Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Northsea

Få loss vindrutetorkare?

Rekommendera Poster

Kan någon ge tips hur jag får lös denna typ av torkare? Går det ovanifrån eller måste jag ta den via motorn?

post-10014438-1394237370,3648_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Armen sitter fast med en mutter under den bakre kåpan, ta tag i kanterna på den och dra uppåt så ser du muttern. Är nästan 100 på att det är så den sitter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den svarta plasten om sitter över axeltappen är ett lock som kan fällas upp i riktning mot torkararmen. När du gjort det ser du en liten insexskruv som sitter 90° mot axeln, skruva ur denna så skall det gå att lossa armen från axeln. Av erfarenhet vet jag att de brukar sitta rejält med ärg och salt så det kan vara svårt att få loss armen men det brukar gå, annars blir det till att såga och spräcka.  

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när lossat skruven så vik hela armen uppåt så är det lättare att dra loss den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går bet på denna.. gick inte att få loss skruven. Nu är skruven såklart skadad.. Antar att föregående ägare gett upp också..

Blir det bågfilen eller vad säger ni? Kanske en s.k Grispitt kan lösa saken? Eller borra sönder skruven?

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst sitter armen fast med en mutter under plasten? Polygrip? Värme? 5/56 eller liknande. Skulle själv ha använt såg som absolut sista utväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom skruven redan var skadad fick jag inte ordning på insex skruven.. Sista utvägen är jag enig om. Frågan är om det går att borra ur skruven kanske..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter med insex-bult. Pröva med 5-56 eller WD-40 innan du sågar av/borrar sönder den. Det är synd att förstöra en vindrutetorkararm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter olika typer och färger.. så har köpt 2 nya.. armen har gjort sitt. Men ska kolla med 556 och värme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...