Slowrider 65 Postad 11 Januari , 2013 Hej. Jag har som projekt för våren tänkt att renovera elsystemet båten och tänkte börja från försörjningssidan. Jag har läst trådar här där mycket bra information finns men även hämtat mycket från t.ex. Skyllermarks dokumentation. Allt finns ju att läsa men informationen tenderar att sprida lite i vad som är rätt och fel beroende på vart man läser, vilket gör att ju mer jag läser ju mer osäker blir jag... Jag har jobbat på ett första utkast till elschema som jag hoppas på lite synpunkter på, tips och/eller idéer innan jag går vidare, eller kanske till och med färdiga lösningar En sak som jag känner mig väldigt osäker på är brytare, Skyllermark verkar inte så förtjusta i dessa men i min båt har jag för tillfället 3st och tycker nog det är rätt bra, eller? Ber om ursäkt till alla eventuella utbildade schemaritare här på forumet, jag har använt de symboler jag tyckte såg ok ut men har ingen aning om ifall de är rätt. Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 861 Postad 11 Januari , 2013 Den komponent som förbrukar flest ampere (när den används) är startmotorn. Jag skulle dragit en GROV kabel direkt från startbatteriet till startmotorn och sedan en måttligt grov från startmotor till generator. Plinten mellan dessa förgreningar verkar vara lite overkill. Huvudbrytaren på startbatteriet borde sitta närmare batteriet dvs även skiljereläet ska kopplas bort när du bryter strömmen från startbatteriet. Du verkar ha dragit plus från förbrukarbatteriet till tändningslåset (solenoidkabeln kommer från ruffcentral). Då måste du ha ström på både från förbrukarbatteri o startbatteri för att få igång motorn. Du bör koppla tändningslåsets plus till startbatteriet. Det behövs en ganska klen kabel till tändingslåset för att få ström till solenoiden. Övrig förbrukningsel i ruffen kopplas lämpligen via egen matningskabel till förbrukarbatteri som du ritat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 11 Januari , 2013 Jag hade också satsat på huvudsäkringar närmare batterierna. På förbrukarsidan har du ju inte någon alls så råkar du tappa något (skiftnyckel, skruvmejsel, ...) på plinten eller för den delen kortsluta något i panelen så lär du elda upp någon ledare. Så titta lite mer på säkringar och vad som kan gå fel är mitt tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Januari , 2013 Ja Du bör ha säkringar så nära batterierna som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Januari , 2013 Har du orginal huvudströmbrytare med nyckel av metall 2 st kvar på toan? Om så är fallet så behåll dom, enormt bra kvalite på dom, mycket dyra om du ska ha likvärdiga, går inte att jämföra med dom med röd plastnyckel eller vredet 1,2 och båda. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 12 Januari , 2013 Hej igen. Tack för åsikter och goda råd! Jag har uppdaterat ritningen och hoppas jag fått med allt och gjort det rätt. Jag har 3 stycken metallbrytare på toaletten där den tredje är till för att koppla ihop start och försörjningsbatterierna vid eventuell brist på kräm i startbatteriet samt för att ladda alla tre batterier vid landströmsladdning. Har ritat in denna med, även om jag är osäker på om jag kopplar in den. Skönt att veta att dessa är av bra kvalité, då slipper jag byta dem iaf. Har ritat om och gjort en försörjning från startbatteri till förarplats (tack för tipset Lintott) där jag då tänkt mata det som är nödvändigt för start och drift så att man kan köra båten utan att ha försörjnigssidan inkopplad vid behov. Har ni någon mer synpunkt på ritningen eller börjar jag närma mig en fungerande? Synpunkter på avsäkring, placering och/eller dimensionering? Tack på förhand! Mvh Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Januari , 2013 Får man flika in med en fråga om vad du använder för program att rita i? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 12 Januari , 2013 Jag antar att det inte är eller räknas som någon reklam, annar får admin radera: http://sourceforge.net/apps/mediawiki/tinycad/index.php?title=TinyCAD Hoppas länken funkar. Mvh Jocke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Januari , 2013 Tack, det har jag redan laddat ned...tycker att det är lite onödigt komplicerat. Jag hittade istället ExpressPCB/SCH vilket är grymt smidigt när man väl kommit underfund med hur det fungerar vilket tog mig ungefär tio minuter. Mvh Fred (TinyCAD är ett open source-program som är gratis så det kan knappast vara reklam. ExpressPCB/SCH är också gratis men det är från ett företag som tillverkar kretskort och säljer dem efter ritningarna man gör så det är väl gränsfall. Dock behöver man ju inte beställa från dem och pratar vi elschema till båtar har de ju inget de kan leverera heller! ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 12 Januari , 2013 Ok, jag bara tog ett program jag hittade och då det påminde lite om ett jag använt tidigare så blev det så. Tycker inte det är jättesmidigt men nu har jag ju börjat med det... Fan vad jag längtar efter att få sätta igång med detta nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Januari , 2013 Jag vet precis hur du känner det! Elsystem i båtar är bland det roligaste jag vet så jag vill verkligen sätta igång. Jag har inte kommit så långt med mitt elschema, endast motorkretsen är ritad lite snabbt och ska korrigeras en del, så jag måste få tid att sitta vid datorn. Problemet är att jag är mitt uppe i att klä om båtens stolar, renovera trädetaljer och sen måste jag ge mig på att sy upp ett nytt kapell då det gamla är helt slut! Plötsligt känns våren väldigt nära!! Sorry för lite OT, det var ju ditt elschema den här tråden handlade om... Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Januari , 2013 Ts kanske känner igen sig. Före och efter bilder Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Januari , 2013 Efter Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 13 Januari , 2013 Haha, jodå det känns allt för bekant När jag tittar upp under min instrumentpanel ser jag dessutom ett hav av något av de värsta jag vet ihop med el, klämma på kabel skarvar... Snyggt jobb du gjort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 13 Januari , 2013 Uuuuh...jag ryser av att bara se en bild av dem!!! Tänk att Thermo/Wallas använt (använder ?) dylika i sin originalinstallation...inte konstigt att folk får problem med sina värmare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Januari , 2013 Klämma på kabel kallar jag Hillerstorpare då ett företag i Hillerstorp sålde dom, kanske även tillverkade. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 13 Januari , 2013 I förrförra båten kammade jag upp kablaget, det är vissa tåtar som inte är klara. Tycker din koppling är genomtänkt, rensa allt och bygg från början ger nog snyggast installation. det är lite meckigt i dog house, men kör du en dragfjäder från babords lanterna till panelen så kan du pilla ut kablarna vid torkarna och innerbelysning. Jag har på känn att din installation kommer bli historiskt snygg. försökte infoga bild, men forummotorn tyckte annorlunda, den kanske är ett grupparbete från 9:e klass? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 15 Januari , 2013 En sak som slog mig när jag började skissa på elschemat för instrumentbrädan var, hur gör jag med laddningslampan när jag lånar D+ till skiljereläet, kan jag ha den kretsen också parallellt? Bifogar en bild på hur jag inte vill ha det, men det var -7 i båten idag så jag får ge mig till tåls... Vill bara riva bort hela skiten, men det är bäst att gå systematiskt till väga, annars blir det nog ett helsike att hitta rätt igen. Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Januari , 2013 Precis så där såg det ut i brorsans Albin 25a innan jag styrde upp det! Vi använde två vaktpassnätter på båtklubben som arbetstillfällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Januari , 2013 Märk upp så mycket kablar som finns, man glömmer vad dom används till även om man tror att man kommerihåg. Alla kablar behöver säkert inte bytas. Skaffa kabelrännor och samla kablarna i. Skiljerelä kan du med fördel använda Biltemas betydligt billigare och minst lika bra som kopparförsäljarens svindyra relä, enkel inkoppling. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 378 Postad 16 Januari , 2013 Säkringen på utgående + från förbrukarbanken ser ut att vara på 100 Ampere. För att det skall vara rätt, måste ledarena från solcellsregulatorn och landströmsladdaren vara minst 10 mm2. Jag gissar att dina är tunnare. I så fall får du ha en egen säkring vid banken bara för dessa laddare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 16 Januari , 2013 Står i valet och kvalet med dessa eldelar, står och tittar på biltemas kablar och övriga delar men känner mig lite osäker, som att köpa ett plastsmycke till frugan och meddela att de funkar lika bra som det dyra från guldsmeden. Men det blir kanske så i alla fall, det skiljer ganska mycket pengar om allt skall bytas ut... Angående dokumentation och märkning har jag märkt att digitalkameran är ett fantastisk verktyg, man kan ju ta massa kort från många vinklar! Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 16 Januari , 2013 Jag hadde inte för ett ögonblick tänkt på att laddarna behövde avsäkras bakvägen... Får fundera på det, nu sitter de ju oavsäkrade direkt på polerna och de är ju den elen som oftast är igång när jag inte är i båten... Har skrivit dit 100A, har inte räknat på den faktiska nivån men har svårt att tro att förbrukningen kommer i närheten av det även med allt igång, men jag får nog sätta mig och räkna på det. Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Januari , 2013 Min taktik är att inte välja endast en leverantör för allt. Istället försöker jag avgöra vilka delar/komponenter är mest kritiska i systemet, där det krävs riktiga grejer för att inte funktionen ska äventyras, och vilka grejer som kan klara sig bra med lite sämre kvalité. Grova kablar som ingår i laddningskretsen kommer jag se till att skaffa dyra med korrekt pressade kabelskor medan vanliga ledare för lanternor och småkrafs ska jag försöka hitta billigare varianter på. Forumen är grymt bra att få tips om besparingar. Biltemas skiljerelä är ett bra exempel eftersom flera har berättat att det funkar lika bra som Skyllermarks till en bråkdel av priset. Digitalkameran är nästan alltid med mig när jag är nere i båten. Alltid är det något man kommer på att man vill ha med sig hem mer än bara en minnesbild. Jag har nog över tusen bilder på båten och då har vi bara haft den i sjön en halv sommar! Tror faktiskt inte att jag har en enda bild av när vi var ute med den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Januari , 2013 Tänk på att det som ska bestämma säkringens storlek inte är hur mycket förbrukarna drar utan dimensionen på kabeln den ska avsäkra...vanligt tankefel. Om du har för stora förbrukare på en tunn kabel så vill du att säkringen ska gå innan kabeln brinner upp. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Januari , 2013 Det är ju kablarna som skall avsäkras. Seawoolf har skrivit en bra och läsvärd bok i ämnet. Elsystem för båtar http://www.batteknik.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2013 0 Postad 16 Januari , 2013 Skruva fast säkringen och klamra kabeln så går de inte så långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Januari , 2013 Tyckte du att du var rolig nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Januari , 2013 Inte mata trollet Toaen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 861 Postad 17 Januari , 2013 Några tankar om installationsarbetet... Förtent kabel kostar någon krona mer per meter men du slipper oxidering inne i kabelhöljet. Om du behöver kontaktera om så är det bara att klippa kabeln och klämma på ny kabelsko. Vanlig kopparkabel oxiderar (blir svart) inne i höljet och är svår att kontaktera om utan att få spänningsförluster. (OBS inte förtenna kabeln i änden med lödkolven - det skapar bara andra problem med risk för utmattning och kabelbrott vid vibrationer.) Med förtenta kabelskor (även de små blå och röda) så minskar du oxidproblemen vid flatstiftsanslutningarna. Köp en riktig kabelskotång där du måste klämma tills rätt tryck genomförts innan den släpper taget om kabelskon. Då får du en fullständig klämförbindning inne i kabelskon som minskar risken för spänningsförluster i förbindningen. Den kostar några kronor mer än de leksaksverktyg som du får med när du köper en billig kabelskosats men den är värd priset. Även om ovanstående kostar några kronor mer så är det ju rätt mycket egen tid du lägger ner på renoveringen och då är dessa extrakostnader inte så stora om du ser till helheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser