Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Slowrider

Renovering av elsystemet.

Rekommendera Poster

Tänk att det verkar som om lödning av kabelskor är en glömd konst.

Vid lödning försvinner ju alla problem med oxidation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla problem med oxidation försvinner inte om man löder kabelsko och det uppstår andra som man inte får vid en rätt utförd pressning.

Snålheten bedrar ofta visheten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt utförd pressning verkar ju av resonenmanget ovan vara svår att göra plus att det kräver speciella verktyg.

Vad uppstår det för andra problem vid lödning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang att pressa kabelskor.

Att löda är inte ett alternativ i båtar/bilar. Orsaken till att jag fick byta ut mitt elsystem var bla pga av stressfrakturer på lödda kabelskor samt en dåligt pressad kabelsko till generatorn som lossnade!

Jag investerade i en Hydraulisk presstång med 8tons presskraft när jag gjorde om mitt elsystem.

Beställde denna smidiga kabelskopress på Ebay.

http://www.easterntrading.co.uk

Ca 750sek inkl frakt blev det, men den var värd varenda öre! 

Köpte både skyllermarks och biltema kabelskor, skyllermarks är i en helt annan liga! Använde skyllermarks kablar från plintarna och 70mm startkablar från batterierna till plintarna, ca 3m resp 1m.

Tips är att värma på krympkabel utanpå ledningarna där dom kommer i kontakt med vassa föremål och för att hålla ihop 2 eller fler parallella kablar!

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är gott och blandat det blir, dyrt och fint till ladd- och startkretsen, lågpris delar till förbrukningen.

Båtdelsnasaren här har en hel del färdiga kabellängder att sälja men kan även Skyllermark pressa på beställning. Övrigt blir från Biltema, Jula, m.m. och kan nog även tänka mig att återanvända en del av det gamla grejerna.

Bifogar en härlig bild på hur kul det kan bli när man skarvar utan att vara så noga, men det funkade...nästan...alltid...smiley

post-10022124-1394237373,7467_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att löda är ett fullgott alternativ i både båtar och bilar. Om du tänker efter lite innan du skriver så kanske du kommer på att det finns hundratals lödningar, kanke till och med tusentals både i båtar och bilar.

Tänk på alla instrument som har massor med lödningar inuti. Det finns egentligen in´genting som slår en rätt utförd lödning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle undvika lödning i kabelskor, kanske mest för att tennet gärna kryper in under isoleringen och gör kabeln stel närmast skon. Inbillar mig att fördelningen av böjradien kan bli ännu sämre än vanligt av detta så att risken utmattnings-kabelbrott ökar. Kanske även att det stela partiet kan ge nån sorts hävarm som överför mer vickande kraft till själva glidkontaktytan? Glidkontaktens fjädrande kontakt är ju uselt opålitlig - vi har nog alla nån gång fått lossa kontakten, klämma ihop fjädermetallen en smula för att den sen skall sitta lite fastare - ett tag till?

Tror också att de flesta kabelskor har dålig lödbarhet, hittade en sajt med myriader av kabelsko-varianter här. De flesta märkta icke lödbara, antagligen har de lödbara också men jag har inte hittat nån.

Ps. Hörde på ett halvtimmes-program från BBC en gång i båten för att öva lite engelska. Det handlade om hur bilindustrin kunde välja en sån skitkontakt som standard trots bättre alternativ tekniskt/ekonomiskt. Lutade lite åt mygel om jag minns rätt. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite skillnad på en statisk fastlödd komponent på ett kretskort och en kabel lödd mot en kabelsko...

Dessutom är det inte alls ovanligt att lödningar går sönder i bilars instrument. I min Volvo V70 slutade helljusindikatorn fungera (precis när besiktningsgubben skulle testa helljuset= ombesiktning angry). Det var en lödning som spruckit på kretskortet som jag fick löda om.

Det finns massor skrivet om olämpligheten att löda kabelskor istället för att pressa dem på rätt sätt. Sen får var och en välja vilken gud man hejar på. 

Personligen undviker jag lödningar så långt det går och använder en riktigt bra presstång istället. Den kräver ingen ström heller vilket lödkolvar gör. Gasdrivna d:o har jag aldrig lyckats få bra lödningar med så de undviker jag helst.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man pressat så stryker man på vasselin på kontakten.

Vaselin är ruskigt bra.

Om man vill kan man dra över en bit krymslang över anslutningen och med vaselin på anslutningen får man lång hållbarhet mot korrosion.

 

Alltså: Kontakt + kabel + pressa + vaselin + krymslang  (värm snabbt annars försvinner vaselinen)

 

Vaselin är bra till mycket.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag ser har du inte angivit kabelarea men säkringarnas storlek. Man bör välja kabelarea utifrån acceptabelt spänningsfall vid tänkt strömstyrka. Därefter väljer man säkringens storlek så att den brinner av före sladden.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag skrev ut vad de skall avsäkras med ungefär enligt grov uppskattning eller enligt manualen, sen använder jag Skyllermarks infoblad för att dimensionera kablarna.

Jag kommer inte att underdimensionera, var så säkersmiley.

Jag vill inte skriva för detaljerat, det blir bara så mycket att ändra när jag upptäcker att jag glömt något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd har inspirerat mig att sätta igång på allvar med att rita upp mitt elsystem! laugh Jag måste återigen tipsa om programmet ExressSCH (inte riktat direkt till dig Slowrider utan till alla som läser den här tråden).

Nu har jag verkligen börjat komma in i hur programmet fungerar och med några få undantag är det otroligt smidigt! 

Mitt elsystem börjar nu bli ganska omfattande och alla som någon gång givit sig på att rita ett elschema vet hur struligt det t ex kan vara när man plötsligt inser att man missat en komponent och märker att den inte får plats bland alla kablar och andra grejer. I det här programmet markerar man bara de grejer man behöver flytta på och drar det dit man vill. Kablarna hänger på och förlängs automagiskt!

Det finns massor mer att skriva om ExpresSCH, både positivt och lite negativ, så jag funderar på att starta en ny tråd om bara detta program om intresse finns...jag vill inte skita ned den här tråden med det.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här påstår man att lödda kablar är starkare och bättre än pressad.

I slutet av filmen finns ett diagram.

 

Jag gjorde på liknande sätt fast jag använde egen fluss och lod.

Hoppas det håller,det blev snyggt iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ja, det är nog svårt att argumentera emot att lödda anslutningar är bättre en krimta.

Men krimta anslutningar är snabbare att åstadkomma, tillsammans med krympslang blir krimt rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En en bild med en liten inblick i hur arbetet fortskrider så här lång. På vägen till detta blev jag avbruten av diverse oplanerade stickspår som tog tid. Jag fick bygga ny batterilåda, renovera och koppla om generatorn, byta vattenslangar och felsöka kysystemet m.m.

Men jag inser ju att i en gammal båt får man vara försiktig med att gräva djupt, om man sätter dit något nytt ser man ju plötsligt hur gammalt, slitet och dåligt allt runt omkring ser ut indecision.

Men allt måste inte hinnas med i år, bara att inse det...cool

post-10022124-1394237470,7583_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag i stort sett klart ruffcentralen, lite stökigt med VHF- och Navigatorkablaget, har inte fått dem på plats än.

Fy fan va skönt att ha detta gjort, nu kan man koncentrera sig på att få båten färdig för sjösättning!

Väl mött på sjön!

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

I min bransch som är lok/motorvagnar finner man inga lödda kabelanslutningar på vare sig svag eller starkströmsdelarna. Då pratar vi om upp till tusetals Ampere.

 

Skulle det finnas så hade det varit stora problem och det gäller både gammal och nytt. Lödda kabelskor är no-no!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag konstruerar vattenkraftgeneratorer på hundratals MWA där är alla anslutningar i lindningen lödda :-)

Så lödning funkar bra det med.

Men vi har inga crimpta anslutningar annat än för signalkablage.

Dock gillar jag krimp på kablar av småplock karaktär.

 

Edit: Dock håller jag med om att man får inte kombinera krimpning och lödning i samma förband, lödda kabeländor i skruvterminaler är inte heller OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...