Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
regn

ht eller akterhytt

Rekommendera Poster

Undrar varför de finns så många fler ht-båtar än akterhytt/akterkabin. Fördelar?

Några sämre sidor som jag kommer att tänka på med ht e sämre sikt framåt, svårare att ta sig i å ur båten i fören. Fördelar e väl att den e täckt i fören men på en mindre ht på kanske 5 m längd gör de bara de svårart att sitta i fören pga lågt till tak.

Så e ht mer omtyckt, billigare att köpa eller annars mer vanlig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Själv föredrar jag Ht före akterbåtar framförallt med passagerare som vill sitta ute och njuta dom blir mer väderskyddade.

Det blir mer som att åka en öppen eka det blåser om öronen man hör inte vad andra säger det skvätter mm . Jag har två bekanta som har Minor dom älskar sina akterhytt båtar så det är nog en smaksak själv fiskar jag mycket så för min del går akterhytten bort.Med vänlig hälsning, Westbas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. takhöjen så varierar det troligen en del men jag har inga problem med detta i min båt. Jag är nära 1,90 och sitter ganska bra under HT:n.

Det är betydligt besvärligare att gå på båten ifrån fören, vissa modeller har ju dock lucka fram som kan förenkla. Jag tror att HT:n hör ihop med det enkla campinglivet på 70-talet, modellerna passar ju en mindre familj som vill övernatta några sommarnätter på sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag gillar med akterhytt är att de e just hytt. Ger bättre skydd mot väder å tak över huvet. En akterhyttbåt som jag tycker verkar rymlig trots att den e liten e uttern 5000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att om man ska ut och fiska kalla höst dagar, då är det fint med en akterhytt.  Att kunna sitta inne, eller om man har den som pendlar båt.

Men om man däremot är en familj eller några goda vänner som ska ut på tur när det är hyggligt väder och vill ha lite skydd under tak om/när det börjar regnar eller kommer lite sjö då är HT att föredra. Dessutom ger den lite vindskydd utan att man behöver vara inomhus, och om så är kan man ta sin eftermiddagslur där fram eller till och med sova en natt eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det mycket mer jobbigare när man läggertill många akterhyttsbåtar är rätt bökiga att komma åt akteren på när man skall förtöja.....Njaa det är inte min grej. dessutom om man är lite till åren och man skall förtöja i någon hamn eller vad som helst! Så är det inte lätt med akter hytt. Ja jag vet ni med akter hytt kommer bomba mig med mot svar på detta inlägg... Men som jag säger tidigare det är en smaksak. Detta är vad jag tycker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns så många olika av både akterhytt å ht så de gör de inte lättare att gämföra.

De akterhyttsbåtar ja har sett kostar betydligt mer än ht-båtar begagnade. Varför e de så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man sätter en hytt på båten har ju varit ganska vanligt på båtar som  används för småfiske sen man började installera motorer och slutade segla. De som har så är ju människor som måste va på havet oavsett årstid eller väder.

Tänkte på din fråga när jag varit nere i hamnen de senaste dagarna för att lägga in min båt på vinterplatsen.

Har också tånlt att de småbåtarna med styrhytt har akterhytt. Det visade sig att de båtarna med hytt jag såg i hamn, och det var gnska många, till övervägande delen hade ett litet fördäck, en kapp och sen styrhytten direkt efter kappen. Från hytten var de öppna ända till akterspegeln. 

Samtliga fall var nån typ av jullar eller kanske en och annan snipa som ägarna byggt om själva för att passa dem och den verksamhet som de bedriver. Nu finns det väl nästan inga småfiskare längre utan man har en annan försörjning och räknas till gruppen husbehovsfiskare.

Var ute en sväng förra torsdagen. Det var några minusgrader och blåste en del. Det var gott att stå vid den inre styrplatsen i däckssalongen på min motorseglare och köra. Det var ocksp den innre styrplatsen som fick mig att byta min segelbåt till en motorseglare. Det är gott med en styrhytt.

Alla de fyra båtarna som syns på bilden med hytt har en egentillverkad hytt framme

post-945-1394237371,8841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...