sigge_1 50 Postad 7 Oktober , 2013 6st i helgen, fyra lovliga. Men vilken sjögång, svårt att dra i höga vågor och en durk som är så hal så det känns som någon såpat den. Vi tömde sumpen i lördags för det har stulits ur andra sumpar så vi vågade inte ha dem kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandberg 6 Postad 7 Oktober , 2013 Verkar som att Gullmarshummern är ovanligt nyckfull iår.... eller är det helt enkelt så att det är totalt utfiskat? Hur långt ut i fjorden har du lagt? Har pratat med många som fiskar utmed norra sidan (från Stora Bornö och ut ) som säger att det har varit helt dött iår. Vår uppfattning är tyvärr den samma. Vad det gäller torsk däremot så verkar beståndet sakta återhämta sig lokalt. Har till stor glädje sett att storleken på torsk som tar sig in i burarna ökar år efter år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 7 Oktober , 2013 Har också lyssnat lite med HaV. Jag fick det här svaret: Vi arbetar för närvarande inte med någon översyn av hummerreglerna. Däremot så arbetar ju regeringen med en ny fiskevårdslag. I detta arbete behandlas bla hur många hummertinor en fritidsfiskare får använda. När vi vet utfallet av detta så kanske vi kommer att göra en översyn, det är dock inget bestämt. Jag kan därför inte ha någon uppfattning om eventuella förändringar. Det blir nog gott om tinor även nästa år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrFreddan 5 Postad 7 Oktober , 2013 Hör mycket om folk som blir bestulna i sina sumpar. Men finns det någon som har någon bra ide för att ha sina sumpar ifred? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 7 Oktober , 2013 Låt bli att förvara hummer i dem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kitaren 1 Postad 7 Oktober , 2013 Då har vi fått i stort sett samma info. Man påtalade även för mig att regeringen kommer med en ny fiskevårdslag nästa år och att man inte planerar några förändringar innan dess. Däremot hävdade man på Hav, att beslut grundas på forskningens rekomendationer, varifrån man då anser det nödvändigt att begränsa antalet tinor till 6 st. Hur detta kommer att leda till beslut återstår att se, men som du oxå skriver, så lär det nog bli gott om tinor även nästa år. Personligen tycker jag att man omgående ska öka minmåttet till 90 mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 7 Oktober , 2013 Vi lägger våra tinor vid lilla bornö och inåt i saltkällefjorden. I saltkällefjorden ligger de hur mkt tinor som helst . Pratade med några fiskare i går när vi va ute o vittja dom frågade om dom va ensamma om att få tomma burar. Nee de är du absolut inte sa ja. Många som inte får något.aantagligen så är väl fisketrycket på tok för högt till mängden hummer de finns här. Man skulle ha hummerfiske varannat år istället. Vi får också rätt så mkt grann torsk O bra är väl de ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 7 Oktober , 2013 uppskattningsvis så låg det sannerligen ca 600 burar från lilla bornö och inåt vid premiär veckan, nu ligger säkert antalet på ca 350 - 400 tinor i vattnet när ja va ute i går ! antalet tinor är utspritt på ca 8 olika platser inne i fjorden, tro fasen att de är rent på botten :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 8 Oktober , 2013 Dom har pratat och pratat länge nu. Jag misstänker att de helt enkelt inte vågar ändra reglerna. Så jag tror det som brukar hända, händer. Nämligen ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 8 Oktober , 2013 Reglerna för fiske är de samma som 1948 då Fiskeristyrelsen bildades? Reglerna utvecklas och förändras hela tiden. Det är nog dags att du uppdaterar dig lite på regelverket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_lobster 4 Postad 8 Oktober , 2013 Jovisst men dom är sega som sirap. Dom ligger alltid steget efter. Alla vet att carapaxmåttet måste ökas för att ge garanti för att hummern ska kunna reproducera sig. De flesta som fiskar vill ha en höjning. Varför ändras det då inte? Obegripligt kortsiktigt. Se på torskmåttet 30 cm! Vad ligger bakom den idiotin? Vid förra lagändringen i hummerfisket var det enda som ändrades att fritidsfiskare ej får sälja fångsten. Det gör nog vissa halvproffs ändå. Plus att man istället tillät fler tinor för fiskeguiderna. Diskussion med max 6 tinor var på tapeten men man ändrade inte detta. Varför? Vem är det som motarbetar detta. Är det hummertineförsäljare eller helgfiskande politiker från sthlm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kitaren 1 Postad 8 Oktober , 2013 Huvudet på spiken och dessvärre bidrar detta kanske även till sista spiken i kistan för fisket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 8 Oktober , 2013 Jag pratar om en något normalare antal redskap inom hummerfisket. Att det händer mycket annat har jag nog märkt. Kommer mail varje vecka om regelförändringar mm. Senast kom det ett om att de skulle förenkla regelverket, sedan kontra de in att man måste ha ytterligare en journal och ännu mer papper skulle fyllas i. Humor. Dessutom verkar du lite motsägelsefull. En fiskares jobb är att fiska, en tjänstemans jobb på fiskeriverket är bla till för att skydda bestånd. Du har faktist pratat ned yrkefisket att det pajat art efter art. Och när jag tycker att fiskeriverket är passivt i hummerfrågan, ja då försvarar du fiskeriverket(hav)? Lite märkligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 8 Oktober , 2013 Bara så du vet. Att fritidsfiskare inte får sälja sin fångst hade inget med fiskeriverket att göra. Det var en EU regel som de inte kunde ducka för. Medarbetare på dåvarande fiskeriverket sa att de inte ville ha regeln själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 8 Oktober , 2013 Är det någon som har fakta på hur det ser ut med beståndet eller är denna diskussion baserad på att många lyckats mindre bra med fisket i år? Jag hade själv tyckt att carapaxmåttet kunde ökats om det behövs, det låter rimligt. Vi hade klarat oss på 6 tinor var också, det är vad vi har idag var. De två-tre veckor som de flesta fiskar vete tusan om man tömmer havet på hummer direkt, det tror inte jag iallafall. Många lägger där andra lagt och får de humrar som lokalt håller till just där. Havet är stort och det finns tusen och åter tusen ställen där det inte fiskas. Jag har själv inga fakta hur beståndet ser ut, vi har däremot aldrig fått bättre än i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 8 Oktober , 2013 Regeln om att fritidsfiskare inte får sälja sin fångst är en av de bästa regler som någonsin införts. Det finns ingen som helst anledning för fritidsfiskare att fiska så mycket att de kan sälja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 8 Oktober , 2013 Håller helt med. Men frågan är hur lagar som inte kan kontrolleras efterlevs och hur stor nytta de gör. Sen bryr sig olika människor om olika saker. Jag skulle aldrig ta en för liten hummer eller vittja någon annans tina. Jag kör däremot gärna i 150 på motorvägen. Kanske kör jag då om en hummertjuv som ligger i 90.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 8 Oktober , 2013 För egen del har fisket varit bra. 6 godkända humrar och 5 tjuvvittjade tinor är bättre än de två föregående säsongerna (jag hade färre tjuvvittjade tinor förra året och antar att ytterst få tinor utan hummer i tjuvvittjas) Vilken info borde kunna visa på beståndet? Hur mycket som landats av yrkesfiskare? Prisutvecklingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunda 0 Postad 8 Oktober , 2013 Vad jag har kunnat läsa mig till så har humrar som man märkt återfunnits som mest 5 km ifrån platsen där dom märktes. Med andra ord så vandrar dom inte speciellt långt. Och därmed bör ju även problematiken med bestånden vara väldigt lokala? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 8 Oktober , 2013 Inte ett dugg märkligt. Du hävdar att inget händer. Jag säger att du har fel, eftersom du har fel. Du försöker få det att låta som om yrkesfisket bedriver beståndsvård. Jag säger att du har fel, eftersom du har det. Vi är således konsekventa båda två. Du har fel. Jag säger det till dig. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 8 Oktober , 2013 Ja, det stämmer att humrar normalt sett inte vandrar något större. Men det händer att märkt hummer fångas långt bort från märkningsplatsen. I Hummerrevsprojekter utanför Gbg märktes ett stort antal humrar. De flesta återfångades nära, som längst vandrades det dock 80 km. Mer intressant info finns här. http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/2007/2007_40.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kitaren 1 Postad 8 Oktober , 2013 Även jag är mycket nöjd med årets fiske och jag hoppas även nästa och nästa år igen vara nöjd. Jag hoppas även att generationerna efter mig har möjlighet att fiska och bli nöjda, för det är just det som disskusionen handlar om. Egentligen ganska ointressant hur bestånden ser ut idag, utan hur vi idag och framledes förvaltar bestånden förnuftigt, så att alla blir nöjda och att vi alltid har kraftiga bestånd med god tillväxt, detta gäller allt fiske. Att sedan inte alla är nöjda pga av att man begränsas av att endast fiska med 6 tinor eller att behöva släppa tillbaka en hummer under 90 mm för att gynna bestånden, ser jag som egoistiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 8 Oktober , 2013 Nog är bilden av dagens bestånd viktigt för att kunna reda ut hur förvaltningen ska göras. Om du har 10 miljoner på banken men är ekonomiskt oberoende med räntan på 1 miljon, då är det ju ingen fara om du gör större uttag. Har du 100 tusen men behöver 1 miljon för att vara trygg, då får du förvalta annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 8 Oktober , 2013 Tidigare kunde ju fritidsfiskare sälja direkt till fiskhandlare, restauranger mm. Förhoppningsvis är det inte lika mycket som går den vägen idag. Försäljning till grannar, kollegor mm är nog lika svår att begränsa nu. Naturligtvis är regler som inte med lätthet kan kontrolleras inte alldeles utmärkta men överlag tror jag nog att de flesta följer reglerna. Svenskar är ju ganska bra på det. Regler som är lätta att följa följs ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 9 Oktober , 2013 Efterssom du har rätt och jag fel enligt dig, så kan ju du förklara vad som händer i hummerfrågan, för enligt min mening händer inte ett skit. Jag försöker inte få det att låta som att yrkesfisket bedriver beståndsvård, det har din egna hjärna hittat på. Jag har upprepade gånger sagt att mitt fiskeDu och därmed mina barns uppväxt är beronde utav goda bestånd. Om kärringar på fiskeriverket/Hav inte har vad som det krävs att fixa regler som gör att bestånden är bra, kanske de skall lägga ned och låta skattepengarna gå till sjukvård eller skola. Du har själv sagt att det är fiskets fel att torsk, pigghaj, tonfisk är borta. Får jag fråga dig vilken myndighet som funnits sedan 1948 och kostat skattepengar under hela tiden och är satt till att förvalta fiskbestånd? En myndighet som fullkomligt sprutat ur sig pengar till dem som är kompisar med dem dessutom. En myndighet som som säger till vissa utvalda om vilka regler som kommer komma i år i förtid medan andra inte vet ett skit förrän reglerna står dem i pannan. En sak är säker. Jag skulle inte vilja jobba på HaV om än så jag skulle fått 50 000 i månaden för att peta navelludd. Då riskerar jag hellre livet på havet för småpengar och sover gott om nätterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 9 Oktober , 2013 Jag har få vänner på HaV så jag får inte veta något... Det skulle absolut kunna göras mer från HaV men helt overksamma är de ju inte. Många av dem som jobbar där är män så jag är osäker på om kärring är rätt benämning. Eftersom yrkesfiskarna är så duktiga på beståndsvård, varför ser man inte en enda skrivelse från dem angående höjda minimimått och större flyktöppningar? Hur många motioner har du som yrkesfiskare lämnat in angående detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kitaren 1 Postad 9 Oktober , 2013 Eller om man får 10% ränta på sitt kapital, men gör uttag på 15%, så är kapitalstorleken (beståndstorleken) oviktig. Jag har svårt att förstå varför man ska vara girig och ta upp hummer som är så liten att det inte finns mat på den, är det bara för att kunna visa bekantskapskretsen vad man minsann kan ställa på bordet. Likadant med antal tinor-6 tinor bör väl en vanlig fritidsfiskare klara sig bra på, om man nu inte ska impa på jobbarkompisarna och ha hummer i matlådan på jobbet varje dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 9 Oktober , 2013 Och hur vet du hur stort ditt kapitaluttag är i % om du inte vet storleken på ditt kapital? Om du tror att du har 500 000 på banken och tar ut 15% av det, dvs 75 000, men egentligen bara har 100 000 på banken, då har du ju istället beskattat ditt kapital med 75%. Således, att veta hur stort kapitalet är, och vilken ränta du får på det, är viktigt för att förvalta kapitalet på bästa sätt. Något nästan helt annat: Intressant i antalet burar-frågan är att när man fiskar krabba får man som fritidsfiskare bara använda 6 tinor. Ska vi utifrån det anta att krabbeståndet är sämre än hummerbeståndet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_lobster 4 Postad 9 Oktober , 2013 Fiskeriet är ju satt under allmänningens dilemma: om inte jag tar det gör nån annan det. Därför behövs hård reglering. Den som är satt att sköta detta är HaV. Bevisligen har dom gjort ett dåligt jobb. Ta torsken: hur kommer det sig att man under ett tiotals år när fisket på västkusten var som hårdast underlät sig provfiske. Sedan när man återupptog provfisket var torsken borta. Före detta generaldirektören (eller vilken titel han nu hade) beklagade sig några år senare i GP där han skrev att det nog inte var nån ide att fridlysa torsken eftersom det inte fanns nån kvar. Så jag undrar varför hummerbeståndet skulle förvaltas annorlunda. SLU kom väl med en rapport tidigare i år som enligt uppgift ska indikera historiskt låga nivåer. De såg möjlighet till ökad produktivitet i fisken genom smartare reglering (tror det var med i nån artikel i Lysekilsposten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kitaren 1 Postad 9 Oktober , 2013 Jag får ge mig. 1-0 till dig Hur som, så verkar vi alla ganska eniga om att vi på ena eller andra sättet vill värna bestånden och man får hoppas att myndighetera vaknar och agerar på ett possitivt sätt som gynnar alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser