Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
goranw

En litet annorlunda läsupplevelse

Rekommendera Poster

Väldigt kluven till om det är idiotiskt eller fantastiskt, eller kanske lite av båda. Förstår inte vad som driver en del människor till att utsätta sig för något som sådana seglingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken märklig recension, den stämmer inte alls med min läsupplevelse. För mig är det en av de bättre böckerna i genren just för att den låter bli att rabbla om vindstyrkor, seglade distanser, segelföring och annat vardagligt. Det viktiga med en resa, hur den än företas, är väl upplevelsen och Näslund, journalist som han är, är sällsynt väl skickad att beskriva vad han upplever och känner. Plus att han är man nog att berätta om känslor, rädslor och annat som 'riktiga' långseglare ofta utelämnar.

Jag har läst ett hundratal seglarböcker och denna hamnar högt upp på listan.

Sen om det är galenskap eller inte, det kan man säkert diskutera... :-)

/Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nils Nobbing, vad är det som inte stämmer med din läsupplevelse?

Själv hade jag stort utbyte av att läsa boken just för att den är så annorlunda och på ett så förtjänstfullt sätt avviker från det vanliga mönstret. Den fick mig att ifrågasätta mycket som alltid varit självklart för mig vad gäller båtlivet.

Förutom att han skriver intressant är han en fenomenal seglare (vad han än själv må tycka om den saken).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt min smak är detta den bästa seglingsboken ! Skickligt skriven med ett rakt språk, och en eftertänksamhet som ofta saknas i andra böcker om segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, jag förstod inte att du faktiskt gillade boken, my mistake. Formuleringar som ledde mig till fel slutsats var t ex att han förminskar alla oss andra 'salta' seglare och att han visar respektlöshet mot oss 'seriösa' seglare som använder ett korrekt nautiskt språk. När du senare kommenterar hans löjliga hemmabygge drog jag slutsatsen att du inte riktigt gillade boken. Fel av mig. Jag antar att vi är helt överrens, det är en kalasbra bok.

Allt gott!

Kpt Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytetyget är inte bara litet. Den är ju snygg också!

goranw skrev: Förutom att ... är han en fenomenal seglare.

På vilket sätt? Vad gör han bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför över huvudtaget läsa om andra när man kan göra det själv,det har jag aldrig fattat!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du nog inte fattat så mycket annat heller.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska bli spännande att läsa om dina bravader! 

Bygga eget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skrev fenomenal seglare tänkte jag mest på att han faktiskt lyckades segla denna extremt lilla farkost med sina dåliga seglingsegenskaper tur och retur Nordsjön och Atlanten utan några större problem. Det är fenomenalt duktigt gjort. En seglingsbedrift långt utöver det vanliga, särskilt hemseglingen.

Men renodlar man ordet seglare, så blir väl bilden mer svårtolkad. Han saknar tydligen talang och intresse för själva segleriet. Sådant är medfött och tycks inte finnas i hans kromosomuppsättnings gener (om jag har tolkat honom rätt).

Hur skicklig han är eller skulle kunna vara som navigatör vet man egentligen inte. Med nutida hjälpmedel, som kartplotter, är navigationen reducerad till en barnlek. Annat var det när Sven Lundin/Yrvind var ung. Där kunde man tala om en fenomenal navigatör. Därmed inte sagt att Sebastian inte skulle vara lika duktig som Sven på att navigera, om han finge tillfälle att     (be)visa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

annat var det när sten o britta holmberg  seglade med viking på 50-tal då fanns varken plotter el sateliter

bara sextant o kompass som gällde ,fast då låg dom flesta här i blöjor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt det där går att uppleva igen för alla nostalgiker, det är bara att lämna elektroniken hemma :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ok, goranw. Det var intressant iallafall.

Jag tror jag skall starta en ny tråd om bra seglaregenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...