Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
davidlobster

Hummerfiske 2013

Rekommendera Poster

Hur gick de för er på runda 3 ??

Nej precis samma här första dagen (tisdagen) va bra fiske, men sen efter det har det vart jättedåligt, så vi har låtit dom ligga i nu tills nästa helg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en ganska bra NNV vind här ( Halmstad/Falkenberg) i fredags, 10-12 m/s.

Kollade tinorna idag, fiskar bara med 7st, 5 biltema och 2 traditionella.

2 st fina hummrar och en rommande som fick gå tillbaka, fick samtliga i biltematinor.

Tyvärr ser inte vindriktningen så lovande ut för veckan, så det är nog inte lönt att åka ut innan nästa helg. Skitvind både för fisket och för kitandet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 drag i helgen, lördag och söndag. 

Lördag: 5st, fem med hem

Söndag 4st, en med hem. 

Fantastiskt väder. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog i lördags.

1 hummer med hem, inga romhonor eller några för små humrar.

Fler aav burarna var agnet helt urätet i men i dem fanns varken hummer eller krabba.

Något kryp kommer åt agnet och smiter sedan ut igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft katastrof fiske i helgen.

2 Hummrar  1 liten & 1 romhona.

Det värsta är att nu är fisket slut för vår del denna säsongen, båten är uppe och ska in på verkstad. 

Känslan av tomhet är nästan overklig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, pirålarna är ena rackare. Små slemmiga saker som precis som flugor löser upp agnköttet för att sedan suga i sig det. Riktigt luriga när man sportfiskar och t ex metar långa. Har pirålar varit där så får man bara upp makrillskelettet och man har inte känt någonting.

Normalt lever dom på mjuk botten, så att försöka komma på berg/sten borde minska problemet. I alla fall har man sällan problem med pirål när man sportfiskat när agnet ligger på berg/sten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har f ö också haft dåligt fiske...gjort två drag i helgen och ingenting där... Flyttat tinorna lite nu får vi se om det hjälper.

 

Har också fått lite rapporter från fiskare på västsidan tjörn/flatholmen som också rapporterar om dåligt fiske så här långt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Vi tror, att det är berg där vi lade tinorna, vi provade att lägga några där igen.

Det ska bli intressant att se resultatet när vi drar igen på onsdag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, förstår din känsla, tråkigt minst sagt.. fisket brukar ju få en liten topp igen sen efter några veckor när hälften av alla tinor har tagits upp, så va det iallafall förra året... i år vågar ingen fan tro på det, svårt att va optimist nu känns det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns så många lösningar och funderingar på tomma tener men när gaveln eller locket är öppet  och det är fastsatt med strips så är det inte pirål eller annnan små tjuv.....NEJ F.N det här är folk som fiskar sin lediga vecka och fick inte så det räckte till kalaset............HA HA köp då frysta räkor men ge fan i andras tenor. resultat i dag 4 öppnade tener 3 tag 5 rom......MVH till alla där ute som sköter sig och har ett gott sammvete när ni går i land...........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad F-N gör jag för fel?

 

Hej alla, har följt er tråd ett par veckor nu. dags att be om hjälp.. jag fiskar i södra skärgården gbg. får endast strandkrabbor och sjöstjärnor :) lägger runt fjordholmarna ut mot stenskär igenom kungsnabba. någon annan som lägger här?

jag fiskar med ekolod för första gången i år, lägger där det är gult, enligt lowrance ett hårt eko. brukar svänga förbi andra välen för att spionera på bottenstruktur. tycker inte jag lägger allt för tetigt.

förr fick jag en jävla massa krabbtaskor men iår inte en enda hittils. 4a drag nu och haft en tjuvvittjing vad jag tor, buntband from nu så att jag vet om de går o tjuvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge brukar ni hålla på?

Som vädret varit den senaste tiden så känns det ju som man kan hålla på en bra bit in i Oktober. Men vem vet, helt plötsligt börjar det blåsa och regna och ha sig, då är det ju inte lika trevligt längre.

 Jag har 4 burar, har gjort 2 dragningar och fått 8 krabbor. Ingen hummer. En bur vittjades av någon annan, men jag vet ju inte om det var hummer eller krabbor i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga om du gör något fel egentligen.... Min erfarenhet av denna säsongen är att det har varit extremt trögfiskat & min teori är att det fina vädret är en del av problemet. Vindar från nord/ ost är ett bekymmer.

På vilket djup lägger du dina burar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

första dragen låg runt 12-15 nu har jag lagt mellan 15-20.

vinden är min tanke också. men inte f-n kan jag skylla på den.. andra får ju :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det för dig David?

Tinan jag köpte av dig har hitills bara levererat romhonor.

Men det är nog inte tinans fel...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då, det går. Men fick i mina så sent som i söndags em då det varit fullt upp hela veckan med andra aktiviteter. Kanske drar imon, dock inte säker men i alla fall ska dem dras i helgen som kommer och några kanske flyttas till andra platser (köpte ett ekolod i fredags och motarade det i lördags). 

Har därför passat på att leta ställen som verkar  bättre där det dessutom inte ligger speciell många andra tinor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om att fiska vid fjordholmarna; har tidigare år legat fler välen där än vad det gjorde i söndags närr vi passerade. Brukade alltid se någon vara där och dra när vi antingen var på väg ut eller in, men inte i söndags när vi la ut våra, men som sagt, fel vindar är det ju...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute, drog o flyttade, i måndags o då var det bara jag o en till runt fjordholmarna, även ut mellan kungsö o vrångö så har det mattats av med folk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick ut för att fylla på tinorna eftersom det ska bli ökande vind som inte ser ut att avta innan slutet av nästa vecka. Förvånad blev jag då det var 6 st hummrar i tinorna, trots den Ostliga vinden sen sist jag var ute. 1 undermåttig och en på drygt 8 cm fick gå tillbaka ( för liten för att ta tycker jag, öka minmåttet till 9 cm ist ). 4 st 9-11cm med hem på sju tinor. Ser ut att bli Väst-Nordväst vind i slutet på helgen/början av veckan. Håller tummarna :)

post-10020605-1394237676,808_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 st med hem idag.

 

3 st tjuvvittjade tinor, den ena uppskuren.

 

De vet man i varje fall att man gjort något rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tredje gången jag vittjade nu. Fortfarande ingen hummer, men fick ytterligare krabbor idag. Är uppe i 16 krabbor nu. Man önskar ju att det vore hummer istället.

Har flyttat tinorna idag, så får vi se om jag får möjlighet att kolla dom till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3st i morse, 2 burar uppskurna med kniv 30 cm runt ingångarna. Det var väl för jobbigt för den som vittjade dom att klippa upp 3 buntband som vi låst buren med. 

Antar att det inte var krabbor han plockade ur ur buren. 

Fattar inte vad det är för jävla strutar som vittjar/ skär sönder/ stjäl andras saker. 

Min polares sump tömmdes i början av veckan på hummer av nåt annat stolpskott som inte orkar / kan fiska själv. 

Fantastiskt tråkigt och tyvärr tror jag inte att det är svensson som vittjar mina tinor utan är ganska säker på att det är en ur yrkeskåren som har en del egna tinor att vittja med sin lindragare. 

Ingen jävla fritidsfiskare skall väl få lägga tinor i hans hav, speciellt inte biltema tinor. Nä, dom skär vi sönder. 

Spekulationer kallas det och vem det än är är det iallafall väldigt tråkigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog kandidater till griseri inom alla kategorier av fiskare. Men kan hålla med dig om att inom fisket är det överreprensenterat med människor som har rymligt samvete. Jag anser att det har med att myndigheterna skiter totalt i stölderna och selekterar på så sätt fram människor som har svagheter i sin moral. Blir ju en ganska bra konkurensfördel om du snor andras fångst.

Själv kom jag ut till en av mina fiskeplatser igår för att märka att en tina var borta, två andra stod ute på det blöta. Tror inte ens att jag orkar göra en polisanmällan för brevbäraren kanske inbillar sig att Al Capone bor mitt hus med tanke på alla brev som kommit ifrån polisen under alla år. 

Kan berätta om en fadäs från i sommras. Jag fiskar ju krabba och har dem på länkar. Min båt går inte så fort och kan på avstånd se hur en båt ligger vid min länk och en blåsa plaskar till. Sakta tuffar jag fram och ser inte mina flaggor. Då slår det mig att just den länken hade avkörda flaggor och ersatta med blåsor, inser ganska snabbt att det var min länk som den andra båten hade haft upp. Åker fram och säger till den andra fiskaren det där såg inget vidare ut. Han ursäktade sig och sa att han letade efter en länk som försvunnit för han och så sa han:  Men dina krabbor är kvar!  ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snyggt där, kul att de lossar för vissa av oss ;) håller med dig dom borde ändra reglerna yttiligare, för att få ett bättre fiske framöver, pratade med en norsk granne förra veckan och han berättade att detta året har man öppnat upp vissa områden som har varit fredade i norge sedan 1989, det vankas ett grymt bra hummerfiske år i norge i år,  plus att dom har bättre regler än oss :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norges regler i stora drag:

Regler for hummerfiske

•På kyststrekningen fra svenskegrensen til og med Sogn og Fjordane fylke er det tillatt å fange hummer i perioden fra 1. oktober klokken 08.00 til og med 30. november. For resten av landet er fisketiden fra 1. oktober klokken 08.00 til og med 31. desember.

• Helligdagsfredning: I hummerfiskeperioden fra 1. oktober til 31. desember er det forbudt å sette eller trekke teiner på kyststrekningen Vest-Agder til grensen mot Sverige i tidsrommet fra og med lørdag klokken 24.00 til og med søndag klokken 24.00 (jf. utøvelsesforskriften § 35 (2)).



•Det er ikke lov å sette eller trekke teiner til fangst av hummer på den samme kyststrekningen fra en time etter solnedgang til en time før soloppgang.

•Hummer er bare tillatt å fiske med hummerteiner. Hummer tatt med annet redskap skal settes tilbake i sjøen.

•Hummer med utvendig rogn er fredet hele året.

•Felles minstemål for hummer i hele landet er 25 cm.

•Personer som driver fiske med fartøy som ikke er merkeregistrert - eller fra land - kan drive fiske etter hummer med inntil 10 teiner. Begrensningen på 10 teiner gjelder også per fartøy.

Dersom flere personer fisker hummer med samme båt, kan de til sammen altså ikke fiske med mer enn 10 hummerteiner samtidig.

Antall teiner for hummerfiske og antall ruser for fisk kan heller ikke overstige 10 stk totalt.



•I teiner som er satt ut for fangst av hummer, skal det være minst én sirkelformet fluktåpning på hver side av redskapet. Åpningens diameter skal være minst 60 millimeter.

•Åpningene skal være plassert i fangstkammeret på en slik måte at hummeren lett kan ta seg ut av redskapet.

•Åpningen skal vær plassert helt nede ved redskapsbunnen, men ikke lenger nede enn at det blir fri passasje gjennom åpningene når redskapen står ute for fangst.

•Krabbeteiner som er satt ut på strekningen mellom svenskegrensen og til og med Tysfjord kommune i Nordland fylke skal ha minst én sirkelformet fluktåpning på hver side av redskapet. Fluktåpningene skal ha en diameter på minst 80 millimeter.

 

Det skiljer lite mellan de svenska och norksa reglerna.

Jag skulle inte ha något emot 10 tinor/60 mm flyktöppning.

Jag tycker dock att vi i Sverige mäter minimimått på ett bättre sätt även om det i Sverige gärna kunde höjas till 90 mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har vi varit ute och vittjat 1 bjässe på 1.5 kg och en på 800g härligt att äntligen vinden hittat hit:)

post-10022833-1394237677,5304_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det är nu så får varje fiskare ha 14 tinor och jag vet många som struntar i den regeln för den går ändå inte att kontrollera. Det finns bara ett enda förslag som kan fungera att kontrollera, och det är tidsmässiga.  Det bästa vore nog att minska tiden för fritidsfiske till 2-3 veckor därefter stopp. Nu blir det inte så, för tjänstemän är av naturen väldigt konflikträdda. Så antagligen så sätter de 6 tinor men skiter i att kontrollera det. En frivillig regel så att säga.

Men även yrkesfisket bör nog ses över på något sätt. Det finns ett inbyggt skydd emot överfiske om människor lever på fisket. Om däremot alla som tycker det är kul att fiska, fiskar, så kan bestånden fiskas ned till helt andra nivåer. Gäller ju egentligen alla arter. Om däremot de som fiskar hummer, endast fiskar hummer och inte får någon annan inkomst än just hummerfisket, blir det ett skydd för beståndet. Alltså, en inbyggd mekanism att beståndet är gott.  Nu fungerar det inte så, så jag vet inte en enda som lever uteslutande på hummerfiske den tiden det är lovligt. Alla har andra jobb, pensioner eller fiskar med andra båtar/redskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...