Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Arne_Anka

Mina svärföräldrar har impulsköpt en Rospiggen 28. Vad ska de tänka på?

Rekommendera Poster

Hej kunniga båtmänniskor

Mina svärföräldrar har precis impulsköpt en snipa, en Rospiggen 28. Någon som har erfarenhet av denna? Något speciellt de ska tänka på? Motorn är fr 1987, båten är från 1979.

Har läst lite tester, den verkar gilla att rulla ordentligt i sidsjö, men annars inget återkommande. Ivissa tester verkar den vara halvplanande, men enligt säljaren gick den i sju knop.

All hjälp uppskattas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken motor sitter i båten?Se till att det finns en instruktionsbok och sköt om motorn efter den så fungerar det bäst.För att reducera ljud kan man instalera ett s.k. Aquadrivesystem med trycklager och mjukare motorfästen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken motor sitter i båten?Se till att det finns en instruktionsbok och sköt om motorn efter den så fungerar det bäst.För att reducera ljud kan man instalera ett s.k. Aquadrivesystem med trycklager och mjukare motorfästen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De bör tänka på att unvdika sidsjö och förövrigt tänka på  ha trevligt på sjön.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Ford-diesel från 1987 men som helrenoverats 2005. Marschfart var 7 knop men det gick att få upp den i 15, vilket jag uppskattar då jag kommer att vara med på jungfruturen som går över 46 distans...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varifrån och vart hän?

I 15 knop går det ju på 4 timmar och i 7 knop på 8. 

Det gäller ju att dra ut på en sån färd så länge det bara går.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag får det till 3 timmar i 15 knop och 6,5 timme i 7 knop.

Räkna med 7 knop.

Lycka till på jungruturen!

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att åka snipa i 15 knop det låte som en mardröm. sex knop är en trevlig hastighet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, men man  behöver alltid lite marginal, så mina tidsangivelser var egentligen lite snålt tilltagna. Borde egentligen skrivit 5 respektive 10 timmar.cool

Det är bara när man räknar i samband tex att man läser förarintyg eller Båtlivs navigationstävlingar som det tar 6 timmar och 34,3 minuter att köra 46 distansminuter i 7 knop. I verkliga livet tar det betydligt längre tid.

Vid ett tillfälle skulle jag segla en för mig okänd båt 800 distansminuter enligt min planering. Funderade på hur lång tid det skulle ta. 100 distansminuter i veckan tyckte jag verkade lagom, så jag begärde 10 veckor semester och tjänstledigt. Min konversation med min närmaste chef skall vi inte ta upp här, men han insåg snart att  han lika bra kunde ge sig och bevilja min ledighet.

Två veckor jobbade jag med båten, som stått på land några år. Hem de 120 milen med bil och släpkärra. Visade mig på jobbet några dar och sen tillbaka med långfärdsbuss. Seglatsen blev 1004,3 distansminuter enligt GPS;en och tog på dagen 8 veckor. Fast turen hade allt kunnat sträckts ut ytterligare några veckor. Det var allt för många fina plstaer jag seglade förbi. Året därpå seglade jag båten 600 distansminuter. Det gick på 3 veckor. Jag hade inte mer tid till förfogande.sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vojne, vojne...

Det hade nog varit bättre om du inte svarat alls å...

...vem bryr sig hur DU seglar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tillförde själv, med inlägget ovan, ungefär lika mycket som jag med detta inlägg..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt.

Både mina och dina inlägg är helt onödiga. Sen kan mn ju undra hur stor erfarenhet av färder till sjöss du har.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tyckte att ditt första var mer fel än rätt därav mitt svar.

Jag svarade vilken tid den kunde ta med ovan nämnda ingångsvärden.

Det jag inte visste och förmodligen inte frågeställaren heller var hur lång tid resan egentligen kan ta.

Det svaret torde vara minst 3 timmar till en oändlighet resp 6,5 timmar och också det till en oändlighet av tid.

Sen vet jag inte varför du undrar hur stor erfarenhet av färder jag har till sjöss? Får man inte kommentera dina inlägg om man har mindre erfarenhet av färder till sjöss än vad du har?

Isåfall, hur mäter du det och hur relevant är det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...