Scand_7100 1 Postad 10 Januari , 2013 Hej, Jag demonterade tankens bränslegivare/flottör inför förra säsongen och satte dit en ny packning efter det. Inspektionsuckan, som har en diamter på ca 1dm, sitter i 3 skruvar på tankens ovansida. När jag tankade fullt för första gången förväntade jag mig att bensin skulle spruta ut genom avluftningsslangen, som ett tecken på att tanken var full, men slangen hade veckat sig (för trångt mellan avluftningsnippel och durkens undersida) vilket innebar att det blev fullt hela vägen upp till påfyllningshålet. Bensindusch. Som att det inte vore nog. När jag en stund senare av en slump tittar till tanken ser jag att bensin läckt ut genom bränslegivarens packning på ovansidan. All bensin som fanns kvar i slangen rann ut, vilket var åtskilliga liter. Fick hänga med huvudet nere vid kölsvinet och torka bensin tills jag såg stjärnor. Vill gärna kunna tanka fullt utan att stöta på detta problem igen, men frågan är hur jag tätar packningen på bästa sätt? Anar att det läcker både från lockets skruvhål samt att packningen i sig inte håller tätt (för få skruvar?). Kan jag limma, använda sikaflex eller liknande? Bör jag byta ut locket och ersätta det med ett som även täcker skruvhålen? Då plockar jag isf bort bränslegivaren eftersom den fortfarande inte ger något utslag. Någon som varit med om liknande problem? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand_7100 1 Postad 10 Januari , 2013 Hittade en bild på avluftning och lucka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 10 Januari , 2013 Jag kan inte speciellt mycket om fasta tankar (ännu, måste lära mig snart då en sådan måste beställas till vår båt) men jag kan säga att SIKA inte är bra. Jag försökte täta packingen för bränslearmaturen på en 23 liters plasttank en gång...det funkade en säsong eller kanske två sen släppte SIKAt så läckaget återkom och bitar av SIKA fanns i tanken. Hoppas att många kunniga svarar dig så jag kan lära mig lite inför beställningen av vår nya tank. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand_7100 1 Postad 10 Januari , 2013 OK tack för info! Då blir det inte sika iaf... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Januari , 2013 Du hade tur att det inte blev en brasa. Svårt att veta hur man ska göra i ett sånt läge, bensinångorna riskerar antändning av en liten gnista. Räcker statisk elektricitet? Ringa brandkåren är kanske det rätta. Vädra ur all bensin har också sina risker. Det tar väl många dagar. Ventilera med kraftig gnistfri fläkt så koncentrationen på gasblandningen blir under gränsen för antändning? Sen gå in och svabba upp bensinen? Tätheten är inte bra att testa på samma sätt igen förstås. Bättre att blåsa i lite övertryck i tanken och prova pensla på såpvatten. Tre skruvar låter snålt men kan gå om du har tjock packning eller om det finns tätningsklister som klarar bensin. Hur tätas egentligen skruvskallarna? Bensinen läcker väl igenom gängorna och måste tätas med små tätningsbrickor under varje skruvskalle. Fanns det såna? Borde gå bra med oringar som tål bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scand_7100 1 Postad 11 Januari , 2013 Näe, det är inte kul med bensin sådana gånger. Jag torkade upp direkt och lät sedan båten stå helt öppen under många timmar för att vädra ur. Skruvarna går genom packningen, som för övrigt saknar klister, och fortsätter ner i tankens skruvhål. Saknar alltså både klister under packning samt tätningar för varje enskild skruv. Frågan är om jag löser problemet genom att införa detta? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 11 Januari , 2013 Konstig med 3 hål. Swedol har bensinbeständig gummipackning men om du får den tät med 3 skruv är tveksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 11 Januari , 2013 Här är några alternativ: Permatex Form a gasket #1 eller #2. Loctite 515 eller 518. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Januari , 2013 Jag har sett sådana med endast 3 hål, ganska tjock gummipackning får inte dras för hårt plåten deformeras och det blir stora glipor mellan skruvarna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 12 Januari , 2013 Vi hade samma problem på en diseltank. Jag köpte en gummi bit som tål disel/bensin 500x500mm ungefär 1-2mm tjock. Sträckte ut den över hålet märkte upp och tog sen saxen och klippte ut packningen hålen för skruvarna gjorde jag med en håltång ca 1-2mm mindre än skruv diametern. Fördelen med en egen gummipackning är att man kan öppna och stänga locket om man skulle behöva.Till skillnad från lim eller sika. Tätt blev det också,för våran tank har liknande påfyllning som din det vill säga att vid full tank blir det ett tryck mot packningen pga bränsle som står i röret. Gummibiten köpte vi på Sheppard`s i Gibraltar,så en välsorterad båtaffär kan ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Januari , 2013 Gummiark hittar man på Biltema. Kanske står om den tål bensin. Finns olika tjocklekar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser