamma i sitt agerande kring vad som gäller kring yrkesfiske, hade det gått, iaf för en bra hummerfiskare(jag är inte duktig) let att leva på det. Som det är nu är det inget annat än dagisverksamhet för 40talister och extra inkomst för andra. Du frågar efter vad jag tycker att man skall göra och jag skall svara och kommer inte bli populär Fritidsfiske. Max 6 burar per båt, 2 veckor på hösten, 2 veckor på våren nära land. Nu kommer ju folk haja till, men vad människor inte förstår är att 6 burar räcker om bestånden är goda. Samt, finns det 10 hummrar på ett berg, spelar det ingen roll om 10 personer lägger 1000 tinor eller 10 tinor. De kommer inte få fler hummrar ändå. Det enda som antalet burar kan påverka är att just den som använder burarna ka få hummrarna innan de andra. Yrkesfiske. Välj ut, några unga nya fiskare fiskare från gymnasien att satsa på som får tillstånd att fiska hummer. De skulle inte få fiska med någon annan båt, redskap eller ha något annat yrke vid sidan om. När de går i pension går de i pension. Helt enkelt ett statusyrke på heltid. Satsa på de som uppvisar moral och skattevänlighet så att Sverige kan tjäna på det. Klarar man inte av att betala skatt, så skall man inte få tillståndet. De kan även agera som poliser på havet och bevaka vattnen så inget tjuvfiske från svartfiskare förekommer och bevaka fritidsfisket under den lovliga tiden. Vi andra får fiska annat eller leva på det jobbet eller pension man har som det egentligen är tänkt. Så tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 5 Oktober , 2013 Crabmeat ''Det finns ett inbyggt skydd emot överfiske om människor lever på fisket. Om däremot alla som tycker det är kul att fiska, fiskar, så kan bestånden fiskas ned till helt andra nivåer. Gäller ju egentligen alla arter. Om däremot de som fiskar hummer, endast fiskar hummer och inte får någon annan inkomst än just hummerfisket, blir det ett skydd för beståndet.'' Står det inte att yrkesfiskare bevarar goda bestånd? Och står det inte att det gäller alla bestånd, inte bara hummer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 5 Oktober , 2013 Jag har bara fått två romhonor. Fina sådana. Det är en fröjd att få släppa tillbaka dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 5 Oktober , 2013 Nej, det står inte att yrkesfiske bevarar goda bestånd. Det står att det finns ett inbyggt skydd om människor lever på fisket. Om du åker ut och tömmer havet med 1000 000 tinor, så kan du inte leva på fisket nästa år, då har du fiskat sönder det. Då du inte kan leva på det kommer du inte fortsätta fiska och på så sätt kommer beståndet öka igen. Alltså lever du inte på fisket. Vad du missar i kråksången är ju att väldigt få lever just på en art eller en lön. Så vad som händer när beståndet börjar att krasha är ju att fiskaren börjar ta jobb på land samtidigt som fisket pågår. Eller att man går över på en annan art och krashar det beståndet med, och kan på så sätt fortsätta sitt felaktiga beteende. Ett annat scenario är ju att staten går in med subventioner, typ akassa, vilket är helt förödande, det slår ut den naturliga regleringen totalt. Om däremot en fiskare lever uteslutande på en art under en längre tid, så är anstängningen ej överfiskande per definition. För hade den varit det skulle fiskaren fått lägga av innan beståndet är utfiskat. Dock är ju det viktigt att fisket är selektivt, för annars fungerar inte regleringen emot andra arter. Därför är det viktigt att fisket är självbärande och framför allt så belyser detta det farliga med fritidsfiske, för även om fiskeansträningen är ringa, kan följderna bli katastrofala då det inte finns någon självreglerande effekt och utövarna många. Om vi därför återgår till tonfisken. När tonfisken var på gränsen till att bli utrotad i kattegatt, tror du att yrkesfiskare levde på att fiska tonfisk? Nej, de som fångade de sista tonfiskarna var inte yrkesfiskande tonfiskfiskare, de var förmodligen sportfiskare eller så hamnade de som bifångst. Till allas glädje är dock tonfisken tillbaka uppe vid Norge och med lite tur så är de tillbaka om 10 år i Kattegatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 5 Oktober , 2013 Och när tonfisken var utfiskad då övergick yrkesfiskarnas till att knäcka torskbeståndet och sedan till att knäcka pigghajsbeståndet... Yrkesfiskarnas har hittills inte verkat för att bevara ett enda bestånd. Nåväl, jag tror inte att vi kommer närmare varandra i den frågan. Dina tankar kring reglering är intressanta. I stort skulle jag acceptera dem. Hur ser du framför dig att man ska välja ut de som ska få livslång försörjning enbart från hummerfiske? Ska de ha fotboja 1 maj till första måndagen efter 20:e september så att man säkerställer att de inte är iväg på någon annan arbetsplats? Hur stora inkomster ska de få göra per år innan man släpper in någon mer att få ta del av vår gemensamma resurs? Hur stöttar man dem ekonomiskt de första åren innan deras fiske bär sig? För det tror jag inte det gör innan bestånden är mycket större. Får fritidsfiskare ha flera båtar? Ska tinorna vara märkta med båtens nummer? Jag tror att ditt förslag är utopiskt. Men skulle de kunna genomföras skulle det nog kunna bidra till bättre bestånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 5 Oktober , 2013 på tal om hummerfiske är det någon som har vittjat de senaste ? Vi skall ut i morron o vittja våran 3 runda, 16 tinor har legat i 8 - 9 dagar, skall bli gött att få komma ut o vittja igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 5 Oktober , 2013 Om vi tänker oss att de kan fiska riktigt bra och därmed tjäna pengar så kan man ju anta att yrket blir aktraktivt. Fiskebranchen är ganska tight så de hade haft ögonen på sig i frågan kring försörjning + att det finns något som heter skatteverket. Där syns all inkomst. Vit iaf. Det bästa hade varit att gå till skolorna nu och välja ut the lucky few. Utbilda dem ordentligt i frågan sedan om ett par år när de går ut är både bestånd bra och de färdiga för att flyga. Någon form av statligt lån som skall betalas tillbaka bör införas så att de nya kan köpa äldre fiskares båtar. För att säkerställa att lugn och ordning, så skulle det finnas en fångstbegränsning alltså en maxtak per vecka. Därefter får myndigheter försöka räkna lite på hur många som får plats. Förhoppningsvis skulle ett 100 tal unga få jobb plus att vi skulle få en bättre ordning på havet när det kommer till tjuvfiske. När det gäller fritidsfiske så får väl ett register införas. Alla som vill fiska hummer får betala in x kronor och ett försäkringsbevis på den aktuella båten. Därefter skickas någon form av märkning till ägaren för 6 reskap + 1 i reserv. En båt per person. Lätt att kolla, ingen märkning = olagligt redskap. Tappar man bort en tina, ringer man registeret och använder ev backupen. Visst är det ett utopsikt förslag. Kommer aldrig gå igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 5 Oktober , 2013 Att det aldrig går igenom är vi helt överens om. Ser du framför dig någon lämplig reglering för yrkesfisket som skulle kunna gå igenom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrFreddan 5 Postad 5 Oktober , 2013 Känns riktigt bra. Kanske om ett par år är det dem som ligger i tinan:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 5 Oktober , 2013 Imorgon tas tinorna upp för gott den här säsongen. Med lite tur har det blivit någon mer hummer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_lobster 4 Postad 5 Oktober , 2013 Var ute och vittjade mina 7 tinor för första gången (sen start pga semester). Till stor besvikelse var de tomma. Tycker det verkar vara rekordmånga tinor i vattnet i år. En riktig välesörja. Jag tycker Crabmeat har en poäng i att det inte hjälper att ha 1000 tinor i vattnet om det bara finns 10 humrar. Jag tror det hade varit bra med minskad mängd redskap av flera skäl. Mindre borttappade tinor som ligger och spökfiskar. Färre fiskare, många kommet att tappa lusten när de inte kan bedriva ett halvprofessionellt fiske. Visst kan det finnas problem att kontrollera mängden redskap men man får väl sätta en tillräckligt avskräckande straffsats som väger upp detta. Dessutom följer nog de flesta reglerna. Se t.ex. på proportionen mellan hon och hanhummrar. Jag tror att ca 80% av det jag får är honor. Men givetvis MÅSTE minmåttet höjas. Jag fattar intr vilka drivkrafter som motarbetar detta. Eller är alla på HaV förslöade sengångare. Det har varit en del fajt mellan yrkes- och fritidsfiskare. Skulden för utfiskning måste dock ligga på de som sköter förvaltningen och det är HaV och våra politiker. De har genom tiderna gjort långt sämre än uruselt i från sig. Det hade tom varit bättre om fiskekåren skötte sig själva. På tal om tonfisk. Tonfisken var väl en flyttfisk som inte var permanent i svenska vatten. Utfiskningen låg väl primärt utanför Sveriges kontroll. Precis som makrillen är idag (vi har ju lyckats utrota våra egna bestånd.) Det kommer förmodligen en dag när makrillen inte längre kommer in till vår kust pga det extrema överfiske som nu sker när även Island och Färöarna börjat fiska på denna art. Dags att köpa golfklubbor istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 5 Oktober , 2013 Möjligvis att de inför en åldersgräns på 70 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 5 Oktober , 2013 Övre eller undre? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 5 Oktober , 2013 Jo makrillen ligger lite illa till nu. Känns märkligt när kustkvoten är på typ 200 ton och Island plockar typ 100 000 ton. Mycket makrill på burk blir de. Den tonfisken som kom in i kattegatt kan tänkas haft ett inlärt eller genetiskt beteende att göra så. Det som talar emot ett sådant beteende är att den var borta tidigare vid typ 1900 talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 5 Oktober , 2013 Hah, inser nu att mitt inlägg kunde tas på allvar. Det är annars ett stående skämt för mig i makrillfisket, tänkte att jag kunde använda det här med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 6 Oktober , 2013 Så förbannat tråkigt, vittjade 15 tinor i dag ingen hummer ingen krabba, bara massa torsk, dessutom en tina försvunnen riktigt tråkigt o meningslöst, ingen tina verka va tjuvvittjad då vi sätter buntband på våra tinor. ger de 2 veckor till, sen tar jag upp mitt för i år ! man kan inte bara skylla på fel vind o att de blåser för lite, vi fick 4 hummrar andra dagen på premiären, sedan dess har vi tragit 16 tinor x 2 helt tomma, tro fasen att de är ut fiskat när de ligger mängder med tinor på alla bra fiske ställen som brukar ge hummer, i år har vart mängder med tinor, men de är klart inte ens romhoner får vi längre, så ja vet inte vad som påverkar detta, men tror stark på att hitta egna ställen där man kan ligga ensam med sina burar eller iaf där de ligger några stycken bara! Piss Fiske ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 6 Oktober , 2013 Tog upp tinorna idag. Nästan alla. Av 10 tinor var 2 tjuvvittjade, övriga var tomma förutom en riktigt fin torsk och lite krabbor. Torsken fick simma vidare. Den 11:e tinan är kvar ute till havs. Någon hade lagt en länk med tinor över vår lina och vi fixade verkligen inte att dra upp alltihop. Båten ska upp nästa helg, jag tar en tur förbi tinan då och hoppas att den är fri. Är det egentligen särskilt smart att lägga en länk med tinor på en plats där det ligger en massa tinor redan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B-son 2 Postad 6 Oktober , 2013 Både plus och minus idag. I tina två kom det upp tre humrar och en krabba. Fantastiskt! Alla godkända. Jag trodde bergis att det åtminstone var någon romhona med men icke... En var riktigt fin, ca 10-11 cm sedan var det en lite mindre och en som precis klarade minimimåttet. Den kändes ganska liten så en höjning av minimimåttet är nog inte fel. Men på minussidan var att en tina var helt borta. Det är inte så särdeles djupt där jag sätter och jag har nästan 3 ggr djupet så lång lina, samt att jag har två välen och det var inte så stark ström idag, så jag tror tyvärr att någon har behövt den. Såå trist!! Men man får väl hålla ögonen öppna. En gång hade vi en tina som försvann i Källösund vid tjörnbroarna men gången efter dök den upp på andra sidan Källösund... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskardavid 0 Postad 6 Oktober , 2013 Drog i dag, 1 romhon ca 4hg som åkte tillbaka, 1 klolös 4hg, en 3,5hg med 2 klor och en 7,5hg med 2 klor på 12 dragna tinor, tycker det är helt ok. Får se när jag drar nästa gång, antgligen blir det inte före helgen, så de får ligga i en vecka. Ser ut som det ska blåsa härligt i början på veckan här nere; V-SV-S 7-9m/s = perfekt. Klart färre bojar ute nu, typ hälften av vad det var för en vecka sedan. Edit: stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser