Gå till innehåll
tisdag 22 april 2025
Gäst BerraS

Högre fart!!!

Rekommendera Poster

Gäst BerraS

Undrar på hur mycket jag vinner i toppfart på att byta från ca 130HK till 190HK? Har ca 30 knop som toppfart med 130HK. Motorn blir ju ca 100 Kg tyngre, blir vinnsten försumbar eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Svårt att säga naturligtvis, men man väldigt ofta vinner man inte alls så mycket som en del kanske tror! I Väldigt många fall lönar det sig inte alls att byta.....tvärtom kan det ibland förvärra saken pga. att man också får helt andra köregenskaper med en så pass mycket tyngre motor. Detta skiljer sig kraftigt från fall till fall. Vad jag säger är varken för eller mot....bara att man bör tänkka igenom det hela både en och två gånger innan man byter motor! Kanske kan du få hjälp med beräkningar från Propeller Trim AB, telefon: 08 - 669 01 05 Lycka till! Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BerraS

Kan ju även vara så at man vet inte vad man har, men att man vet vad man får :shock: Jag menar att det kan va så att den gamla motorn inte når upp till sina angivna hästar (ska va 135HK) så när jag putter i en 190HK så blir den verkliga ökningen i HK mera än ca 60HK?? Bara en tanke :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad äre för båt för det första för det andra äre en utombordare bensin eller diesel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BerraS

Det e en V formad 21 fots motorbåt med en inombordare Mercruiser 3,0l bensinare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det var en mycket god tanke tycker jag i alla fall! Men om så är fallet är det betydligt billigare att ta reda på varför det är så. Är det motorn eller kanske fel propeller osv.... Om det visar sig att man kan krama ur ännu mer från nuvarande motor och att man verkligen lyckas med det i praktiken så blir ju skillnaden mindre mot en ny och större. Tycker nog att BerraS tanke är klart värt att kolla upp! Att du börjar där innan du går vidare. Hälsningar: Roddanr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BerraS

Nja, det va bara en tanke,motorn funkar nog som den ska, men tycker det blir tråkigt o ligga på fullgas så ofta som jar får gjöra nu för att hänga med :lol: Några personer o last i båten, så toppar den bara 25-26 knop o det e för dårligt tycker jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt gör 32 knop med 130 hk och 44 med 190 hk om det kan hjälpa dig något ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det va en stor skillnad!!! Har du provat dom båda, eller e det en fabriksuppgift?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två frågor: 1: Vad är rekommenderade max varvtal på motorn enligt instruktionsboken? 2: Var hamnar varvtalet på varvräknaren när du ger full gas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare berra!Jag har 190hk, jag hade ochså lite huvudbry när jag skulle köpa båt, men jag tänkte så här att det är bättre att ta i lite när det gäller motorn,då behöver man ju inte åka runt på full gas om man är 4-5 pers .Hur mycket det skilljer i förbrukning har jag ingen koll på men kan tänka mig att det går på ett ut för att 6:an slipper jobba så mycket. Jag tycker att skall du ändå byta så ta 190 hk du ångrar dig bara annars . Lycka till! :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[bLÅ]En liten filosofisk eftertanke bara ... [KUR]Det är inte målet som är målet, det är vägen dit ...[/KUR] Så kanske dina passagerare uppskattar minst lika mycket om du istället drar av på farten och låter dem njuta av den unika naturen i våra vatten ...[/bLÅ] mat.gif [bLÅ]mvh // mats[/bLÅ]

post-4670-1394234336,6665_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med våran typ av båtar kan det vara bra att ta sig hem snabbt om regnet skulle komma, ;-) Men det är klart det går ju att köra sakta ochså :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn ska varva 4400-4800RPM vid fullt ös Har provat en mängd olika proppeler, den som funkade best( mest prisvärd ) på min båt/motor va en std blackmax 19 tumm, ligger då på 4350RPM . Har even en propulse, provade även olika rostfria alternativ, men dom ökade farten med ynka 0,5 knop, så dom va inte värd sitt pris tyckte jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst Mats, min båt går att åka långsamt med (trots att de e en importerad jänkare :lol: ) Men vore kul dom gångarna jag vill åka snabbare även ha möjligheten till detta, det e ju trots allt en snabbgående båt, vill jag åka långsamt så köper jag en snipa eller segel båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay....vad du bör göra som grundåtgärd, är att lägga på en propeller som varvar runt 4400-4800 när du kör med fullgas och när du har den belastning i båten som du oftast brukar ha. Alltså...se till att du uppnår max varvtal när du kör på fullgas. Men var mycket noga med att inte överstiga/övervarva max tillåtna varvtal! Steg två är att du kollar att motorn är hissad/monterad rätt. Hissningen påverkar farten väldigt mycket! (Men inte om du redan har rätt hissning förståss!) Rätt hissning är det när motorns kavitationsplatta ligger i höjd med skrovets lägsta punkt. Så här gör du om du inte redan vet: 1: Vinkla drevet så att den får en 90-graders vinkel mot akterspegeln. (Den ska alltså ha en rak lodrät vinkel.) 2: Lägg en linjal (eller annat rakt) på skrovets botten och låt den skjutas ut mot kavitationsplattan. 3: Nu ser du var linjalen hamnar i förhållande till kavitationsplattan. Den ska alltså hamna exakt PÅ plattan! Om linjalen hamnar under plattan finns det knop-fart att hämta här....genom att hissa motorn en aning. Om man vill kan man hissa motorn någon cm högre än skovets botten, men helst inte mer. När du har dessa förutsättningar helt klara och maximalt inställda.....först då kan du avgöra vad din båta maxar och vad du kan krama ut ur ditt ekipage. Och det är först då....när grundförutsättningarna är maximala som du kan bedöma om det fortfarande behövs en större motor eller ej! En sak om Propulse: Propulse är ju 4-bladig. I regel gör detta att orken och greppet i vattnet blir bättre men att farten blir lägre eftersom fyra blad ger mer motstånd i vattnet än en 3-bladig propeller. Undantag finns dock! Har själv haft en båt där propulse ökade farten med 4 knop jämfört med originalpropellern. Med min nuvarande båt & motor fungerade den inte alls! Propulse sänkte farten från 37 knop till 31 jämfört med original! Kan vara bra att tänka på alltså..... De flesta har alldeles för stora förhoppningar om t.ex. rostfria propellrar. dessa fungerar bäst och ger störst effekt på riktigt snabba båtar. I de allra flesta fall ger en rostfri prop endast 0.5 till 1.5 knop extra på en normal svensson-båt! Men kostnaden är desto högre högre!! I Normalfall fungerar den vanliga stålpropellern bäst för de flesta även om man kan laborera med storlek och stigning. Klart den bästa pris/prestanda-förhållandet alltså. Sammanfattning: 1: Kolla alltså att du får ut maxvarvtal på max fart, och 2: kolla att du har rätt hissning innan du går vidare med andra åtgärder och funderingar om att eventuellt köpa en ny motor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ändå ska ta dig an omaket med att lyfta ur motorn, varför inte satsa på en riktig V8 med minst 250-300hk, då behöver du inte bekymra dig längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BerraS

Har tänkt på det, men då måste jag även byta drevet, eller åtminstonden alla växlarna!, blir en dyr historia. V8 e ju heller inte dom billigaste att köpa/använda. Men visst vore det kul med en v8 på 300 kusar, skulle nog få en toppfart på 55-60 knop med den i båten!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...